Jump to content

Lage adapter fra eurokontakt til US kontakt

Enzo

Recommended Posts

Jeg har vanlig europlugg den blå vanlige med 3 poler, en N en L og en jord. Greit

zeju4y4a.jpg

Nå er jeg på BVI og skal koble landsteøm, de har vare slike USKontakter, chandleryen hadde de ikke adaptere så jeg tenkte å lage den selv, vel helt til jeg åpner US kontakten og ser 4 tilkoblinger bak,

Sort Y

Hvit W

Grønn G

Rosa X

edehe9y4.jpg

Er det noen som har peiling hva som er jord og hvor jeg skal koble mine ledninger ?

Jeg har ikke koblet sånt sjøl, men G er iallfall jord, som allerede nevnt, og W er 'neutral', mens X og Y er 'hot'.

Det skulle vel bety at 120V er over X og Y, mens W er midtpunktet i trafoen? Dette burde du i så fall kunne måle deg fram til med et multimeter.

Skulle gjerne vært i BVI jeg også... *sukk*

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Kontakten er 220V det sier de på brygga, har fått lånt meg en adapter nå til 20usd for et par dager men får ikke åpne den for å luretitte.

Grønn er jord ja det er greit, W nøytral betyr det N fra den "norske" siden inn på den ?

X og y ser jeg folk på nett er Hot hva det nå måtte bety, kan det bety at jeg kan koble jord til grønn og de to andre til x og y og la den hvite være i fred kanskje ?

X og y ser jeg folk på nett er Hot hva det nå måtte bety, kan det bety at jeg kan koble jord til grønn og de to andre til x og y og la den hvite være i fred kanskje ?

Hvsi du er blitt fortalt at det skal være 220V i pluggen, så er det nok sånn du skal gjøre det, ja.

Det lar seg jo enkelt verifisere med et voltmeter...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

OK. Nå har jeg sjekket litt.

Du må få tak i et voltmeter.

Deretter gjør du som du selv har forklart.

Nøytral lederen lar du være i fred, Men bruker ground, og de to som er hot. De er jo spenningførende begge to.

Men jeg ville uansett dratt ut all kosbart utstyr om testet med enkle ting i starten hvis du fremdeles er usikker.

Forstår at BVI er langt unna. (heldigris)...................................

Tre fase vekselspenning med 4 leder system (som stort sett hele verder bruker, men ikke veldig utbredt i Norge) har 4 ledninger. En Grønn/gul jord som er G (kan variere se web siden under). Så er det null lederen og de tre levende fasene, de kalles L1, L2 og L3, blå ISO kontakter har bokstaver for L1, L2 og L3 (dette betyr mye for 3 fase motorer som går feil vei om du bytter om - har du 3 fase lensepumpe ?).

Jordledningen er alltid felles. Når man har 4 leder i Europa og Norge er det 220-230 V AC mellom null lederen og en av fasene., vi tar ut vår vanlige spenning mellom f.eks. L1 og null. Da har vi 220 Volt. På kontakter i UK f.eks skiller de alltid mellom Live (som da er L1) og Neutral som IKKE er jord, men null lederen.

I ditt tilfelle i USA ville jeg tro at du tok ut 220V mellom L1 og L2, men sier de at det er 220V så må du passe på, det KAN være 220V mellom null lederen og L1. Dette må du sjekke med et voltmeter, det er dessuten 60 Hz i Amerika og det må du passe på. Er det en Norsk båt har de nok ikke tatt hensyn til at det er en null leder og en live, men at begge er live (slik vi er vant med her hjemme). Et multimeter koster omtrent 20 USD og da er du sikker. Jeg vet om noen som klarte å koble et helt rack med datamaskiner opp med L1 og L2 noe som gav 400 Volt inn til datamaskinene som bare skulle ha 230 V, det ble dyrt.

Farger og bokstaver varierer se http://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_power http://www.elsiden.no/eltekn/Flerfas/81trefas.htm

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...