Lars Hansen Startet 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2005 Hei! Er det noen som vet hva slags syre det er anbefalt å bruke på vannlinja på båten? Er litt betenkt med hva glassfiberen eller gelcoaten egentlig tåler av syrer... Vet også at du får kjøpt ferdige produkter som Deep Clean, men dette koster kanskje mer enn nødvendig?? Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Hei! Er det noen som vet hva slags syre det er anbefalt å bruke på vannlinja på båten? Hvis du er ute etter å fjerne en gul vannlinje kan du bruke gelcoat cleaner. Dette er pulver som blandes med litt sjøvann og smøres på med kost. Spyles av etter noen minutter. Tror ihverfall det er Hempel som har dette produktet. Apoteket har det samme til halv pris, men jeg husker ikke hva stoffet heter. jan-h Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Hei. Jeg bruker 10% saltsyre, billig og effektivt. Spyl bare godt av etterpå, og vær forsiktig med øyne og hudkontakt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
juhl Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Hei. Jeg har brugt Oxalsyre opløst i vand i en koncentration på ca 15%. Vi brugte en lille håndsprøjte til at påføre væsken med. Efter 5-10 min er overfladen ren og skal vaskes af med vand. En dåse med ca 500 g koster ca 30 Kr og det er nok til 2-3 gange afhængig af belægning og bådstørrelse. Hvis fribord er meget mørk fx blå skal man passe på at det ikke sidder for længe da Oxalsyre har en afblegne virkning -prøv på et lille stykke først. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Og dette kjøpes på apoteket? Noen som vet om det er mulig å skade gelcoaten med syre, ved for sterk blanding eller ved gjentatt bruk over flere år? Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Prøv vaskepulver. Vasket en hel GH fra 80 tallet med det og den ble nesten helt hvit. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 "Pickeling Paste" for rensing av syrefast sveis funker bra for meg. Finnes i forskjellige typer. Den jeg har er noe i nærheten av kongevann i gele-form. Stryker på med kost, lar virke i 1-2 minutter og skyller av med vann. Relativt dyrt, men mitt 4kg spann til ca 4-500kr kommer til å gå i arv. Må behandles som syre av værste slag. Prøv deg forsiktig fram, for det er tøffe greier. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Jeg har veldig god erfaring med hvit JIF skurekrem. Som reklamen sier: Skinnende rent uten å ripe. Den tar det meste av gulfargen og møkk. Anbefaler å polere godt etterpå, da JIF åpner porene i gelcoaten . Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Lars Hansen Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Men er det noen som vet om syre kan skade gelcoaten??? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Men er det noen som vet om syre kan skade gelcoaten??? <{POST_SNAPBACK}> Litt rask vasking med oksalsyre vil neppe gjøre så stor skade. Men jeg syns det høres litt voldsomt ut å gå på med kongevann. Om ikke annet, så er det ekstremt farlig å få på huden, og klærne dine er mildt sagt heller ikke så glad i det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kent Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Har personlig brukt 10% saltsyre i to sesonger. Har bekjente som har brukt dette i "årevis" og som har god erfaring med saltsyre. Kan ikke se at gelcoat har tatt noen skade... Jeg vil anbefale deg å bruke hansker og værnebriller! Jeg tviler på at saltsyre vil gjøre skade på gelcoat selv etter mange års bruk. Hold syra unna alt som er av metall, jeg fikk stygge "svimerker" på den gamle hengeren min. Kent Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Bruk av syrer til dette kan være svært farlig. Du kan gjerne gjøre det, men du bør absolutt vite hva du driver med. Gelcoaten tåler masse, både syrer og baser, men er syrene for sterke, og sitter på for lenge, da blir det problemer. Jeg arbeider med kjemikalier i forbindelse med rens av fasader, og med malingsfjerning, og har selv fjernet det gule belegget vi snakker om med godt resultat, og minimalt med arbeide. Om du ikke er svært strukturert, og helst vet hva du driver med vil jeg ikke anbefale en slik løsning. Jeg beskriver den allikevel nedenfor for å anskueliggjøre hva gelcoat egentlig tåler. Jeg benyttet en syre, fortykket utgave, som vi benytter for å rense tegl og granittfasader. Det er en blanding av saltsyre, svovelssyre og flussyre. Denne ble lagt på flekkene, fikk lov å virke i 15 sekunder. Da la jeg på en lut som vi benytter til å fjerne oljemaling med. Den kjemiske reaksjonen var så voldsom at det faktisk utviklet røyk. Med dette ble syren nøytralisert til en ufarlig pH, og det var bare å vaske med Zalovann og polere. Ingen spor etter gul farge, og ingen skader. Jeg kan tenke meg at i ditt tilfelle, om benytter en av de syrene som beskrevet over, vil jeg anbefale deg snarest etter syrebehandlingen å nøytralisere flaten med sterkt, og da mener jeg sterkt Zalovann. Ved å gjøre det er du sikrere på at du ikke får skader. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Bruk av syrer til dette kan være svært farlig. Du kan gjerne gjøre det, men du bør absolutt vite hva du driver med. Gelcoaten tåler masse, både syrer og baser, men er syrene for sterke, og sitter på for lenge, da blir det problemer. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig i dette, men all praktisk erfaring sier at det ikke er behov for å nøytralisere 10% saltsyre med lut så lenge en bare bruker vannslangen og spyler godt. Baser skal en faktisk være like forsiktig med. Stadig bruk av f.eks. basiske vaskemidler kan faktisk få gelcoaten til å gulne! Men som sagt, ved bruk av syrer eller baser: Vernebriller og hansker! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.