jensemann2 Startet 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2005 Jeg skal ha nett ombord i båten, og har en pc med infrarød, en telefon med GRRS og infrarød+bluetooth. Lurer på om jeg skal kjøpe en bluetooth-modul til pc-en... Blir det raskere enn IR? Nokia 6310i er litt kranglete med å få opp IR mot windows xp... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Jeg skal ha nett ombord i båten, og har en pc med infrarød, en telefon med GRRS og infrarød+bluetooth. Lurer på om jeg skal kjøpe en bluetooth-modul til pc-en... Blir det raskere enn IR? Nokia 6310i er litt kranglete med å få opp IR mot windows xp... <{POST_SNAPBACK}> Velg bluetooth, denne er ikke så kritisk til plasseringen av tlf. Derimot må IR ligge i fri sikt mellom sender/motaker.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
MT. Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Jeg har en god gammel T68i, med blåtann og IR. På laptopen min er det imidlertid kun IR. Jeg har i en tidligere stilling disponert en PC med blåtann, og brukte selvfølgelig denne fremfor IR på den maskina. (Etter mottoet: "Ingen duppeditter skal være uprøvd...) Min erfaring er at både IR og blåtann har større overføringskapasitet enn hva GPRS-nettet yter så langt. Merket ikke noen hastighetsforskjeller i det hele tatt. Men vel så viktig er kanskje muligheten for å aktivere blåtann, og deretter legge telefonen tilbake i lomma. Med IR er telefonen selvfølgelig avhengig av å ligge i rett avstand og rett linje ut fra PC'ens IR-linse. Dette kan av og til være problematisk i forhold til bordstørrelse og ekstern bevegelighet, feks i bil og båt hvor det humper litt i ny og ne. For å si det slik, min neste laptop har nok blåtann. Men det haster ikke, jeg rekker godt å slite ut den gamle før jeg "bare må ha det." Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 jeg kjører bluetooth oppkobling via gprs. hastighet over 115mbps. tregere enn bredbånd men helt ok. bedre enn ir pga frihet til å plassere telefonen lenger unna pcen Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Blue-tooth USB duppeditt finnes for noen få hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 Blåtann er nok det rette, der får du rekkevidde på fra 20-100m alt etter hvilken usb-dongle du kjøper. Du kan også bruke pcmcia-kort som både har trådløst Ethernet og blåtann. Da er du klar for det meste. Komplett hadde ganske bra utvalg. Blåtann Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 23.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2005 (redigert) jeg kjører bluetooth oppkobling via gprs. hastighet over 115mbps. tregere enn bredbånd men helt ok. bedre enn ir pga frihet til å plassere telefonen lenger unna pcen <{POST_SNAPBACK}> Bluetooth er veien å gå. Så slipper du å miste forbindelsen når du mister en kulepenn mellom telefon og pc når du bruker IR. Nei, det blir ikke raskere med Bluetooth enn IR, men det KAN være litt mer brukervennlig. Når det gjelder GPRS hastighet så foregår dette over en linje som tilsvarer 48KB/s ,,, ca,,,, denne hastigheten avhenger av hvor mange i samme området som bruker GPRS på det samme tidspunktet. At du får opp 115MBps skyldes at PC viser hastigheten på Bluetooth-forbindelsen mot telefonen, ikke internettforbindelsen. Denne er ikke relevant i denne forbindelsen. Redigert 23.Februar.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Artig å se begrepsbruken i en slik tråd. Båtfolk er jo kjent for å være opptatt av tradisjon i ord og uttrykk. Mener det var svenske Erichsson som oppfant Blåtann standarden, før den siden ble adoptert som "verdensstandard". Det som imidlertid er sikkert er at det var vikingen med tilnavn "Blåtann" som er opphavet til navnet. Hyggelig da å se at noen er tradisjons og språkbevisste nok til å bruke "fødenavnet". Jeg antar at dere andre ikke var klar over opphavet og derfor ufrivillig bruker sjargongen til 14-åringen som betjener dere i datasjappen (han vet vel heller ikke bedre, eller han rett og slett synes engelsk er myyye kulere) Litt OT kanskje, men som båtentusiast er tradisjon, kultur og historie en del av hovedingrediensene. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Krapyl Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Jeg antar at dere andre ikke var klar over opphavet <{POST_SNAPBACK}> Nå. Jeg tror de fleste her ikke er så historieløse at de ikke er klar over koblingen til Harald Blåtann. Men Ericssons definerte standard heter faktisk Bluetooth. Selv om den sjelden kalles annet enn Blåtann til daglig i de skandinaviske land. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
