Jump to content

Blue Chart, jeg begynner å tvile

BEG

Recommended Posts

Jeg har i tidligere innlegg uttalt meg positivt om både Garmin som hardware og Blue Chart som software. I en verden i utvikling og hvor ønsket om oppdateringer er tilstede, begynner jeg imidlertid å tvile, her er årsaken.

Kjøpte i fjor kartbrikke til min nye Garmin 176C. Brikken dekket et område fra Gøteborg, via Oslo og ned til Kristiansand. I år kom oppdatering av kartene. Belanor (distrubitør for Garmin i Norge) har følgende reklame på sin hjemmeside; "Vi har en gunstig ordning ved oppdatering av kart".  Om jeg ikke husker helt feil, var dette tidligere tydeliggjort med at man antydet at en oppdatering ville koste rundt 20% av ordinær utsalgspris på kartbrikken.

På båtmessen tok jeg kontakt med en leverandør, fordi jeg ønsket meg den nye kartbrikken. Det viste seg at den var blitt til to brikker, en for svenskekysten og den andre for norskekysten. Jeg begynte å ane ugler i mosen, og fikk rett. Jeg kunne få oppdatert den ene siden av fjorden for å "veldig god penge", hvilket var rundt 30% av ny brikkepris. Den andre siden måtte jeg imidlertid betale full pris for. Legg merke til at "oppdatering" betyr å innlevere gammel brikke.

Jeg ble henvist til Belanor sin stand av leverandøren, som kunne fortelle at man var nødt til å bruke 2 brikker nå, fordi informasjonsmengden var blitt så stor. Det ble vist liten forståelse for at jeg syntes utsagnet om "gunstig oppdatering" ukorrekt.

Tilbake til leverandøren. Direktøren der, lovet å komme med et tilbud som skulle være så godt som mulig. Det kom i dag. Oppdatering (2 nye brikker) = NOK. 2.150,- Det blir omtrent full pris det, for en database-oppdatering. Jeg besvart tilbudet og fortalt at jeg føler meg bondefanget, og bedt leverandøren formidle dette videre til Belanor. Jeg har bevisst holdt denne leverandøren annonym i mitt innlegg, han har sålangt vært positivt imøtekommende og sikkert langt på vei bondefanget av Belanor han også. Om han klarer å få til en fornuftig løsning, skal han "avsløres".

Mitt forslag til fornuftig løsning har vært NOK 1.150 som tilsvarer 25% av prisen for begge brikker samlet (eller altså 50% av hva jeg betalte i fjor for kartbrikken). Da synes jeg at jeg har strukket meg langt, i forhold til Belanors så gyldne lovnader om gustige oppdateringer.

Så, en slags oppsummering;

Jeg tviler sterkt på påstanden om datalagrings-kapasiet. Ser man på kartet for Troms/Finnmark, synes denne strekningen å være mye større enn det kartet jeg hadde. Tror heller det her er snakk om salgsstrategi. Vi her i sør-øst, reiser vel ganske så ofte på begge sider av fjorden, mon tro om ikke Belanor/Garmin har sett muligheten til større omsetting! Hvem blir neste kart ut?  

Teknisk sett er Garmins Kartplottere og derav BlueChart etter min mening meget gode produkter. Det hjelper i midlertid ikke om salgsstrategien er å suge penger ut av forbrukere, fordi disse på en slags måte har havnet i et monopol-aktig marked ved sitt valg av teknologi.  

Da bør vi forbrukere se oss om etter andre produkter.

Belanor skryter av sin rekordartede utvikling siden oppstarten i 1995. Opprettholdelse av en slik kundebehandling som de nå viser undertegnede, tror jeg fort kan resultere i at en lineær stigende kurve, kan omforme seg til en meget trist parabel på sikt.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg har et par gyldne regler. Så langt det er mulig kjøper jeg ikke elektronisk utstyr der det er behov for periodemessig oppdatering av software og softwareformatet er leverandøreid. Kjenner problemstillingen fra jobben, og blir svett på ryggen av alle som nå hiver seg på plotteranskaffelse til kun skarve 8000 kroner på tilbud. I tillegg kommer . . .

Felles for de fleste (ikke alle) oppleggene er jo at du ikke kan rette grunnlagsdataene, og så snart kystverket har skjermet om et par av "dine" fyrlykter, og fjernet noen sjømerker og satt ut nye - er du "lost"  :wink::cryin: :cryin: dersom du ikke har annoteringsfunksjon  :cool: innebygget.

Snakket med noen plotterhandlende båtfolk på båtmessa om dette, men de ante knapt nok hva EfS  :diving er for noe.

Jeg tror endel av våre båtvenner har blitt skikkelig bondefanget  :wink:. Her tjenes det penger!

Joda, dette kjenner jeg igjen. Se også denne diskusjonen jeg startet for noen uker siden:

http://www.gps.no/forum/default.asp?id=340...fid=&action=vis

Så da er vi ihertfall 2-3 som er enige!

Ser jo også at du har samme kartområdet som meg, så kan jeg spør deg om en tjeneste da jeg venter i spenning på CD oppdateringen i slutten av april. Vil du sammenligne ditt nye kart mot dette kartutsnittet fra Hombersund fyr mellom Lillesand og Grimstad:

Bilde

Dette er noe av det verste i 1. versjonen, så da var det jo ett grelt eksempel og ta med. Er det nye kartet forbedret her???? :wink:

PS: Selv om det ser ut som 2 kart er det kun ETT utsnitt fra Blue Chart versjon 4.00.......

