Jump to content

Lade batteri #2 med startkabel?

Walter_S

Recommended Posts

En oppdatering: Etter å ha prøvd "startkabel-metoden" for å lade VHF-batteriet (batt.2) i 14 dager, ble jeg mektig lei av å strekke kabler, passe på gnistener, snuble i døra, kjøre med motorkasselokket på gløtt, osv. så turen til Biltema ble foretatt. Relé, diverse kabler og kabelsko, etc. ble innkjøpt. Og så var det å omsette teorien i praktisk "kabelspagetti-temming" :wink:

Etter god innføring i "relélære" :wink: her på baatplassen, ble først en arbeidstegning til. Godt å ha når man skal begynne å koble og man gjør dette for første gang!

Bilde

Her er batteriene - Startbatteriet (1) i forkant av motoren, VHF-batteriet (2) til forbruk, på innsiden av døren. Batterikasse med lokk og festestropp.
Bilde

Biltema relé'et 42-134 på plass:
De 2 røde 6mm¤ kabler er hhv. (30) +inn fra batt.1 og (87) +ut til batt.2
85 og 86 er styrestrøm (pluss og minus) 1,75mm¤ kabel. (87a) står ubrukt.
Bilde

Hele prosjektet: Batt.1 (startbatteri), dynamo, relé, hovedstrømbryter og ladelampe......
Bilde

Se den lader! :smiley: Batt. 2 (VHF - forbruk) får nå konstant mat.......
Bilde

Igjen, takk til alle som bidro til at dette kunne bli virkelighet!
:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jøje meg Walter_S; ser ut som om du har hatt skipselektriker ombord.

Og da snakker jeg ikke om en sånn "slarketass" som de fleste benytter.

Ser ikke ut som det er no særlig igjen å lære her nei. Og tegningen før påbegynning av prosjektet, hvem andre benytter sånne metoder.

Bare en ting å si; et eksempel til etterfølgelse..

PS - det er da litt morro å få det til også, er det ikke `?

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Med den grundighet du utviser, samt forarbeid vi andre kan misunne, antar jeg du heretter tar på deg rollen som "Relè, dynamo, lade pedagog" overfor oss andre "dummyes".

Gratulerer med vel bestått eksamen. Suzuki anser jeg som meget habil på den slags område, og når superlativene også kommer derfra, ja da er det grunn til å anse dette som bestått !!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...