Jump to content

Den offisielle astronavigasjonstråden

bjornas

Recommended Posts

Jeg jobber meg gjennom oppgavene i "Ocean Yachtmaster Exercises" av Langley/Price og Ouvry.En av oppgavene går ut på å finne ut av, ved hjelp av almanakken, hvilke stjerner som er tilgjengelige for plott.

Den oppgaven sliter jeg meg. Jeg forstår at det må ha noe med deklinasjon for hver enkelt stjerne å gjøre, og da slik at man ikke kan bruke en stjerne med sørlig deklinasjon til navigasjon når man er godt oppe på den nordlige havkule. Men jeg antar videre at det er noen slags "vinduer" for hvilke deklinasjoner sør og nord for egen posisjon som kan utnyttes.

Kan noen gi meg oppskriften her?

Tenkte også jeg skulle skaffe meg noen gode engelske bøker om temaet. Noen som kan anbefale noen? (Har Dedekam sin; den er bra men den har noen begrensninger.)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Det enkleste er å kjøpe et sirkulært stjernekart som du kan snurre rundt til din dato og klokkeslett. Da ser du alle stjerner som er synlig for deg (om det er mørkt eller hadde vært). Du må kjøpe et kart for 60 grader nord, de finnes på Norsk, ellers blir det lett et for UK/London og da blir det litt feil.

Skal du regne det ut må du finne ut om de er over eller under horisonten. Solen følger ekliptikken på sin ferd over himmelen. Om vinteren ligger ekliptikken lavt på himmenen om dagen og høyt over horisonten om natten. Du må gjøre en beregning som ligner på middagshøyde for å finne ut om en stjerne ligger over eller under horisonten. Det er noen fallgruber her, du kan ikke se horisonten når det er helt mørkt. Du har et lite vindu i tussmørket, det er omtrent 50 minutter her på 60 grader nord, kortere nærmere ekvator. Mulig du må ta hensyn til dette også, husker i alle fall at min lærer i Gosport snakket om det. Så i praksis kan du ikke ta posisjoner om natten med mindre det er måne som lyser opp nok til å se horisonten.

Tips Dubhe i Karlsvogna kan du alltid se, den er alltid over horisonten her på 60N. Andre gode for nordlige halvkule er Vega, Deneb og Altair som er høyt på himmelen her hos oss.

Fordelen med stjernene er at du enkelt kan klare 4-5 stykker på en gang og få en god posisjonebestemmelse med en observasjon. Solen gir jo bare en stedlinje.

Lykke til oppgavene.

Ole
S/Y Algol

• 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Nå nærmer årets første og eneste solnedgang på Nordpolen seg, i morgen klokken 04.29 er det høstjevndøgn på den nordlige halvkule og det er slutten på midnattssolen på nordpolen i år, og mørketiden starter.. (det er ikke helt rett for nordpolen, siden den dagen vil inntreffe noen dager senere) (For Oslo så dagen og natten være like lange den 25 september)

På denne tiden er endringen mellom dag og natt størst per tidsenhet .. og dagen minker med ca. 5 min per døgn her i sør Norge

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har selv kunskap rundt dette da jeg er utdannet sjøoffiser. Men jeg må få lov til å si at dette er noe av det minst matnyttige man lærer på styrmann/skipperskolen i dag med dagens hjelpemiddler. Jada, man kan i teorien miste strømmen ombord osv, men man har da fremdeles kart, kompass,logg og klokke så sekstanten vil aldri bli brukt i praksis i moderne navigasjon. Husk også at vi på våre breddegrader har ca 160-70 dager med overskyet vær, så bruk gps. En reddningsaksjon etter en tulling med sekstant i tåka koster mange penger og ressurser.

Men når det er sakt så synes også jeg at det som en kuriositet er kjempefint at noen holder slik kunskap levende, som et suplement til moderne navigasjonsmiddler:-)

Beklagelig å høre at en "kollega" har såpass lite med yrkesstolthet at han mener astronomisk navigasjon ikke er nyttig. Jeg mener man ikke kan kalle seg navigatør dersom man ikke kan bruke sekstanten!

Når det gjelder nøyaktigheten, kommer dette helt an på to ting: Din bestikkposisjon og hvor dreven man er i å ta observasjoner. Under forutsetning at man har teorien på plass er det bare å ta så mange observasjoner som mulig så ofte som mulig. Man merker fort at treningen hjelper.

Jeg seilte på langfart i ukene før tusenårsskiftet og alle husker vel hysteriet rundt usikkerheten om data/gps etc ville takle at man kom inn i et nytt millennium. Derfor kom det et skriv i fra hovedkontoret om at vi måtte ha astronavigasjonen på stell om bord. Alle styrmennene ble etter hvert veldig så drevne på dette.

Nå er det åtte år siden jeg sluttet og seile, så kunnskapen er nok litt rusten. Men selv da (i 2006) peilet vi himmellegemer hyppig for å korrigere gyroen.

Jeg har nettopp kjøpt boka "Celestial navigation for yachtsmen". Ikke for at jeg trenger den da jeg har Dedkams bok fra før (og D5LA, inkl treningssekstant i plast) selv, men jeg kjøpte den som ekstra håndbok på engelsk. Da er det lettere å ta ombord mannskap som ikke snakker norsk. -Hvis det blir noe av dette her noen gang, med meg og kjøp av havseiler, da!

Kan vel også nevne at jeg har kjøpt den hittil beste kunnskaps- og tips- boken hittil, om samme tema:

John Kretschmer: Sailing a serous ocean. -Lessons learnt from 30 years at sea.

De første sidene ga meg umiddelbart gode var svar på "spørsmål jeg har gått med", av typen

"What you always wanted to know about offshore sailing, but never had the opprtunity to ask anybody about!"

DET er en bok spekket med matnyttige opplysninger det - for både drømmere og hands-on seilere som faktisk lever drømmen.

;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Den jeg kjøpte på Amazon.com har ISBN 978-0-07-005928-3

revised edition 1994 based on Mary Blewitt, edited by Thomas C. Bergel

Jeg har ikke lest noe i den ennå, så kanskje det finnes andre med lignende tittel, men det var vel noe i omtalen på Amazon som fikk meg til å velge denne tror jeg.

Den virker dønn seriøs, er i kompakt format, men har almanakk-tabeller fra tiden rundt utgivelse, dvs. 1990 - 94. Men det duger som eksempel det.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg skrev: "DET er en bok spekket med matnyttige opplysninger det - for både drømmere og hands-on seilere som faktisk lever drømmen."

Her har jeg sitert meg selv først for å komme med en rettelse:

Den boken som får denne omtalen, er en annen enn det jeg sa (selv om den er veldig lesverdig den jeg viste til også). Den jeg egentlig tenkte på heter:

"Offshore Sailing 200 essential passagemaking tips"

av Bill Seifert with Daniel Spurr

ISBN 978-0-07-137424-8

2002 International Marine/McGraw-Hill

Jeg hadde kjøpt meg to nye bøker og koblet i farten omtalen til feil bok.

-Slik kan det gå når man leser flere bøker "samtidig".

Redigert av Propell1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...