trulsant Startet 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2013 (redigert) God dag. Jeg kjøpte i 2009 en Ryds 510 skjærgårdsjeep, og denne har rød/grønn lanterne på stang i baugen, og en rundtlysende bak på stang. Og ikke overraskende begynner nå kontaktene å skrante, samt at lokkene ikke er tette når lanterne ikke er montert, så samler seg litt vann mellom skrog/innerliner i løpet av en sesong. Skal nå bytte, foran har jeg kjøpt med en slik LED "kopp"som er 30mm høy, og skal fastmonteres der. Topplanterne og akterlanterne er ikke like greit. Det beste hadde for topplanterne vært å sveise på ei lanternemast på vindskjernen, og trukket opp kabler osv, men det gidder jeg ikke, blir for omfattende. Akterlanterne er også ett problem, da motor skygger ganske mye for denne. Så ser igrunn for meg å kjøpe en hevbar, rundtlysende stanglanterne, event en "topplanterne" og montere i baugen rett ved rød/grønn. I tilfelle det siste, hva med akter...? Noen som har noen gode tips til en slik, eventuelt andre muligheter for "fastmonterte" lanterner? TA Redigert 9.Mars.2013 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Vurdert teleskoplanterne på batteri med en sugekopp eller "rollbar-mount"? Da får du topplanternen over deg, ute av synsvinkel. Relativt vesentlig i mine øyne ^_^ Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
LM 605 Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Lanterner i en skjærgårdsjeep/åpen båt er i utgangspunktet helt håpløst. Man blir blendet av lysstråler uansett hvorhen man plasserer topplanternen. Det fungerer i nøden tidlig kveld/morgen/skumring, men nattestid i bek mørke gjelder kun slukking av topp lanternen, hvis man da ikke har en kjempe stor blendingsskjerm montert på undersiden av lanternen. Det er ikke for ingenting at man stort sett ser "småbåter" med slukket lanterner ( topplanterne) på nattestid. Det var jo en som sa han hadde av/på bryter på topplanternen så den lett kunne slukkes når han kjørte i mørket, ellers så han jo ingenting. Har inntrykk av at mange båtfabrikkanter aldri har kjørt båt i bek mørke. Det blir bare montert på ei "godkjent" lanternemast en tilfeldig plass på båten, og ferdig med det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Husker også fra de to skjærgårds jeepene jeg har hatt at nattkjøring var noe drit. Tror nesten alle produsenter monterer særlig topplanternen feil, slik at den tar nattsynet fra en. På Yanmaren stod topplanternen oppe på konsollen, og lyste opp hele båten innvendig. Fikk montert at slags sjold under som hjalp en del. Er vel et poeng å få den så høyt som mulig, og da er vel ikke teleskop så dumt. Stb og BB lanterne kan du jo egentlig skippe, men de gir lite problem montert på utsiden av båten, bortsett at de står utsatt til for å bli knust.... Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Har tenkt tankenpå å montere topp lanternen i baugen, men blir jo da rett under rød/grønn, og det er jo ikke akkurat på topp. Led-lanterner er vel igrunn enklere å skjerme for strølys, da lyskilden er relativt liten... Nei, får se hva jeg finner på... TA Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 ....... Stb og BB lanterne kan du jo egentlig skippe, men de gir lite problem montert på utsiden av båten, bortsett at de står utsatt til for å bli knust.... Ja, men da er forutsetningen at båten ikke går mer enn 7 knop . . . . :saint: Husk også at man da har plikt til å holde unna ALL alle andre fartøyer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Whiskey Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 Bumper denne da jeg sliter med det samme. Har akter og side -lanterner, men topplanternen mangler, og vindskjermen der den pleide å sitte gir minimalt feste. Tenkte kanskje å sette en stang opp akter i midten og ha en rundtlysende som dekket akter og topp. Denne vil dog være bak sidelanternene. Vil dette vælte lovlig, og er det noen som har det slik? Kanskje kombinere som håndtak når man står på badeplatform? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
glalaks Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 På min gamle båt (475 freestyle) var lanternestangen brukt som håndtak og hadde derfor en slangeaktig form.. Bøyd over alt.. På min Forige båt var topplanternen montert på innsiden av vindskjermen, foran rattet.. Helt ubrukelig! Vanskelig å lage et skikkelig patent på sånt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
trulsant Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Så en Finnmaster i dag, den hadde ei stang fastsveist på toppen av vindskjermen, og det er nok den beste løsningen, men litt knotete å få til på eksisterende vindskjerm... TA Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Her er sånn jeg hadde.. Sjekk lanterneplasseringen på konsollen:) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40038266&price_to=410000&q=Rascala Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Weltzin Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har tatt litt friheter når jeg monterte nye lanterner på min Bever 470. Da jeg kjøpte den var det montert fire lanterner på en matboks, faktisk, på topp av vindskjermen. Det ble raskt forkasta.. Kjøpte en rundtlysende topplanterne på kort stang, som ble montert oppå vindskjermen. Dette var ubrukelig i mørket og blenda alt og alle i båten. Nå har jeg montert sidelanterner og bak på egen krets, slik at jeg kan slå av og på topplanterne som jeg selv ønsker. Har også tatt meg friheter og satt opp to bakoverlysende lanterner, en på hver side av motoren. Sikkert ikke etter boka noe av det, men det er vel bedre med synlig lys, enn ingen lys.. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Æsj så forbanna vanskelig det skulle være å få festa topplanterne på vindskjermen, står mellom å bare kjøpe en sugekoppløsning og feste på ruta når det trengs eller å forsøke å lage en brakett selv og få opp en permanent mast.. Greia er at den helst skulle vært litt opp og hatt skjerm mot blending, beste hadde vært å fått sveiset noe, men kan ikke sveise, så får enten skru sammen noe eller støpe noe i glassfiber.. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Fant en bra løsning på dette nå, endte opp med en NaviSafe batteridrevet led lanterne kjøpt hos Maritim, samt pulpit feste for denne. Kan flyttes og monteres på kalesjen om så er ønskelig, og trenger ingen drastisk montering. Kan brukes i topplanterne modus, 360 modus samt akterlanterne modus... er jo helt strålende Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.