WGM36 Startet 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2013 (redigert) Hei på dere. Er det noen som vet om ett firma som selger båtmotor som industrimotor? Tenker da på motorer som Mercruiser, Volvo og Yanmar med mere, på minimum 300 hk og klare for oppsett med drev. Mvh Terje Redigert 7.Mars.2013 av WGM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Jeg tror de fleste som har prøvd seg har blitt bøtlagt såvidt at de har kommet på andre tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Fra Tollvesenets sider: Det er også båtmotoravgift på: innmonterte motorer i båt, industrimotorer eller andre motorer egnet for ombygging til bruk i båt (marinisering) motorblokker til båtmotorer båtmotorer som ikke skal bli brukt i båt Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2556cb Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Sjekk KD Trading i Bergen, der får du marinemotorer til en grei pris Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 (redigert) KD Trading er jeg klar over, men er ikke trygg på 4 sylindret 300 hk. Eller skaffer de andre motorer også?? Til sjøtunga: Man kan kjøpe en industrimotor og marinisere selv uten hk avgift, men du kan ikke selge den før etter ett hvist antall år. Mvh Terje Leste linken din nå sjøtunga, virker som du har helt rett, tror den regelen som står der nå er ny i år eller muligensi fjor. Redigert 7.Mars.2013 av WGM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Til sjøtunga: Man kan kjøpe en industrimotor og marinisere selv uten hk avgift, men du kan ikke selge den før etter ett hvist antall år. Mvh Terje Du tar feil. Du kan kjøpe en bilmotor og marinisere. Da slipper du hk-avgift under gitte forutsetninger. Mariniserer du en industrimotor som det ikke er svart hk-avgift for, så havner du i kasjotten. Søk opp tråder her på bp, det er skrevet masse om disse forholdene tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 (redigert) Tullball Hulda. Om noen markedsfører noe slikt så vil selger stå ansvarlig for avgiften og derfor finner man ingen slike annonser fra vetuge folk. Enhver privat marinisering til eget bruk utløser ingen avgift. Det finnes informasjon om hva slags motorer som skjuler seg bak de fleste 'båtmotorer' og med noen som regel enkle men ikkje alltid så rimelige endringer så kan man komme i mål. Dette fordrer dog en viss kompetanse og ikkje alt foir mange tommeltotter. Å betale andre for dette må vurderes i hvert tilfelle hva som faktisk er lønt. Redigert 7.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Derfor jeg spør her inne Plutonium Ikke lette å finne annonser med tittel (Ny d6 370 til salgs uten avgifter) Kan jo hende noen vet om noen motorer i gråsonen, im er isåfall supert. Noen som har oversikt over hvilke motorer som f eks sitter i kjøretøy. Vet vel bare om Yanmar sine, som sitter i Toyota. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Det tok meg 15 sekunder å google opp denne her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=244949&epslanguage=no&parentid=44775 Det er ganske enkelt å lese seg opp til hva som er lov, eller hva som utløser straffereaksjoner. Dessuten kan det også være krav til CE-merking. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 (redigert) Ja og likevel så forstår du ikkje hva der står? Som du sier sjøl, dette har vært diskutert mange ganger før men likevel kommer du bare opp med dine egne fordommer og tolkning. Det er dog er ingen tvil om er at om denne skal brukes i en nyere båt vil det bli et problem at den ikkje er CE merket. Om det er motor til en 'gammel' båt derimot er ikkje CE merkingen noe tema Redigert 7.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 § 3-15-1. Her heter det at:”(1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer.(2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere.”Avgiftsplikten omfatter i utgangspunktet kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging i utgangspunktet utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Et unntak gjelder imidlertid, som du ser av forskriften, dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys et "byggesett" hvor det inngår avgiftsfri motor, men med utstyr for marinisering. Men ettersom jeg forstår er det ikke noe likt du tenker deg å innføre. Avgiftsplikten oppstår på innførselstidspunktet for uregistrerte importører, som du vel vil være hvis du importerer selv. Dette innebærer at det er varens tilstand på dette tidspunktet som avgjør om den er avgiftspliktig eller ikke. Hvis den ikke er marinisert på innførselstidspunktet, og heller ikke noe byggesett som nevnt i forskriften, vil den følgelig ikke være avgiftspliktig. Hva du gjør med motoren etter dette tidspunktet er uten betydning, så lenge du skal ha den til privat bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 I og med at du ser etter motorer som er klare for oppsett med drev. så skal det vel noe til at du slipper unna avgiftene... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 (redigert) Ja, WGM36, det er vel slik jeg fikk forklart det den gangen jeg bygget min egen motor. Det var en motor som hadde stått i en bil som jeg overhalte og mariniserte. En slik fremgangsmåte ville, i henhold til den tollfunksjonæren jeg snakket med, ikke utløse hk-avgift. Men den informasjonen jeg fikk daterte seg til før år 2000. Den gangen ble det meget klart poengtert at motorer plukket fra industri eller eksempelvis aggeregater ville måtte svares hk-avgift for. Dette med bakgrunn i at de for så vidt i sin oppbygging er beregnet for marinisering. Jeg har også en kamerat som reparerer og selger motorer. Hver gang han har solgt en større stasjonærmotor (fra ca. 250 hk), har tollvesenet henvendt seg in persona for å sjekke hvor motoren skal monteres. Han leverte blant annet noen motorerer til offentlige institusjoner. Det er også slik at motorer til avgiftsfrie brukere (eks. fiskere) må verifiseres sluttbruker. Men sjekk også dette med CE-merking av motorer. Denne forskriften virker til å være nokså strikt, og dum. Grunnen til at jeg valgte denne måten med marinisering, var at jeg fikk en ny og meget rimelig gearkasse. Motoren jeg valgte passet meget godt til formålet. Dessuten er jeg mekaniker av fag. Og jeg var blakk som en kjerkerotte, måtte ta kostnadene over tid. Hadde ikke disse forutsetningene ligget inne, ville jeg heller kjøpt meg en ferdig motor. Og så kan vel Plutonium fortsette å krangle med seg selv. Redigert 7.Mars.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Jøje meg. god dag mann økseskaft Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Var jo ikke det her jeg egentlig lurte på, men om noen vet om noen motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Tollvesenet har selv skrevet kommentarer til avgift på båtmotorer i rundskriv nr. 17/2013 S. Det er linket til denne informasjonen lengre oppe i tråden. På side 31 står dette: WGM36 har derfor all mulig anledning til å marinisere selv til eget bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 WGM36 har derfor all mulig anledning til å marinisere selv til eget bruk. "Dersom en motor senere skal ombygges...", står det. Det betyr i mitt hode at han avgiftsfritt kan marinisere en motor som tidligere har vært brukt til noe annet enn båtmotor. Men han slipper neppe unna avgiftene når han kjøper en ny motor som skal rett i båten, og ihvertfall ikke når han skal ha den "ferdig oppsatt med drev"... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 (redigert) KD Trading er jeg klar over, men er ikke trygg på 4 sylindret 300 hk. Eller skaffer de andre motorer også?? D4 er jo 4-syl 300 hk. men klart.. 6 sylindre er jo tingen. Men avgift er det ikke morsomt å betale.. for oss med gjennomsnittelig innkomst iallefall. Redigert 8.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.