....Kjøpte i fjor kartbrikke til min nye Garmin 176C. Brikken dekket et område fra Gøteborg, via Oslo og ned til Kristiansand. I år kom oppdatering av kartene. Belanor (distrubitør for Garmin i Norge) har følgende reklame på sin hjemmeside; "Vi har en gunstig ordning ved oppdatering av kart".  Om jeg ikke husker helt feil, var dette tidligere tydeliggjort med at man antydet at en oppdatering ville koste rundt 20% av ordinær utsalgspris på kartbrikken.

På båtmessen tok jeg kontakt med en leverandør, fordi jeg ønsket meg den nye kartbrikken. Det viste seg at den var blitt til to brikker, en for svenskekysten og den andre for norskekysten. Jeg begynte å ane ugler i mosen, og fikk rett. Jeg kunne få oppdatert den ene siden av fjorden for å "veldig god penge", hvilket var rundt 30% av ny brikkepris. Den andre siden måtte jeg imidlertid betale full pris for. Legg merke til at "oppdatering" betyr å innlevere gammel brikke.

Hvordan og hvorledes dette er, så vil jeg tro at du har rett til en oppdatering som er i samsvar med hva man har lovet kundene på det tidspunktet du kjøpte din originale brikke.

Jeg kjenner ikke den "originale brikken". Nå har jeg anskaffet en GpsMAP 182Ci og de to brikkene du snakker om. Jeg fikk brikkene på mandag denne uken. På "svenskesiden" går brikken Lista - Oslo - Strömstad til breddegraden N 58.53.790, det betyr at du kommer inn i Kostersundet nordfra, du kommer også greit inn til Strømstad. Den andre brikken dekker fra vest av Jomfruland til Oslo, ned til syd av Göteborg - du får med Læsø Skagen, og Sæby i Danmark.

Det meste av kartene langs kysten kan zoomes ned til 1:30.000. Båtsportkartene våre er i 1:50.000. En del områder er i 1:10.000 noen sogar i 1:6.000. Disse Blue Chart kartene i vil jeg tro er "raster-kart på PC" fullstendig overlegne i kvalitet og funksjonalitet. I dag får man den utrustningen jeg har skaffet nå for i underkant av kr. 12.000, - hvis du handler på rett sted.

Jeg er ikke helt ferdig med å gå igjennom dette enda. Men jeg ser at brikken jeg har fått som dekker Lista - Oslo - Strömstad har en feil som gjør at jeg vil få en ny.

Men så langt er jeg veldig imponert. Kartene gjør et meget solid inntrykk, og jeg gleder meg til å ta dette i bruk ombord. Men papirkartene vil også være på plass. :wink:

... Dette er noe av det verste i 1. versjonen, så da var det jo ett grelt eksempel og ta med. Er det nye kartet forbedret her???? :wink:......

Jeg kan bekrefte at dette er helt i orden på det nye kartet! Forøvrig: Jeg har oppdatert firmware til versjon 5.00 som kom i januar.

Fornuften har seiret!! Jeg har akkurat mottatt et tilbud på oppdatering fra 1 til 2 brikker. Den ene brikken får jeg gratis. Den andre brikken får jeg til 70% rabatt. Det vil si at oppdateringen koster NOK 660,-.  Det var faktisk bedre enn forventet.

Det hører med til historien at Seatronic i Moss var leverandøren som hjalp meg i denne saken. De kontaktet Belanor og formidlet mine synspunkter. Dette ble gjort på en meget rask og kundevennlig måte. Jeg har tidliger også opplevd veldig god service fra dette firmaet.

Jeg er glad og ser også at andre har uttrykt positivitet rundt de nye kartene. Håper dette er en god start på en fin båtsesong.

Mvh. BEG

Guest garmin

Hei! Vi hadde gratis oppdatering av MEU020R brikken fom juli 2002 (da ny versjon med deling kom) tom oktober 2002. Nå er det kommet enda en ny oppdatering, og til kunder med den gamle MEU020R brikken, tilbyr vi 1 gratis brikke, samt 70% rabatt på den andre brikka

(veil. 2201,-) dvs 660,- kroner inkl mva

UNDERSTREKER AT VI IKKE HAR FRAVEKET NOEN ORDNING I DETTE TILFELLET.

DETTE ER, OG HAR VÆRT VÅRT TILBUD.

Mvh

Belanor as

UNDERSTREKER AT VI IKKE HAR FRAVEKET NOEN ORDNING I DETTE TILFELLET.

DETTE ER, OG HAR VÆRT VÅRT TILBUD.

Mvh

Belanor as

Jeg sitter på skriftlig informasjon om at ovennevnte praksis ikke alltid har vært tilfelle. Men, uansett er det positivt at Belanor har tydeliggjort at en forbruker-vennlig praksis skal gjelde ved oppdateringer. Det er for meg det viktigste, men dette tror jeg også Belanor vil profitere på. Gode produkter og kundeorientert business-praksis er viktige elementer for ordreinngang og resultater.  Seatronics kundebehandling bør for øvrig være et forbilde for mange!

Mvh. BEG

Jeg har vært å byttet mine to kartbrikker fra i fjor høst i dag, og har sett litt på de endringene som er gjort.  Allt jeg måtte ha hatt av tvil når jeg fikk de forige kartbrikkene, som manglet riktig høyde på bruer, og manglet opplysninger om dybder på "skjær", er nå blåst vekk sammen med den trivelige vårvinden.  Såvidt jeg har kunnet registrere foreløpig er allt på plass nå, og jeg gleder meg til å begynne å bruke kartplotteren bare båten blir operativ.  Ha en fin helg.   :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...