Jump to content

Påhengsmotorer blir stadig vanligere selv på båter over 8 meter

Kenneth 81

Recommended Posts

Flipper lanserer hardtopbåt med akterkabin og påhengsmotorer:

Flipper 880 ST

Med styrehusbåter med påhengsmotorer fra både Askeladden, Jeanneau og Bennetau godt inne på markedet allerede, og Galia og andre på vei inn, er dette helt klart en trend vi vil se mere av fremover.

Selv synes jeg det er spennende, hva mener dere? :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Til min store overraskelse så endte jeg opp med en liten cabincruiser med påhengsmotor (Skibsplast 675 HT) selv om jeg egentlig jaktet etter diesel med aksel eller helst drev, så aldri si aldri :giggle:

Kombinasjonen av akterkabin og påhengere har jeg aldri hørt om før. Det gjør båten ekstra spennende i mine øyne. Det skal bli morsomt å lese tester av den etterhvert!

Litt flere bilder her:

Flipper 880 ST

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Plassbesparende da,og ha motorene helt bak :thumbsup: Er nok av den saktegående typen jeg,har det aldri travelt på sjøen så for meg er ikke dette noe alternativ uansett.Men spennende design på den Flipperen synes jeg :yesnod:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Klart mest praktisk med tanke på utnyttelse av plass i båten. Og siden de lager stadig kraftigere utenbordsmotorer som også er lette i forhold til hk, så hvorfor ikke.

Lett å ta av motor om det skulle være behov. Med doble motorer har du jo også sikkerheten. Ulempen er jo tyveri selvsagt. Liker det!

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Plassbesparende da,og ha motorene helt bak :thumbsup: Er nok av den saktegående typen jeg,har det aldri travelt på sjøen så for meg er ikke dette noe alternativ uansett.Men spennende design på den Flipperen synes jeg :yesnod:

Enig med deg, den båten der ser rett og slett tøff ut. :smiley:

Klart mest praktisk med tanke på utnyttelse av plass i båten. Og siden de lager stadig kraftigere utenbordsmotorer som også er lette i forhold til hk, så hvorfor ikke.

Lett å ta av motor om det skulle være behov. Med doble motorer har du jo også sikkerheten. Ulempen er jo tyveri selvsagt. Liker det!

Ville nok definitivt gått for dobble motorer hvis jeg skulle investere i ny båt ja. Blir jo en del dyrere med f.eks 2x150 i stedet for 1x300, men båten blir nok mer manøvrerbar i havner i tillegg til den ekstra sikkerheten. Ikke dumt noen av delene synes jeg :smiley:

Kombinasjonen av akterkabin og påhengere har jeg aldri hørt om før. Det gjør båten ekstra spennende i mine øyne. Det skal bli morsomt å lese tester av den etterhvert!

Litt flere bilder her:

Flipper 880 ST

Gammelt nytt

Var på markedet på 80 tallet

Finnsport 650 AC

http://www.batsidan.com/review/view.php?id=1737

Ett par til salgs på Blocket.

http://www.blocket.se/uppsala/Finnsport_650_AC__81_45208268.htm?ca=11&w=3

Ett bekjent par med det som da var 2 små jenter var på årlige 2-3 ukers sommerferie med en sånn en. Det var trangt.

Selv hadde vi en Nidelv 24, som var svært så romslig i forhold.

Men de kom raskere frem da :lol:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Gammelt nytt

Var på markedet på 80 tallet

Finnsport 650 AC

http://www.batsidan.com/review/view.php?id=1737

Ett par til salgs på Blocket.

http://www.blocket.se/uppsala/Finnsport_650_AC__81_45208268.htm?ca=11&w=3

Ett bekjent par med det som da var 2 små jenter var på årlige 2-3 ukers sommerferie med en sånn en. Det var trangt.

Selv hadde vi en Nidelv 24, som var svært så romslig i forhold.

Men de kom raskere frem da :lol:

Ikke noe galt i å finne opp hjulet nok engang :giggle:

Jeg var fast bestemt på å kjøpe båt med innenbords diesel etter å hatt en Askeladden med en Evinrude totakt. Rask ok bra motor, men utrolig tørst og en god del støy selv med støydeksel som var vanlig på 80-90 tallet. Jeg kikka masse på Beetle med 120hk diesel og liker disse båtene godt. Begrensing i naustet mitt er 20-22 fot. Tilfeldigvis har vi en på brygga som jeg prøvekjørte! Maken til skuffelse! Askeladden er tunge solide båter med god bredde,så den var alt for puslete! Støy og vibrering. jeg endte opp med en 19 fot og 115hk 4t påhenger som er kvikkere går mye penere! Lukt og eksosfri på tumgang. Har nevnt dette mange ganger, men trodde aldrig jeg skulle bli fornøyd med en Mercury, men synes den er fantastisk selv om jeg favoriserer japansk motorteknologi, minner fra 70-80 tallet er glemt om stygg gange og masse trøbbel. Så til saken påhengere er nok kommet for å bli, og en moderne påhenger i dag kan ikke samenliknes med de gamle fra 80-90 tallet. Jeg ser ikke noe problem i å ha påhenger på båter fra 7-8 meter om de ikke er ekstremt tungbygde! Husk at vedlikehold og drifting av en påhenger er mye enklere og helt sikkert billigere enn en diesel med hekkagregat. I forbruk er de moderne 4t påhengere veldig bra, og kjøper man en motor med kraftreserver slik at man slipper å gå på full tyn får man et pent forbruk og fin belastning på motoren. Et ankepungt for min del er avstand mellom bunkring! I møre og midtnorge henger vi lit etter på kortpumper og bensintilgjengelighet ved kai ennå... Noe bedring er det blitt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det har definitivt skjedd en del på påhengerfronten de siste 20-30 årene.

