Jump to content

Latitude, Longitude. Hvordan forteller jeg kystradion hvor jeg er?

Polarn

Recommended Posts

Først ville jeg satt opp GPS-en i DDMMMM. Den GPS'en din står i DDDDDD. Altså du får ut posisjonen i grader og desimalgrader. Det er helt ubrukelig på sjøen. Da må du dele på 100 og gange med 60 på tallene etter komma. Så din posisjon der er 59 grader, 26,3 minutter nord/syd og 010 grader 40,7 minutter øst/vest

Latitude= breddegrad, longitude=lengdegrad. Regner med at du er på den nordlige halvkule. Du rapporterer da din posisjon slik: min posisjon er 59grader43'95" nordlig bredde, 10 grader 67,87" østlig lengde (tar da utgangspunkt i at du er øst for 0 meridianen).

Her står det jo 10 grader og 67,87 minutter. En grad er ikke mer enn 59,9 minutter... Så det må isåfall leses opp som 10,6787 grader... Men på sjøen bruker man grader og desimalminutter!

Altså feks "62* 15,9 minutter Nord"

" 003* 10,8 minutter Øst"

Her er det ekstremt stort rom for misforståelser, tenk deg hvor stor forskjell det er på at du sier 59,51 grader nord og 59 grader og 51 minutter nord!

Det første er altså 59*30,6 minutter nord og det andre 59* 51,0 minutter nord. Det er 20,4 nautiske mil mellom de to posisjonene! Sett GPS'ene deres i DD'MMMM, det er det språket man bruker på sjøen..

Det er slik polaren skriver i første innlegg som er vanlig nå i den digitale verden

Det fungere også en googler N59.43949 E10.678711, da havner en i Moss

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

ok, så for å gjøre testen reell, kan jeg godt oppgi nøyaktig hvor jeg er nå.

Jeg er 60 grader 8,30 minutter nord

011 grader 13,39 minutter øst.

Hvor er jeg?

Asmosvingen på Jessheim???

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Sandmoveien 5, på Jessheim

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...