Jump to content

Får ikke trukket baugpropellen av propellaksel : Vetus BOW 5512

Ariel og Fumle

Recommended Posts

Jeg får ikke trukket av propellen av akselen.

Har skrudd av mutter og fått av metallskiven, men så er det stopp.

Av tegningen skal det være en plastikkring etter mutter, så til sist en metallskive før propellen skal (antatt) bli trukket av akselen. Det var bare en metallskive etter jeg skrudde av mutter. Finner ikke tegn til plastikkskive i navet til propellen, så det ser ut som det er propellen igjen.

baugpropell_vetus_5512.jpg

Forstår derfor ikke hvorfor jeg får trukket den av!!!

Propellen sviver lett rundt i begge retninger, og henger ikke fast i sinken eller noe annet, men den vil ikke i retning ut.

Er det noe jeg har oversett, eller ikke forstår...?

Jeg bruker en 1.5meter lang plank, og surrer tau ett par runder bak propellen og rundt planken, og bruker skroget

som mothold, ett kraftig rykk pleier å være nok til at propellen slipper.

Mulig jeg ikke helt forstod teknikken, men vil ikke sterke rykk kunne risikere slark i innfestinga til underhuset og skroget?

Er det manglende smøring på aksel ved tidligere vedl.hold som kan gjøre at propellen sitter "fast", eller sitter det en skive til mellom propellen og akselen? Jeg ser kun den tynne skruedelen til mutter i navet til propellen. Skulle jeg sett hele akselen hvis alle skivene er tatt ut, så det kan være at de på et tidligere tidspunkt har satt skivene på feil rekkefølge? Vil bare ikke begynne å rykke i propellen hvis det sitter noe annet i mellom....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...