Motoren (og båten) min er ikke akkurat state of the art lengre (2005-modell Suzuki DF250), men jeg er allikevel veldig fornøyd med den. Sterk, stillegående og ikke så tørst som jeg fryktet. :smiley:

250hk høres kanskje litt mye ut på en 22-foter (spesielt med tanke på at lignende båter på markedet i dag leveres med helt ned i 115hk :crazy: ) men det er vel ikke noe som heter "for mange hestekrefter" :lol:

Vi er priviligerte i dag når det kommer til utenbordsmotorer, aldri har motorene vert så gode

og pålitelige som i dag uansett hvilket merke vi snakker om.

Det er høyteknologiske maskiner med svært høy driftsikkerhet, vi har desverre lett for å dømme

nymotens maskiner nord og ned straks en feil oppstår, og deretter si at alt var bedre i "gamle"

dager. Dette er feil, det var jaggu mye rask før i tiden også, hvis vi tenker oss om.

En rålekker båt, ingen tvil om att Finnene er aktive nå om dagen, kanskje ola dunk har noe å lære?.

Båten han linka til er vel fra 79.

Finnene både har og har hatt mye på gang på båtfronten. Men det har gått litt inflasjon i aluminiumsbåtprodusenter der borte. Skal bli interessant å se hvor mange som klarer å holde det gående.

Abonnerer på et par amerikanske båtblader på Ipad. Der borte finnes det store "skjærgårdsjeeper" hvor minste anbefalte motoreffekt er 750hk med utenbordsmotor. Plass til 3 i bredden.

Så forøvrig en Nortech sak i Lyngør forrige sesong med 3 stk Yamaha 300 eller 350.

Har sett cabincruiser bygget med innebygget utenbordsmotor. Her var det store argumentet mer plass ombord pga mer kompakte maskiner. Mindre støy og vibrasjoner gav denne løsningen også. Motorene var under et stort cover på hekken med badeplattform utenfor også om jeg ikke husker feil.

Har sett cabincruiser bygget med innebygget utenbordsmotor. Her var det store argumentet mer plass ombord pga mer kompakte maskiner. Mindre støy og vibrasjoner gav denne løsningen også. Motorene var under et stort cover på hekken med badeplattform utenfor også om jeg ikke husker feil.

Har sett bilder av ett par slike. Først trodde jeg det nærmest var en spøk, men det er sant. En 300hk påhenger montert på det viset tar mindre plass enn en tilsvarende bensin innenbordsmotor.

Amerikanerne har vel vært ganske tidlig ute med tildels svært mange påhengere på relativt store båter. Men så har de aldri trengt å bekymre seg særlig over drivstoffpriser. :crazy:

Moderne, nøkterne 4-taktere vil nok bli ett vanligere syn på 6-9 metere her i furet værbitt etterhvert regner jeg med. :smiley:

Båten han linka til er vel fra 79.

Finnene både har og har hatt mye på gang på båtfronten. Men det har gått litt inflasjon i aluminiumsbåtprodusenter der borte. Skal bli interessant å se hvor mange som klarer å holde det gående.

Men det er fortsatt ganske mye å hente i kombinasjonen med aluminium skrog og plast liner og innside tror jeg. Jeg ser i alle fall mange fordeler med aluminiumsskrog til min bruk, men ønsker en innside lik en glassfiberbåt. Drive båtene ser spennende ut, men de har ikke plass nok oppi i forhold til størrelsen og er drevet av design mer enn gode og praktiske løsninger. Har dog kun sett på hard-top'en som jeg synes kom til kort i forhold til de i ren plast.

et av de beste nye eksempler på trenden. se videoen http://www.moteurboat.com/essais/bateaux-video/essai-video-targa-27-gt.html

http://www.snip-yachting.com/targa/targa-27-GT.php

photo11_14.JPG

photo5_14.JPG

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja, helt klart det beste eksempelet! Jeg kan ikke fatte at jeg ikke husket på Targa når jeg skrev første posten...

Sea Ray 370 var cabincruiseren med utenbordsmotor jeg tenkte på. Synes løsningen virker ganske kurrant egentlig.

http://www.searay.com/Page.aspx/pageId/10231/pmid/309166/370-Venture.aspx

I tillegg er det vel noen som jobber med diesel utenbordsmotor, så dette stopper nok ikke med det første.

Man er godt vant til høye timetall på innenbordsmotorer. Men det er vel utenbordsmotorer som også har høye timetall, opp i 10000timer (tilsvarer ca 3,5år med 8timers dager) og mer.

At utenbordsmotorer normalt ikke varer så mange timer som innenbordsmotorer har nok mye med bruksmønster å gjøre, og ikke dimensjonering alene.

Redigert av Permagne (see edit history)

Spennende tråd!

Jeg ønsker å gå ned en meter eller så i størrelse på båten, og har siden i fjor sommer sett meg ut lukket cabin (som i dag) og påhenger som det jeg vil ha.

Det er flere grunner til dette, bl.a. all den plassen som blir frigjort, enklere vedlikehold og drift (antar jeg), slipper dagens drev, og - ikke minst - det kan gå uker og måneder mellom hver gang noen her på forumet trenger råd i forbindelse med en litt større påhenger (f.eks. 115 HK eller mer)!

Hvor dét, tro?

Er det fordi det rett og slett er lite feil, fordi det enda ikke er så mange av dem eller fordi de søker hjelp og råd annet sted?

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...