Jump to content

Valg av seilbåt, Banner 28 eller Firling 24

cheetah

Recommended Posts

Hei. Har tenkt å begynne med seiling og har ikke noe særlig erfaring og tenkte å finne meg en billig seilbåt. Valget falt på en 75mod Firling 24 eller 86mod Banner 28. Vil hovedsakelig bruke båten til turer osv. Hvilken bør jeg velge? Noen som har erfaring med de to båttypene?

Dette er to båter helt i hver sin ende av skalaen.

Banner er en hissig regattamaskin, før du har kommet deg opp på litt nivå mht. seilerfaring vil det være viktig å redusere seilareal tidlig, den har seilegenskaper som minner om en jolles, selv om det er en kjølbåt. Riggen er avansert med lensetakler ("ekstra akterstag" som går fra ulike punkter på masten og ned til styrbord og babord side av hekken), og salingshorn på 90 gr (altså ikke vinklet akterover, og de hjelper da ikke til med å avlaste akterstaget). Det betyr at det er viktig å bruke lensetaklene riktig på slør og lens når det blåser litt for å unngå rigghavari. Tror jeg, jeg har ikke såpass god kjennskap til båten at jeg kan si det sikkert, men det er ofte slik på rigger av denne typen.

Hvis du liker å kaste deg ut i det og vil lære seiltrimming og å seile raskt så kan dette være båten for deg, men du MÅ ta høyde for at det vil ta tid å lære å seile den sikkert når det blåser. Det er ingenting i veien for å bruke en slik båt som turbåt - etter min mening - du vil vel nærmest få en dobbelt aksjonsradius i forhold til Firlingen, men du må ta høyde for å bli liggende værfast, og hvis du planlegger mye utaskjærsseiling/havseiling ville jeg nok anbefale noe annet.

Firling'en er vel mer for "motorseiler" å regne, turbåt med mulighet for seiling. Jeg tror mange som er ute etter å seile ville blitt sittende værfaste hjemme i sofaen, av akkruat motsatte årsak i forhold til Banner 28 - lite vind, ingen seilglede. Google "firling site:.baatplassen.no" så finner du fler kommentarer, f.eks. virker det ganske klønete (les farlig i ruskevær) å klatre fra cockpit og fram på fordekket.

Strengt tatt så ville jeg ikke anbefale noen av dem. Det ligger en Draco Summerwind på finn nå, den har vært under vann, men Firlingen så ikke akkurat strøken ut under dekk den heller. Antar du er på jakt etter et "prosjekt" her. Draco'en er nok mer midt på treet mht. seilegenskaper, den har eget toalettavlukke som er gull når man er flere på tur, og du får et ekstra stuerom når motoren er demontert og du har installert påhenger på hekken. Og så MÅ du seff. finne og utbedre årsaken til at båten gikk ned...

Ligger også en Albin Vega til salgs nå til en lav pris. En gammel og god sliter, og øker du prisen til 30000 og over blir det fler alternativer. Ofte er det en god grunn til at båter selges så rimelig som de du har her, og det er som regel at det koster noe å få dem i brukbar stand. Så det er slett ikke sikkert sluttsummen blir slik du hadde tenkt deg.

Hva med denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40257913 ? Det ligger også en Maxi 68 og en Smiling til noe rimeligere pris, men Maxi 77'en ser velholdt ut. Hvis jobben med å slipe ned under vannlinja og legge på VC17 bunnstoff er gjort skikkelig er det verdt halve prisen alene ... det sparer deg utrolig mye jobb og irritasjon i forhold til en gammel båt hvor det ligger klaser av gammelt bunnstoff på, som flasser av.

Anbefaler deg evt. å vente noen uker og se hva som dukker opp, våren står for døra nå, men det er nok en del som ikke har fått somla seg til å legge ut båten ennå ... Tror det også er lurt av deg og stikke fingeren i deg selv og prøve å tenke ut hvaslags båt du EGENTLIG vil ha. Liker du fart og har konkurranseinstinkt (jeg seiler sjelden regatta, men hater intenst å bli forbiseilt på tur ...), eller er det turseilekosen hvor det egentlig ikke er så farlig hverken hvor man havner eller når, du er ute etter?

