Jump to content

Oljebytte på Sleipner Baugpropell, hvilken type olje ?

Mamma Mia

Recommended Posts

På vår baugpropell fra 2005 foreskriver Sleipner gearolje av kvalitet EP90. Dette er en kvalitet som også brukes på i gearhuset mange påhengsmotorer.

Sleipner anbefaler årlig bytte, men dette tror jeg ikke er mange som gjør. Jeg har spurt gutta på båtverkstedet der jeg pleier å ta opp båten om dette. De svarer at de knapt nok har byttet olje på slike baugpropeller noen gang. Men kanskje man burde gjøre det innimellom. Hvert år synes jeg uansett blir unødvendig ofte.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kan ikke forstå at det er nødvendig å bytte olje i det hele tatt, jeg tapper ut en skvett fra dreneringsskruen når jeg har båten på land. På min forrige båt fikk jeg et eggeglass med melkefarget olje, byttet simmerringer og alt var i skjønneste orden etterpå. På min nåværende båt er oljen helt fin, men tapper uansett av en skvett for å sjekke. Det tar uansett bare 2-3 minutt og forsikre seg at det ikke er lekkasje.

Ta ut oljepluggen och tappa ut olja (1 dl) i ett litet plastglas så att det kommer ner lite renare olja i växeln.

Detta brukar jag göra årligen när jag byter zink.

Även om bogpropellern går lite så kan man väl förmoda att växeln är dimensionerad med tanke på detta och på grund av sin litenhet är ganska hårt påkänd så det blir ju lite partiklar i oljan.

EP-olja finns på Biltema.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...