Jump to content

Påhengsmotorer blir stadig vanligere selv på båter over 8 meter

Kenneth 81

Recommended Posts

• 8 måneder senere...

Ja med 2 x Verado 225 med Lundins Marin 300 hk tuning for de fartsgale, eller 2 x F150 for de fornuftige :smiley:

Men interessant at farten kun øker fra 38 til 48 knop når man dobler effekten til 600 hk. Det blir dyre knop.

Budsjettløsningen for de som må ha godt over 40 knop blir jo 2 x Verado 150 med Lundins Marin 200 hk tuning (og ja Lundins har jo også enda en effektklasse opp til ca 235 hk for de interesserte).

Som vanlig glimrer Båtliv med detalj-slurv. Det står at testbåten har 2 x Verado 150, men bildene viser jo at den naturligvis har 2 x F150 som er et lettere, mere stillegående og forbruksvennlig alternativ.

Til tross for tilsammen 6 liters sylindervolum, mot doble Verado 150 med tilsammen 3,4 liter og kompressorer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Begynte å interessere meg for konseptet for 2 år siden. Siden da har det skjedd en del!

Snakket med importøren på båtmessa i fjor og fikk titte på prototypen han hadde til gjennomgang og klargjøring. Den båten hadde alt, men på mindre plass. Jeg sammenligner da med min Bella 850.

Her er drømmen min den dagen jeg skal ned et par fot eller så og ikke være borte like lenge som nå..: Oceanmaster 760 HT

http://www.oceanmaster.no/product.php?id=1055

Redigert av jsw (see edit history)

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Igjen med dette lundingnaget. Hvem pokker er det som går hen og sender nye motorer rett til bakgata elektromekaniske og kaster all garanti rett over bord i samme slengen? samt en salgsverdi tilnærmet 0 når den dagen kommer

Nei jeg har ikke sagt at man skal sende nye motorer til bakgata elektromekaniske. Det kan man vente med til man ønsker, nå eller en gang i framtiden. Det er forøvrig ikke motoren som sendes inn, men kun den "svarte boksen".

Fordelen ved nybåtkjøp er lavere innkjøpspris, bl.a. grunnet den særnorske hk-avgiften, samt evt. lavere forsikringepremie.

Lundins Marin er verdensledende på omprogrammering av påhengsmotorer. Dette er iallefall ikke noe bakgårdsfirma men høyt kvalifiserte folk.

Jeg har inngående kjennskap til og erfaring med hvor bra dette fungerer (kjenner flere båteiere som har fått dette gjort, samt båtmekanikere som går god for dette).

Ikke så rart egentlig da det i det fleste tilfeller bare er snakk om en omprogrammering til produsentens originale software for et gitt effekttrinn.

F.eks. Verado 150 og 200 er samme motor, bare forskjellig software. Samme sak med Verado 225 og 300. Og en rekke andre motormodeller fra mange produsenter. Overhode ingen hokus pokus slik sett.

Det er heller ikke noen automatikk i at all form for garanti opphører. Men igjen, det er et helt frivillig alternativ :smiley:

Kun uvitenhet som evt. kan medvirke til fall i bruktverdi.

Det motsatte burde egentlig være regelen, da tuningen koster litt, samt ofte propelllbytte. Bedre marsjfart evt. ved lavere turtall er en bonus. Lavere forbruk er også registrert ved samme fart etter tuning og optimal propellmontering.

Dessuten er det litt morsomt med en 21 foter med Verado 135 som nærmer seg 50 knop (Lundins 235 hk racing program) når den originalt ikke når 40 knop. Man må egentlig ha opplevd det for å skjønne poenget :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her er drømmen min den dagen jeg skal ned et par fot eller så og ikke være borte like lenge som nå..: Oceanmaster 760 HT

http://www.oceanmaster.no/product.php?id=1055

Etter nesten to år uten båt har vi ennå ikke funnet båten vi vil ha, men Oceanmaster 760HT er en av de vi har oppe til vurdering. Gidder ikke kjøpe ny, så vi venter heller til det kommer en brukt til salgs med 200hk 4-takt og det rette tilleggsutstyret montert. Den største ulempen med disse båtene er slik jeg ser det forhandleren her i området (Oslo). Jeg kjøper rett og slett ikke båt av Fritid-senteret. Den oppfatningen er basert på ting som har blitt skrevet her på forumet, egen erfaring fra samtaler på messer etc., og erfaringer som bekjente har hatt med forhandleren etter at de har kjøpt båt av dem...

Heldigvis har vi ikke noe hastverk med båtkjøp. Pengene fra salg av forrige båt i 2011 står godt på bok. Det vanskeligste valget for oss blir om vi skal satse på litt mindre og nyere båt med utenbordsmotor (type Merry Fisher 755/OM 760HT/Antares 780), eller eldre og større båt med en nr.2 styreposisjon på FB eller akterdekk, og nyere diesel innenbordsmotor (da helst fast aksling). Foreløpig frister UB-motor mest, da.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Bellaen din er jo en mye bedre båt, jsw.. jeg skjønner ikke helt ? Forklar hvorfor..

Jo da, ingen tvil om akkurat dét - Bellane gar flere ganger utenpå en slik!

Men behovet endrer seg med stigende alder, folk som (ikke) vil være med, hvor langt og lenge du drar osv. Samt at jeg forestiller meg et enklere vedlikehold med ferre "blak boxes" og aggregater, kabler etc av ymse slag. Kun en klump der bak som steller seg selv i stor grad. Vil forresten ha en e-tech. Har en 30 hk på RIB'en - du verden for en motor. Og vinterkonservering - det er en knapp, det... (sånn omtrent iallefall sammenlignet med det jeg har nå).

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Skubber lige gang i denne igen.

Jeg har også skrevet i Uttern D77 emnet her inde, men overvejer at gå lidt op.

Er der nogen der har købt en Flipper 880 ST og jeres erfaringer med den.

Har fundet alle test og materiale om den.

Det bliver med 2x250 Verado og vi i DK vil prøve Joystick Piloting installation.

Men i DK er der kun en forhandler, så han er jo ikke til at snakke med om prisen.

Kan se prisen på den i Norge og Sverige, men hvad kan man normalt få i % i avslag i Norge og Sverige hvis i ved det ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...