20 år gammel var jeg en av de første som kjøpte Banner 28 i Norge og hadde den i en del år, så kjenner den svært godt. Jeg hadde erfaring med jolle, Laser og Tornado inkl flere år med regattaseiling med disse, og på den tiden var Banner'n en "hot" båt som fikk mye oppmerksomhet og det jeg likte best var at det er en jolle med kjøl. For meg, på den tiden, var det et riktig valg. Solgte den etter at jeg fikk mitt første barn, men hun har tilbrakt sin første sommer i Banner'n.

Den er flat og planer i riktig vind, skal seiles som en jolle med lite krenging og er en ganske krevende båt å seile. I tillegg til det quantumduck skriver om lensetaklene må disse brukes aktivt også på kryss i mye vind.

Jeg var nedi med mastetoppen hvor en annen båt (heldigvis for oss) fikk mer oppmerksomhet i media, men en av mannskapet nærmest gikk på storseilet før den rettet seg. Man kan si hva man vil, men underrigget er båten ikke. Fortsatt synes jeg båten er stilig og gøy, men en nybegynnerbåt er det ikke. Gjør du ting feil ryker noe, og den er ikke så tilgivelig som mange andre båter som i tillegg har bedre komfort.

Når det er sagt, jeg var på ferie i 3 uker med tur-retur Asker Smøgen inkludert storm utenfor Hvaler, hadde det mye gøy og den er rask.

Firlingen har jeg aldri vært ombord i selv, kun sett den i havn, og dette er vel to båter som er lengst fra hverandre på skalaen. Av eldre, billige båter ville jeg heller satset på en Albin Vega eller en Maxi.

Den Maxi'n som er linket til over: Synes det er en fornuftig anbefaling. Et stykke fra Son til Bergen, dog...

Hvis den er ferdig skrapet og grunnarbeidet under VC 17 er grundig gjort, samt at alt ser ut til å være på stell med motor (3 år gammel = "ny") så får du mye og velprøvd båt for pengene. God motor og relativt stillegående i lavere turtall (4 - takter).

Tror at det ikke er så lett å få tak i lite brukt motor med lang stamme. Ny motor koster en del.

Ved valg av billig-båt bør du velge utenbordsmotor pga lave vedlikeholdskostnader.

I bildene av seilene var det litt strekk-merker, men kan vanskelig vurdere dem ut fra noen få bilder.

Nye seil koster litt. Utblåste seil er slitsomt å seile med; Båten krenger og går ikke like høyt opp mot vinden som nyere seil.

Banner 28 og Firling 24 er ytterpunkter som flere har nevnt.

I Banneren bør du elske å være i seilbåt i mange timer og dager, det er et langt og engasjerende liv du har foran deg.

Frykt for krenging bør være fraværende eller takles raskt for alle som skal være ombord.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Den Maxi'n som er linket til over: Synes det er en fornuftig anbefaling. Et stykke fra Son til Bergen, dog...

Ja, det er klønete med den lange avstanden, se heller på det som et eksempel på et bra kjøp enn et helt konkret forslag. Det kommer nok flere slike på ulike kanter av landet i ukene framover nå :)

hadde for endel år siden en maxi77. det er den båten jeg savner mest av alle mine båter faktisk, lurer sterkt på å finne meg en maxi for bare å seile litt på tur i gjen. hadde det ikke vært for fiske gitar,jakt,campingvogna, m mer av interesser så...... filleren det er travelt å pleie alle interessene!!!!!

uansett så ville jeg valgt en litt traust rimelig båt i starten for å finne ut om eventuell familie liker seiling......

maxi77 er en sånn båt,for ikke snakke om leisure23 som var den jeg egentl ville ha dengang.

firling og banner kjenner jeg ikke til,men har hørt af firlingen er en bra båt generelt.

hadde for endel år siden en maxi77.

ps- hvis noen hær eier eller vet om en maxi77 1979mod navn- s/s silence,1979mod reg no-lak595, seil/ båt nr-2803 m utenbordsmotor så hadde det vert artig å vite det.

den har vert i mitt eie ca i 1998-2003.

hadde vert rasende morro å vist.

beklager avsporingen i tråden.

