Walter_S Startet 23.Februar.2005 Del på Facebook Startet 23.Februar.2005 (redigert) Har nylig installert ny dynamo på Sabb'en min i sjarken. Har per idag kun ett batteri på 65 ah (og greier meg med det) men har, med tiden (og det er ikke nå!), planer om å utvide batteribanken til i hvertfall 2 stk totalt. Dette krever litt planlegging, flytting av begge batteriene til et sted med bedre plass, pressing av nye tykke kabler med terminaler, innkjøp / montering av batt.-velger, osv. Dette venter jeg med til utpå sommeren - mest p.g.a. en uforusett reparasjon av oppvasmaskin (2 store lapper) og en nylig knekt plompe (vet ikke hvor mange men minst 1-2 store lapper til...) så tannlegen skal ha sitt før Walter får noe til sjarken..... Har idag installert gode gamle Sailor-VHF'en min på akterskottet i styrhuset, like ved døren. (Ja, jeg vet! - skaitrekket over VHF'en løsnet fra underlaget da jeg fjernet ei hylle....) Nå må jeg ha VHF'en tilkoblet batteriet - helst direkte til polene. Det begynner å bli trangt om plassen på startbatteriets poler. For å unngå dette har jeg tenkt å bruke reservebatteriet (65ah) og plassere dette i en tett kasse rett under VHF'en og koble til der med en sikring imellom. Altså egen batteri til VHF - og kun til dét. Mitt resonnement er slik: - VHF'en trekker 0,5 Amp i stand-by, og 5 Amp under sending..... - De få gangene jeg må lade opp VHF-batteriet - kan jeg bruke vanlig 25¤ startkabler og trekke fra startbatteriet, for på denne måten lade VHF-batt. ??? Med VHF'en i stand-by modus vil jeg ha strøm i mange timer før det er aktuellt og lade. Transmission kommer det ikke til å bli mye av, uansett. Har bare VHF for min egen - og båtens - sikkerhet. Regner også med at selve startbatteriet kommer til å være rimelig fulladet hele tiden (med en 75Amp dynamo) slik at når jeg kobler et halv-fullt VHF batt. til for å lade, går vel all ladestrømmen dit? Jeg vet at dette ikke er optimalt, men er det noe teknisk / sikkerhetsmessig som jeg har oversett her? Estetikken må desverre vike for bankkonto'ens realitet, ........ Redigert 23.Februar.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
olpi Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Hvis jeg forstår deg rett så skal det gå fint. Jeg ville imidlertid ha ladet det opp før VHF`n sier i fra "lav spenning". Hvis du har mulighet for å måle spenningen av og til på ekstrabatteriet så hadde jeg gjort det. Ved ca 12V ubelastet hadde jeg koblet til og ladet det. ALT2: Forstår at du er redd for å tappe startbatteriet slik at du ikke får startet hvis VHF er tikoblet dette. Du kan jo prøve å ha Sailor`n tilkoblet startbatteri å sjekke om det er et problem. Reservebatteriet kan du jo foreløpig ha som reserve og bruke startkabler mot dette hvis du skulle få problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 (redigert) ..... ville imidlertid ha ladet det opp før VHF`n sier i fra "lav spenning". Hvis du har mulighet for å måle spenningen av og til på ekstrabatteriet så hadde jeg gjort det. Ved ca 12V ubelastet hadde jeg koblet til og ladet det. ALT2: Forstår at du er redd for å tappe startbatteriet slik at du ikke får startet hvis VHF er tikoblet dette. <{POST_SNAPBACK}> Hei OLPI!Er meget i tvil om gamle Sailor har noe så avansert som "lavspennings"-varsling - dette er VHF'ens traktor fra forrige århundre, vet du - ikke mye fancy her. Men, har tenkt å sette på et voltmeter - så har jeg hele tiden "koll" på spenningen..... ALT2. Nei, er IKKE redd for å tappe startbatteri - den får lading så det monner - gjør dette for å kunne ha VHF nå, FØR jeg går i gang (av nevnte årsaker - oppe) med å bygge om hele batt.-systemet til fler-bank. Redigert 23.Februar.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Kan ikke hjelpe deg Walter, men jeg BARE MÅ HA EN SAILOR (sukk) Lekker sak Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Walter_S; du kan selfølgelig lade med startkabler. MEN - du kan også legge opp vanlig kabe, type 4mm eller 6mm som en "midlertidig" ladeløsning. Ikke like bra ledeevne som 25mm2, men til å "klattlade littebitt" duger de bra. Dessuten - ved lite bruk, kan du jo bruke "hjemme laderen" også, og dermet skippe hele "ombordladingen.." Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 ....du kan også legge opp vanlig kabe, type 4mm eller 6mm som en "midlertidig" ladeløsning. Ikke like bra ledeevne som 25mm2, men til å "klattlade littebitt" duger de bra. ..... kan du jo bruke "hjemme laderen" også, og dermet skippe hele "ombordladingen.." <{POST_SNAPBACK}> Hjemmelader er ikke aktuell - har ikke strøm ved brygga! Når det gjelder evt. 6mm kabel fra batt. #1 til batt. #2- blir ikke den "varm" når 75 A går gjennom den for å lade batteri # 2 ? Forresten er det noen som vet hvor stor sikring jeg må ha på +-ledningen til VHF'en? 5 Amp output ved transmissjon - holder det da med en 5 Amp sikring? Eller 10 Amp? Hvordan regner man ut sikringsstørrelsen til et el.-apparat? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 (redigert) Hjemmelader er ikke aktuell - har ikke strøm ved brygga! OK Når det gjelder evt. 6mm kabel fra batt. #1 til batt. #2- blir ikke den "varm" når 75 A går gjennom denFor at batteri 2 skal ta seg 75A, må det være rimelig tomt. Faktisk helt tomt, og vel så det. Derfor, om du setter inn et "permanent" ladeopplegg til dette "reservebatteriet" ditt, vil jo strømmen gjennom denne kabelen, tilsvare strømmen VHF en bruker til enhver tid. Mere strøm trengs jo ikke, du startet jo med et fullt batteri ( se bort fra selvutladingen, den er minimal ) ( tenk vann, en full tank, du tapper ut 3 liter i timen, du må fylle på 3 liter i timen. Hverken mer, eller mindre ) En 4mm2 kabel duger trolig, vil du være sikker, benytter du 6mm2. Forresten er det noen som vet hvor stor sikring jeg må ha på +-ledningen til VHF'en? 5 Amp output ved transmissjon - holder det da med en 5 Amp sikring? Eller 10 Amp? Hvordan regner man ut sikringsstørrelsen til et el.-apparat? Du benytter en 10A. Generelt kan du si at du legger deg nærmest mulig i overkant av det forbruket du regner med å ha på vedkommende kurs. ( se bort fra motorlaster ). Husk at sikringene er for å værne KABLENE ikke APPARATENE. Og en 2,5mm tilkoblingsledning, tåler superfint 10A uten å ta skade. Vanlige "hengesikringsholdere" duger bra til en nøye kar som deg. Puss sikringen en gang om annet, sett den inn med f.eks litt CRC så varer denne løsningen lenge nok. Superduperløsninger, med spesialtettede sikringsholdere er selfølgelig bedre, men litt CRC man har, en fille og påpasselighet, er ( minst ) like bra.. Og til en brøkdel av prisen.. Suzuki Redigert 23.Februar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 ..... Mere strøm trengs jo ikke, du startet jo med et fullt batteri ( se bort fra selvutladingen, den er minimal ) ( tenk vann, en full tank, du tapper ut 3 liter i timen, du må fylle på 3 liter i timen. Hverken mer, eller mindre ) <{POST_SNAPBACK}> Så enkelt kan det sies: << tenk vann, du tapper....,du må fylle på...., osv....>> slik at også en amatør kan forstå det! Genialt, Suzuki! Og takk for den! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Genial og genial, men påenget er at denne sammenligningen med vann, faktisk kan gi et lite bilde av åssen el-ting henger sammen. Fallhøyde = trykk ( Spenning - Volt ) Mengde vann = volum ( støm, mengde tilgjengelig kraft, Ah ) Tynne rør = trykktap ( spenningstap ) Og sånn kan vi fortsette.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
olpi Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 OK For at batteri 2 skal ta seg 75A, må det være rimelig tomt. Faktisk helt tomt, og vel så det. Derfor, om du setter inn et "permanent" ladeopplegg til dette "reservebatteriet" ditt, vil jo strømmen gjennom denne kabelen, tilsvare strømmen VHF en bruker til enhver tid. Mere strøm trengs jo ikke, du startet jo med et fullt batteri ( se bort fra selvutladingen, den er minimal ) ( tenk vann, en full tank, du tapper ut 3 liter i timen, du må fylle på 3 liter i timen. Hverken mer, eller mindre ) En 4mm2 kabel duger trolig, vil du være sikker, benytter du 6mm2. Du benytter en 10A. Generelt kan du si at du legger deg nærmest mulig i overkant av det forbruket du regner med å ha på vedkommende kurs. ( se bort fra motorlaster ). Husk at sikringene er for å værne KABLENE ikke APPARATENE. Og en 2,5mm tilkoblingsledning, tåler superfint 10A uten å ta skade. Vanlige "hengesikringsholdere" duger bra til en nøye kar som deg. Puss sikringen en gang om annet, sett den inn med f.eks litt CRC så varer denne løsningen lenge nok. Superduperløsninger, med spesialtettede sikringsholdere er selfølgelig bedre, men litt CRC man har, en fille og påpasselighet, er ( minst ) like bra.. Og til en brøkdel av prisen.