Jump to content

Hvem selger båtmotor som industrimotor?


WGM36

Recommended Posts

Fra Tollvesenets sider:

 

Det er også båtmotoravgift på:
  • innmonterte motorer i båt, industrimotorer eller andre motorer egnet for ombygging til bruk i båt (marinisering)
  • motorblokker til båtmotorer
  • båtmotorer som ikke skal bli brukt i båt

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

KD Trading er jeg klar over, men er ikke trygg på 4 sylindret 300 hk. Eller skaffer de andre motorer også??

 

Til sjøtunga: Man kan kjøpe en industrimotor og marinisere selv uten hk avgift, men du kan ikke selge den før etter ett hvist antall år.

 

Mvh Terje

 

Leste linken din nå sjøtunga, virker som du har helt rett, tror den regelen som står der nå er ny i år eller muligensi fjor.

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post

Til sjøtunga: Man kan kjøpe en industrimotor og marinisere selv uten hk avgift, men du kan ikke selge den før etter ett hvist antall år.

 

Mvh Terje

 

Du tar feil. Du kan kjøpe en bilmotor og marinisere. Da slipper du hk-avgift under gitte forutsetninger. Mariniserer du en industrimotor som det ikke er svart hk-avgift for, så havner du i kasjotten. Søk opp tråder her på bp, det er skrevet masse om disse forholdene tidligere.

Link to post

Tullball Hulda. Om noen markedsfører noe slikt så vil selger stå ansvarlig for avgiften og derfor finner man ingen slike annonser fra vetuge folk. Enhver privat marinisering til eget bruk utløser ingen avgift. Det finnes informasjon om hva slags motorer som skjuler seg bak de fleste 'båtmotorer' og med noen som regel enkle men ikkje alltid så rimelige endringer så kan man komme i mål. Dette fordrer dog en viss kompetanse og ikkje alt foir mange tommeltotter. Å betale andre for dette må vurderes i hvert tilfelle hva som faktisk er lønt.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Derfor jeg spør her inne Plutonium :smiley: Ikke lette å finne annonser med tittel (Ny d6 370 til salgs uten avgifter) :smiley:

Kan jo hende noen vet om noen motorer i gråsonen, im er isåfall supert.

Noen som har oversikt over hvilke motorer som f eks sitter i kjøretøy.

Vet vel bare om Yanmar sine, som sitter i Toyota.

 

Mvh Terje

Link to post

Ja og likevel så forstår du ikkje hva der står? Som du sier sjøl, dette har vært diskutert mange ganger før men likevel kommer du bare opp med dine egne fordommer og tolkning.

Det er dog er ingen tvil om er at om denne skal brukes i en nyere båt vil det bli et problem at den ikkje er CE merket. Om det er motor til en 'gammel' båt derimot er ikkje CE merkingen noe tema

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

§ 3-15-1. Her heter det at:
”(1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer.
(2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere.”
Avgiftsplikten omfatter i utgangspunktet kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging i utgangspunktet utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Et unntak gjelder imidlertid, som du ser av forskriften, dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys et "byggesett" hvor det inngår avgiftsfri motor, men med utstyr for marinisering. Men ettersom jeg forstår er det ikke noe likt du tenker deg å innføre. Avgiftsplikten oppstår på innførselstidspunktet for uregistrerte importører, som du vel vil være hvis du importerer selv. Dette innebærer at det er varens tilstand på dette tidspunktet som avgjør om den er avgiftspliktig eller ikke. Hvis den ikke er marinisert på innførselstidspunktet, og heller ikke noe byggesett som nevnt i forskriften, vil den følgelig ikke være avgiftspliktig. Hva du gjør med motoren etter dette tidspunktet er uten betydning, så lenge du skal ha den til privat bruk.

Link to post

Ja, WGM36, det er vel slik jeg fikk forklart det den gangen jeg bygget min egen motor. Det var en motor som hadde stått i en bil som jeg overhalte og mariniserte. En slik fremgangsmåte ville, i henhold til den tollfunksjonæren jeg snakket med, ikke utløse hk-avgift. Men den informasjonen jeg fikk daterte seg til før år 2000. Den gangen ble det meget klart poengtert at motorer plukket fra industri eller eksempelvis aggeregater ville måtte svares hk-avgift for. Dette med bakgrunn i at de for så vidt i sin oppbygging er beregnet for marinisering.

 

Jeg har også en kamerat som reparerer og selger motorer. Hver gang han har solgt en større stasjonærmotor (fra ca. 250 hk), har tollvesenet henvendt seg in persona for å sjekke hvor motoren skal monteres. Han leverte blant annet noen motorerer til offentlige institusjoner. Det er også slik at motorer til avgiftsfrie brukere (eks. fiskere) må verifiseres sluttbruker.

 

Men sjekk også dette med CE-merking av motorer. Denne forskriften virker til å være nokså strikt, og dum.

 

Grunnen til at jeg valgte denne måten med marinisering, var at jeg fikk en ny og meget rimelig gearkasse. Motoren jeg valgte passet meget godt til formålet. Dessuten er jeg mekaniker av fag. Og jeg var blakk som en kjerkerotte, måtte ta kostnadene over tid. Hadde ikke disse forutsetningene ligget inne, ville jeg heller kjøpt meg en ferdig motor.

 

Og så kan vel Plutonium fortsette å krangle med seg selv.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

WGM36 har derfor all mulig anledning til å marinisere selv til eget bruk.

 

"Dersom en motor senere skal ombygges...", står det. Det betyr i mitt hode at han avgiftsfritt kan marinisere en motor som tidligere har vært brukt til noe annet enn båtmotor. Men han slipper neppe unna avgiftene når han kjøper en ny motor som skal rett i båten, og ihvertfall ikke når han skal ha den "ferdig oppsatt med drev"...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

KD Trading er jeg klar over, men er ikke trygg på 4 sylindret 300 hk. Eller skaffer de andre motorer også??

D4 er jo 4-syl 300 hk. men klart.. 6 sylindre er jo tingen.

 

Men avgift er det ikke morsomt å betale.. for oss med gjennomsnittelig innkomst iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...