Jump to content

For høyt turtall Yamaha F115 2013

Biff22

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en Yamarin 59Dc med Yamaha F115 2013

Problemet mitt er att når jeg gir flatt kommer den kjapt opp i 6000 og når jeg begynner å tilte ut motoren kommer den oppi 6100 før den går på turtalls sperren... Toppfart ca 38knop.

Jeg har en 13 1/2 x 17 svart stålpropell antar jeg..

Bør jeg kjøpe meg en 19" propell, ellers ønsker jeg å se 40 merket og vurderer isåfall hvilken stål propell jeg blr kjøpe..

Redigert av Biff22 (see edit history)

Da hadde jeg enten kjøpt samme propell i 19" evt Ballistic 17"

Ballistic er mer tungdrevet enn Yamaha org. ved samme oppgitte stigning.

Eksempel fra Yamarin 64 med F150

Org stål 19" ga 40 knop ved 5800

Ballistic 19" ga 40 knop ved 5400 men treg opp i plan ved last.

Byttet så til ballistic 17" som ga 41-42 ved 5800 som var perfekt.

Mao ga ballistic 17" samme turtall som org 19" så da skulle det for din del bli bra om du går for ballistic 17". Vil tro du går ned ca 300 o/min fra i dag og får høyere fart på kjøpet.

Ikke fall for fristelsen med å gå for for høy stigning. Det at motoren din oppnår maks eller tett opp mot maks er bare bra.

Det aller fleste båter har for tunge propeller som gjør at de med vanlig last og litt personer ombord mangler mye på og kunne oppnå maks. Motoren jobber da tungt med høy forbrennings- og eksostemp som resultat.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

De sortte propellene er vel heller aluminium vel, og. Ikke stål. 38 må jo være bra fart på en 115. Min Askeladden 19 fot gjør max 35, men den er kansje tyngre og mer tungdrevet enn Yamarin! Har tenkt å undersøke om en stålpropell men usikker på dimensjon. Det står printet inn 4877344445 17P

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

På F150 er det standard med sortlakkert stål prop.

Poenget var at ballistic er mer tungdrevet enn standardpropeller, så man må ofte gå ned et hakk (2") for og få samme turtall som før.

De aller fleste bommer her (inkl meg selv med 2 forskjellige båter) og ender opp med for tung propell.

Mistenker ballistic for og ha høyere faktisk stigning enn det som står på propellen da jeg på en annen båt ved utregning av slipp % fikk et negativt tall, som er en umulighet.

Mvh. SAP

de sorte yamaha propellene er stål ja.

Når min Yamarin 5940 var ny så fikk jeg 36,5 knop med F115 og std 19" alu.

Dagens stålpropeller har gjerne sk. progressiv pitch, dvs at stigningen varierer alt etter hvor på bladet det måles.

Mest ekstreme propellene der er kanskje yamahas pro serie hvor man gjerne må gå godt ned i stigning i forhold til andre gode stålpropeller.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 uker senere...

Forrige båten min var en 59 DC, og 115 maskinen som sto på var temmelig hissig - stanget i 6100 omdreininger (aluminium propell)

For min del satt jeg på stålpropell (standard, Yamaha) med samme dimensjoner, som reduserte max turtall til 5900, og gav meg 40 knop toppfart når forholdene var bra...

Redigert av amerelium (see edit history)

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

• 4 år senere...
sap_2000 skrev On 9.3.2013 at 11.20:

Da hadde jeg enten kjøpt samme propell i 19" evt Ballistic 17"

Ballistic er mer tungdrevet enn Yamaha org. ved samme oppgitte stigning.

Eksempel fra Yamarin 64 med F150

Org stål 19" ga 40 knop ved 5800

Ballistic 19" ga 40 knop ved 5400 men treg opp i plan ved last.

Byttet så til ballistic 17" som ga 41-42 ved 5800 som var perfekt.

Mao ga ballistic 17" samme turtall som org 19" så da skulle det for din del bli bra om du går for ballistic 17". Vil tro du går ned ca 300 o/min fra i dag og får høyere fart på kjøpet.

Ikke fall for fristelsen med å gå for for høy stigning. Det at motoren din oppnår maks eller tett opp mot maks er bare bra.

Det aller fleste båter har for tunge propeller som gjør at de med vanlig last og litt personer ombord mangler mye på og kunne oppnå maks. Motoren jobber da tungt med høy forbrennings- og eksostemp som resultat.

Hva er diameter på denne Ballistic 17"?

Redigert av Bendalf (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...