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Hva med når når motor skal startes og batteriene er parallellkoblet med 4-6 mm2 kabler? Kan vel gå en del strøm i kablene da.... Kanksje lurt å ha en bryter der? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Hva med når når motor skal startes og batteriene er parallellkoblet med 4-6 mm2 kabler? Kan vel gå en del strøm i kablene da.... Kanksje lurt å ha en bryter der? Den delen glapp ut i sted. Enten en bryter, eller et laderele. Vanlig Biltema-kr30-rele, duger greit. Og kobles dette, slik at det styres av dynamoen, blir det bra. En bryter, som man skrur av og på med, er også greit. En ting mer å huske på, men Walter_S er ingen glemsom kar, vil jeg tro... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
olpi Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Den delen glapp ut i sted. Enten en bryter, eller et laderele. Vanlig Biltema-kr30-rele, duger greit. Og kobles dette, slik at det styres av dynamoen, blir det bra. En bryter, som man skrur av og på med, er også greit. En ting mer å huske på, men Walter_S er ingen glemsom kar, vil jeg tro... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Da ble vi enige Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 ....... eller et laderele. Vanlig Biltema-kr30-rele, duger greit. Og kobles dette, slik at det styres av dynamoen, blir det bra. <{POST_SNAPBACK}> Oi!! Her ble den enkle løsningen plutselig veldig komplisert! Relé? ".....det er falig, det..." Har aldri koblet noe relé før - der er det så mange kontakter (og så ser man jo ikke hva som foregår inni den....) - Walter blir plutselig meget usikker på denne løsningen - mange kontaktpunkter = mange potensielle feilkoblingskilder! Også: <<....styrt av dynamo'en....>> blir også noe som "Teskje-mannen" får hetta av........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Walter_S; et rele, er ikkenoe annet enn en FJERNSTYRT BRYTER. Du har en krets, som trenger spenning for å koble til. ( pluss og minus ) Da tilkobles "bryteren" . Fjerner du pluss, (eller minus ), slipper bryteren. Enkelt og greit. Nesten som en vanlig fjærbelastet bryter. De to andre tilkoblingspunktene, er den kretsen du vil slå "på" eller "av". I dette tilfellet, ladekretsen. Kan tegne opp et enkelt skjema for deg, m. forklaringer på det meste. Men som sagt, tenk "fjernstyrt bryter "når du hører "rele" Vil du heller bruke en "manuell bryter", funker det bra det å. En ting til å holde styr på, men ikkenoe hokus pokus. Jeg har korttidsminne som en gullfisk, så manuelle løsninger er ikke for meg.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Mja, da er vi vel på BEP releet igjen? Automatisk startkabel mellom batteriene. Når motoren har startet hektes kabelen på. Av seg selv. Når motoren stoppes hektes kabelen av. Av seg selv. Kun en tjukk kabel til hvert batteri, og en tynn til jord. Ikkenoen bryter, og ikkeno å huske på. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Festina Lente IV Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Oi!! Her ble den enkle løsningen plutselig veldig komplisert! Relé? ".....det er falig, det..." Har aldri koblet noe relé før - der er det så mange kontakter (og så ser man jo ikke hva som foregår inni den....) - Walter blir plutselig meget usikker på denne løsningen - mange kontaktpunkter = mange potensielle feilkoblingskilder! Også: <<....styrt av dynamo'en....>> blir også noe som "Teskje-mannen" får hetta av........ <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke så farlig da Walter, en gang må jo være den første ...., men, kan du akseptere et lite spenningsfall, kan du jo bare sette inn en diode som tåler den strømmen som skal gå der. Kun to tilkoblingspunkter, men retningen må være riktig, slik at strømmen kun kan gå til batteriet. Men, kanskje en bryter er vel så bra hvis du får spasmer av reléer. Nei, bryt deg på et relé, kjøp to, så kan du jo operere det ene, slik at du ser ved selvsyn hva som skjer inni det. