jensemann2 Startet 6.Mars.2013 Del på Facebook Startet 6.Mars.2013 Jeg har lest endel om elektrolyse nå og finner det veldig interessant. Det står side opp og side ned på nettet om det. Så til og med en kar som hadde puttet en tynn stålstang inn i et plastrør og borret masse hull i dette røret. Deretter stappet han røret ned i termostathuset på en motor(ned i kjølekappa), fylte opp hele kjølekappa med en blanding av vann og krystallsoda, koblet pluss til gods på motoren og minus til stålstanga og lot det stå og boble til rusten innvendig ble myk og kunne spyles ut... Jeg fikk lyst til å prøve dette! Men har sett ulike praksiser på hva som skal kobles til pluss og minus. Noen skriver at pluss skal kobles til det objektet man skal rense og minus til det som skal ligge i vannet og lede strøm, men andre har skrevet omvendt. Jeg mener det er minus som skal kobles til det som skal renses.. Noen som har prøvd dette trikset ? Skal gjøre noen forsøk og se hva som skjer. Strømkilden kan være en 12V batterilader. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Dette høres interessant ut, denne tråden følges herved! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 (redigert) http://forum.woodenboat.com/showthread.php?99259-Electrolysis-rust-removal-basic-method-and-tests-(with-photos) http://www.saltmine.org.uk/pdfs/rrue.pdf Redigert 6.Mars.2013 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Hei. Testes dette ut i dag, fylte en 10liters bøtte med varmt vann og rørte inn 2 pakker med salt. Satt en metallplate i bøtta som var koblet til + på batteriet og det som skulle renses koblet jeg til - på batteriet. Det begynte umiddelbart å syde og "koke" fra den delen som skulle renses. Etter ca 10-15 minutter var delen ren. Var forøvrig ikke rustet fra før men gjenngrodde kjølerør til oljekjøleren i gearet. Dette bør vel brukes med forsiktighet utifra hva som skal renses. Legeringen (kobber) på kjølerørene begnte å falme og ble matt, så følg med :-P Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 (redigert) Tøft! Rart dette ikke er mere kjent. De store "lurium"-produsentene hadde vel gått konk da kanskje:) jeg skal ihvertfall prøve dette på min saltvannskjølte mercruiser v8 før montering av ferskvannskjøling. Setter da en rustfri wire i en plastslange med masse hull i ned på hver side i V-blokken og fyller opp med krystallsodaløsning, og peiser på 12 volt. Har lest litt gjennom de linkene jeg la ut, og det er negativ pol som skal kobles til det man skal rense. Etter en god stund med strøm på kobler jeg ned, og spyler godt med vann, monterer varmeveksler , og kjører motoren noen timer med systemrens og en sil montert på returslangen for kjølevann. Deretter er det bare å tappe ned igjen og fylle rent ferskvann og gjerne bytte ut dette vannet flere ganger før man til slutt fyller 50% glycolblanding. Må huske å fjerne offeranoden i varmeveksleren før jeg bruker systemrens. Redigert 6.Mars.2013 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Dette er i og for seg ikke grensesprengende nyheter. Man har funnet batterier i Midtøsten fra før år 0, man antar at batteriene har vært brukt i forbindelse med platering (eks. forsølving). Samme greia. Vær imidlertid forsiktig med eksempelvis kopperpakninger mot støpejern og kanskje aluminium. Metaller som vil kunne reagere heftigere enn andre på hestekuren. Ikke noe poeng i rustfri wire, jern leder strøm bedre. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Hmm... fjerner ikke saltsyre rust temmelig effektivt uten å tære på kobber og aluminium? Det finnes en masse lurium på markedet, men ikke mange effektive som ikke inneholder mengder av saltsyre eller oxalsyre - + en masse parfyme seff. Metoden som beskrives over medfører jo uansett en god skylleprosess i etterkant og en mengde med OBS'r ang tid man skal la det virke før man ødelegger andre metaller. Sikkert artigere å bruke elektrolyse for enkelte, men om det er smartere totaltsett, setter jeg et lite ?-tegn ved. RSL (som ikke er ekspert på hverken elektrolyse eller syrer) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.