Takk for mange gode forslag og info :) Hva med Albin Viggen da. er en i haugesund til salgs og det hadde vel vært en fin seiltur fra haugesund til bergen :) Hvor lang tid sånn ca tar det?

Viggen er nok veldig tilsvarende Vega, noe mindre, så det vil ikke være noe dumt valg det. Som andre har nevnt må du kanskje regne med en døende motor, en båt med veldig lav pris har etter alle solemerker ganke dårlige og slitte seil osv.

Siden det sikkert er ganske surt å seile den båten hjem nå; hvorfor ikke vente litt til det er litt mer å velge mellom? Og hva er egentlig budsjettet ditt? Kjøper du noe blant det aller, aller billigste vil det nesten garantert ryke på utgifter ganske snart, seil som har revna, motor som har havarert osv. Sørg for å ha en oversikt over hva du kan vente deg av utgifter de første sesongene hvis du kjøper noe helt superbillig og 70-talls.

Viggen er nok veldig tilsvarende Vega, noe mindre, så det vil ikke være noe dumt valg det. Som andre har nevnt må du kanskje regne med en døende motor,

Jeg har faktisk hatt en Viggen også, min første seilbåt. Den opprinnelige Viggen har finnkjøl, mens Vega'en er langkjølt. Viggen er faktisk ikke en helt elendig seilbåt. Den har heller ikke innenbordsmotor, så du kan skifte utenbordssnurra for et beskjedent antall båtpenger.

Det er overraskende god plass inni. Jeg seilte på flere ferieturer med mine to eldste barn (nå godt voksne).

Du får en Viggen for en veldig rimelig penge, under 30.000, og det kan være en grei båt å begynne med.

Viggen dukket senere opp som "Karlskrona-Viggen", den er såvidt jeg vet langkjølt.

Den opprinnelige Viggen har finnkjøl, mens Vega'en er langkjølt. Viggen er faktisk ikke en helt elendig seilbåt. Den har heller ikke innenbordsmotor, så du kan skifte utenbordssnurra for et beskjedent antall båtpenger.

Høres bedre og bedre ut :)

• 3 uker senere...

Det ble ikke noe av den båten men ser at det har dukket opp en god del flere seilbåter på Finn.no i hordaland området :) Det var 2 jeg stusset på der, Westkapp 23 og Knarr 31 til rundt 30 båtpenger på begge. Knarren er jo trebåt men så ut til å være i god stand. Er det mye vedlikehold på en sånn båt og er den grei som førstegangs seilbåt? Er det en båt man kan dra på lengre turer med eller er den mest for dagsturer?

Hva med å ta en titt på det Svenske markedet også, å leie deg en henger å kjøre den hjem. Enkel sak å fortolle, det kommer moms oppå prisen pluss hk avgift på litt over 150 kr pr hk, gratis på motorer til og med 9.9 hk.

Blocket.se finner du massevis båter tilsalgs

Guest Avmønstret#

Har bare seilt regatta med knarr en gang, morsom seilbåt men kjente en gjeng som eide en knarr i sammen. Mye arbeid. Gammel trebåt er gammel trebåt og det blir ikke bedre når den har rigg og seil.

Det blir sannsynlig kjøp av en Westkapp 23 og kanskje henting av den allerede til helgen :) Var og så på den og prøvekjørte og likte den godt :) Selv om det ikke er ståhøyde i kabinen osv så er det god nok plass for 1 voksen og 2 små barn :) Er dobbelt kjøl på den og virket veldig stabil :) Har dere noen erfaring osv med den båttypen?

Aldri hørt om, men den har pene linjer og det er et godt tegn. Du kommer til å sette pris på å kunne bevege deg fram på dekk uten å måtte kravle over diverse hindringer som på firlingen. Antar du kan skyve bysse-seksjonene fram og tilbake slik at du får god sitteplass i salongen. Det, og stuerommet helt akter minner om Expressen.

Du kan lese mer om båten her: http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=1288

Edit: ser ut til at du bør sjekke røstjern, både for feste og lekkasje, ref. linken over. Sjekk også hvilke andre utbedringer folk har gjort.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...