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Suzuki Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Walter_S ønsker en løsning som koster lite ( ikkenoe ) . Det utelukker BEP. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 ja, da er din løsning helt sikkert bedre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Walter_S Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Biltema har så mange relé'er, ser jeg. Av Laderelé finnes det en par-og-tyve forskjellige - og så må man oppgi bilmodell......og de koster i nærheten av 130,- De andre rele'ene er til: "For tilkopling av lyskaster, signalhorn, viftemotor, pumpemotor eller annet strømforbrukende utstyr" - f. eks. denne her ....som har 5 nummererte kontaktpunkter, ser jeg. Kan en slik en brukes? Den DIODE-løsning som Pirus nevner, var heller ikke dumt - bare 2 tilkoblingspunkter. Dét skulle t.o.m. jeg klare...... Hvor får man ta i en slik diode? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Walter_S; det er nettopp et sånt rele du trenger. Du skal fjernstyre ladekretsen, på linje med f.eks et ekstralys. Dioden bør du glemme. Den løser et problem, og skaper minst et nytt. Du får nemlig ikke full ladespenning, med ditto halvladet batteri. Om du ikke skifter laderegulator, evt. justerer opp, osv osv osv. Løsningen på ditt problem er enten: Manuell bryter eller Rele ( fjernstyrt ) bryter. Foreslår du går for løsning 2. Jeg skal PERSONLIG sørge for at du får det til å virke. Hvis ikke kommer jeg PERSONLIG til Hvaler, og guider deg i mål. Dette får du til, garantert. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Festina Lente IV Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 (redigert) Den DIODE-løsning som Pirus nevner, var heller ikke dumt - bare 2 tilkoblingspunkter. Dét skulle t.o.m. jeg klare...... <{POST_SNAPBACK}> Diodeløsningen er befengt med to negative ting i forhold til reléløsningen. Du får et spenningsfall over dioden som gjør at ladespenningen over batteriet blir lavere og du får dårligere lading av ekstrabatteriet enn startbatteriet. Løsningen er sannsynligvis også endel dyrere enn reléløsningen. Jeg vil etter nærmere ettertanke også anbefale deg reléløsningen. Du greier det lett Walter. Du kan bruke ett rele som er"For tilkopling av lyskaster, signalhorn, viftemotor, pumpemotor eller annet strømforbrukende utstyr" - f. eks. denne her ....som har 5 nummererte kontaktpunkter, ser jeg. Som Suzuki sier er et relé bare en fjernstyrt bryter. To av de fem kontaktpunktene brukes for å styre reléet (85 og 86). En kontakt er "inn" (30), de to andre er "ut" (87 og 87a). Den ene "ut" kontakten (87a) er åpen når reléet er "trukket" (aktivt) den andre (87) er lukket, og vice versa. Reléet kobler du slik at plusskablen fra startbatteriet går til "inn" kontakten (30). Så legger du ledningen vidre fra den "ut" kontakten (87) som er åpen (ingen strømgjennomgang fra "inn" til "ut") når ingen andre ledninger er tilkoblet, og til pluss på reservebatteriet. Minuskablen legger du direkte mellom batteriene. Det var første trinn på vegen til å bli relé ekspert. I trinn to legger du en ledning fra jord til den ene styringstilkoblingen (85) på reléet, og en ledning fra B+ på dynamoen og til den andre styringstilkoblingen (86)på reléet. Ferdig. Det kan være litt usikkerhet om hva som er va av 87 og 87 a (dårlig bilde), men det ser du når du har releet, eller måler det med et multimeter på kontaktpunktene for å være sikker. Når du starter motoren øker spenningen på B+, og dette gjør at releét trekker, og du får lukket koblingen mellom batteriene. Strøm strømmer da fra dynamoen til startbatteriet og til reservebatteriet. Når du stopper motoren synker spenningen på B+ til 0, og reléet slipper, kontakten åpnes, og du får ingen forbindelse mellom plusspolene på de to batteriene. reservebatteriet er derved frakoblet. Det var ikke så vanskelig,.... eller Redigert 24.Februar.