-Luna- Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Bluetooth er veien å gå. Så slipper du å miste forbindelsen når du mister en kulepenn mellom telefon og pc når du bruker IR. Nei, det blir ikke raskere med Bluetooth enn IR, men det KAN være litt mer brukervennlig. Når det gjelder GPRS hastighet så foregår dette over en linje som tilsvarer 48KB/s ,,, ca,,,, denne hastigheten avhenger av hvor mange i samme området som bruker GPRS på det samme tidspunktet. At du får opp 115MBps skyldes at PC viser hastigheten på Bluetooth-forbindelsen mot telefonen, ikke internettforbindelsen. Denne er ikke relevant i denne forbindelsen. <{POST_SNAPBACK}> Må man betale ekstra for å ha muligheten for GPRS? Jeg har tidligere bare benyttet det innebyggede analoge modemet i min telefon, men det er treeegt! Og hvis ja, hva koster dette? Hadde vært morro med internett i båten i sommer Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Ronald Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Må man betale ekstra for å ha muligheten for GPRS? Jeg har tidligere bare benyttet det innebyggede analoge modemet i min telefon, men det er treeegt! <{POST_SNAPBACK}> Tror vel ingen teleleverandører tar ekstra for å ha MULIGHETEN til GPRS lenger (i starten tok man imidlertid litt ekstra, mener jeg å huske). Så dersom telefonen støtter GPRS, så er det tut-og-kjør. Oppsett for GPRS finner du normalt på teleleverandørens hjemmesider (legg i igjen ditt nummer, og de sender deg et automatisk oppsett som SMS/MMS el.l.) Litt mer om prisen: Dersom du ønsker "internett i båten" som du skriver, og dersom det er et "tilbud" som skal stå oppe over lengre tid - utene at data nødvendigvis overføres hele tiden, ja så er GPRS prismessig klart gunstigst. Da betaler du pr. overført datamengde, og ikke for oppkoblingstid. Er det derimot snakk om oppkobling over kort tid, og med "intens" overføring i løpet av denne tiden, ja så kan vel prisene være litt mer hipp-som-happ. Hastighetsmessig er GPRS overvurdert etter min mening. Noe raskere enn "vanlig" oppkobling over mobil er det nok. Men du skal fortsatt være innstillt på at det fortsatt går treeegt til surfing etc.. - i alle fall i forhold til hva du er vant til hjemmefra. Min erfaring er også at GPRS er mer problemfritt å koble opp, og at slik oppkobling går raskere. Min anbefaling: Velg GPRS like godt først som sist. En "all over" vurdering er at det er klart å foretrekke framfor det innebygde "analoge" modemet. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 (redigert) Har både IR og Bluetooth på mobilen og på laptop'en - og det går veldig fint med begge to, aldri noe problem. Som det er sagt av andre er IR mere avhengig av at mobilen ligger så nærme som mulig og at den ligger i ro der. GPRS har jeg brukt med hell lenge nå , og med klient- akselleratorprogram (Netcom), så har det hele tiden fungert uten noen som helst problemer i det hele tatt, og ganske raskt til mine behov. Uavhengig av oppetiden mht pris, så det også er en fordel til mitt bruksmønster ihvertfall! Lykke til med ditt valg av utstyr! Redigert 25.Februar.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 Ericssons definerte standard heter faktisk Bluetooth. Siden teknologien skulle varemerkes internasjonalt, ville det kanskje blitt rart med skandinaviske skrifttegn i det store utland. Bluetooth© ser vel litt bedre ut enn Blåtann© i feks Asia og USA? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.