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Arvid_A Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 ... I trinn to legger du en ledning fra jord til den ene styringstilkoblingen (85) på reléet, og en ledning fra B+ på dynamoen og til den andre styringstilkoblingen (86)på reléet. Ferdig. Det kan være litt usikkerhet om hva som er va av 87 og 87 a (dårlig bilde), men det ser du når du har releet, eller måler det med et multimeter på kontaktpunktene for å være sikker. Når du starter motoren øker spenningen på B+, og dette gjør at releét trekker, og du får lukket koblingen mellom batteriene. Strøm strømmer da fra dynamoen til startbatteriet og til reservebatteriet. Når du stopper motoren synker spenningen på B+ til 0, og reléet slipper, kontakten åpnes, og du får ingen forbindelse mellom plusspolene på de to batteriene. reservebatteriet er derved frakoblet. Det var ikke så vanskelig,.... eller <{POST_SNAPBACK}> Njaaa - du må vel kople "den andre styringstilkoplingen (86)" på releet til D+ på dynamoen (det samme punktet som du koplet ladelampa di til, Walter). Hvis du legger relestyringen til B+, så vil vel releet trekke styrestrøm fra batteriet og klappe til lenge før dynamoen har begynt å lade...(?). Se vedlagte skisse som er rappa fra Ingars utførlige beskrivelser. Det punktet som er merket "+61" på skissen, er det som jeg kaller "D+". På Ingars hjemmeside står det forøvrig mye nyttig om lading, se her: http://iotech.no/baat/artikler/index.htm Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 (redigert) ........Det var ikke så vanskelig,.... eller <{POST_SNAPBACK}> Nei, Pirus! Når du forklarer det slik - så er det faktisk logisk!! Relé'et begynner å miste noe av skrekken.... Med et lite forbehold om det som Arvid_A skriver. Om å bruke D+ kontakten på dynamo'en (isteden for B+) for å "styre" relé'et......... B+ har strøm med en gang jeg skrur på hovedbryter mens D+ først får strøm etter at motoren er igang. Tror at han er inne på riktig spor der! Njaaa - du må vel kople "den andre styringstilkoplingen (86)" på releet til D+ på dynamoen (det samme punktet som du koplet ladelampa di til, Walter). Det punktet som er merket "+61" på skissen, er det som jeg kaller "D+". <{POST_SNAPBACK}> Jeg kan vel egentlig bare koble meg videre fra ladelampa mi til dette, ikke sant, Arvid_A? For å "styre" relé'et? Takker og bukker for inngående og "grei" forklaring!! Også en takk til Suzuki som på en meget vennlig baatplassen.no-måte "bender armen min bak på ryggen" - og egentlig ikke gir meg noe valg - - annet enn å gå i "RELÉ-LÆRE" - jeg kan jo ikke bakke ut nå, når jeg har fått så mange gode innspill og råd? Topper's! Redigert 24.Februar.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arvid_A Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Relé'et begynner å miste noe av skrekken.... Med et lite forbehold om det som Arvid_A skriver. Om å bruke D+ kontakten på dynamo'en (isteden for B+) for å "styre" relé'et......... B+ har strøm med en gang jeg skrur på hovedbryter mens D+ først får strøm etter at motoren er igang. Tror at han er inne på riktig spor der! Jeg kan vel egentlig bare koble meg videre fra ladelampa mi til dette, ikke sant, Arvid_A? For å "styre" relé'et? Takker og bukker for inngående og "grei" forklaring!! Også en takk til Suzuki som på en meget vennlig baatplassen.no-måte "bender armen min bak på ryggen" - og egentlig ikke gir meg noe valg - - annet enn å gå i "RELÉ-LÆRE" - jeg kan jo ikke bakke ut nå, når jeg har fått så mange gode innspill og råd? Topper's! <{POST_SNAPBACK}> Hei Walter! Releer er kan brukes til mye både morsomt og nyttig! Dersom du har kopla ladelampa slik TMe beskrev i den forrige tråden, og slik det også fremgår av den skissen jeg la inn foran her, er det bare å legge styrepluss til releet ved å kople deg til på "dynamosiden" av ladelampa. Lykke til reléoperatør! Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 (redigert) Njaaa - du må vel kople "den andre styringstilkoplingen (86)" på releet til D+ på dynamoen (det samme punktet som du koplet ladelampa di til, Walter). Selvfølgelig har du rett, liten trykkfeil der. Ja, Walter, der ser du relér er ikke spesielt vanskelig. Du er nesten "ekspert" allerede. Lykke til med koblingen. Redigert 24.Februar.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.