Jump to content

volvo tamd 31 a Øke effekten på motor


windy26

Recommended Posts

Vil gjerne høre hva andre her på forumet har av erfaring på økning av effekten på volvo motorer , min motor har nå passert 500 timer med oppjustert Diesel pumpe , økt turtall med ca 300 omdr.

jeg er nøye med service og vedlikehold å skifter olje regelmessig

Kjører motorn på 4000-4100 ved behov , men ligger ofte ved lavere turtall

Temperaturen er min pekepinne om hvor hardt jeg kan belaste den ,men ved 4100

holder tempen seg mellom 85-90 grader , tipper på at denne motoren har en effekt økning fra 130 til ca 150-160hk , og den går like pent nå som før jeg justerte den opp

ca timer er 2500.

Link to post

Hei , har kun justert mengde skruen bak på Dieselpuma nesten helt i bunn (mangler 1 omd før den bunner) måtte fjerne blomberingen over skruen og klemringen på skruen , har også skrudd røk begrensern (sitter på dieselpumpa) helt ned ,dette resulterer i en røyk dott når jeg gir full gass litt brått , da kommer Turbo / diesel til dysene raskere , røykbegrenseren gjør at turbo trykket kommer litt før, en dieselen til dyserne.

Skal en justere opp Diesel mengde er det viktig at Turbo er 100% frisk :-)

Link to post

Som KAD 32 er effekten på denne motoren 165hk. Samme turbo men andre dyser samt en kompressor som gir luft før turboen gir noe særlig. Å få en 41 motor raskere opp i plan går nok dårlig. Du kan selvfølgelig gjøre som trådstarter og stille mengdeskruen og røykbegrenseren, men vet du noe om hvor mye temperaturøkning det gir på stemplene? For at dette skal gå bra må du isåfall bygge om til KAD 42. Du kan sjekke på http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7742700.aspx hvilke deler som er forskjellig. :smiley:

Link to post

Motoren jeg har deler jo samme grunnkonstruksjon som KAD 43. Stempler råder og veiv ha samme delenr.

Kansje det hadde vært en mulighet og bygge om skiten til en 43. Motoren er før øvrig en av de helt siste 41 motorene fra 99. Ad41-P

Som KAD 32 er effekten på denne motoren 165hk. Samme turbo men andre dyser samt en kompressor som gir luft før turboen gir noe særlig. Å få en 41 motor raskere opp i plan går nok dårlig. Du kan selvfølgelig gjøre som trådstarter og stille mengdeskruen og røykbegrenseren, men vet du noe om hvor mye temperaturøkning det gir på stemplene? For at dette skal gå bra må du isåfall bygge om til KAD 42. Du kan sjekke på http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7742700.aspx hvilke deler som er forskjellig. :smiley:

Link to post

Hei

Nå føler jeg en liten usikkerhet, jeg trodde at 30 serien var 4 sylindrede motorer og at 40 serien var 6 sylindrede.hvordan kan da deler brukes om hverandre.

Dette er helt riktig. Mange av delene er de samme på 30-motorer og 40-motorer. Se i linken jeg postet (marinepartseurope) så finner du igjen de samme delene. Disse motorene har våte foringer og som du ser er stempler, råder, sylindre osv de samme bare i forskjellig antall. Det man skal merke seg er at de aktuelle delenumrene er de som selges til de aktuelle motorene som reservedeler i dag, det kan dog ha vært oppgraderinger slik at delene på din gamle motor ikke nødvendigvis har disse delenummere.

Link to post

Colonel - kan du si noe om hvilket firma som gjorde denne jobben?

 

Jeg har ikke permen med disse papirene i nærheten nå men skal sjekke senere. Regner vel kanskje med at alle Penta service verksteder kan gjøre dette.

 

I forbindelse med oppgradering av motor ble forøvrig også propellen justert noe for å matche motoren etter oppgraderingen. Justeringen av propell kommer altså i tillegg - mener jeg har sett en kvittering på dette også i "service permen" jeg fikk med båten.

 

..Stemmer det virkelig at denne motoren skal kunne klare oppunder 4000rpm med belastning? - trodde det var etsted mellom 3600-3800

 

Scan fra instruksjonsbok,

 

scan10287.jpg

____________________

 

EDIT: Her er scan av kvittering for justering av propell ifbm justering av motor:

 

88.jpg

Redigert av the colonel (see edit history)
Link to post

Prøv å se , går bra dette , ikke mye forskjell på delenes kvalitet i bunn blokka , dessuten ligger en ikke på bånngass hele tiden å må passe temeraturen på motorn , husk en Diesel er veldig overdimmensjonert for å tåle mye mere en en bensin motor

Dette er helt feil, KAD motorer f.eks. blåser du lett toppakningen på hvis du gasser på før motoren er varm, slik er det ikke på motorer uten turbo som f.eks bensinmotorer. Litt lekke dyser og du brenner stempel/skjærer sylinder. Det er riktig at du ikke ligger på fullt skaft hele tiden men effekten er vesentlig høyere enn i samme motor i lastebil (Volvo FL) fordi de skal tåle lange bakker og mange flere driftstimer samt svært varierende driftsforhold. Hvis du mener at du kan følge med på kjølevannstemperaturen og unngå motorskade på en oppskrudd motor må du være trollmann. Når tempen stiger er det for sent, da har du brent stemplene en stund allerede.

Link to post

Forrige eier av båten som jeg har nå oppgraderte motoren fra TAMD31A (120 hk) til TAMD31P (150 hk) - kvittering med beskrivelse av arbeid nedenfor,

 

scan10286.jpg

Nå får du vel ingen P utgave ved bare å oppgradere pumpa som kvitteringen sier. Skal du oppgradere en 31A til P må du i tillegg til det som står her også bytte stempler og dyser. Det er jo de tunge kostnadskrevende postene.

Du har nok fortsatt en standard 120Hk 31A

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Troll mann?? ja da er jeg vel det har kjørt min motor ved 4000omd over lengere tid uten problemer , temperaturen ligger da på ca 90 grader det er jo ikke mye , brenne stempler?? brenner ikke stempler ved 90 eller 95 grader , kjølevannstemperaturen er egentlig ikke noe av betydning , olje temperaturen som er viktig og den må ikke gå for høyt , men over tid med 90 grader på kjølevannstemperatur vil olje temp. også stige.men da stiger også kjølevanns tempen

denne motor typen tåler mye juling, vis en passer på hyppige oljeskift og vedlikehold elles , olje er som sakt veldig viktig da stemplene kjøles av oljen , går en av disse dysene tette skjærer du for et stempel , men dette var jo en hyppig sak spesielt på kad 42 motoren , derfor ble flere av disse oppgradert til såkald 43

jeg er mekanikker og holdt på mye med alle typer motorer så Trollmann var kult nav ;-)

Link to post

Troll mann?? ja da er jeg vel det har kjørt min motor ved 4000omd over lengere tid uten problemer , temperaturen ligger da på ca 90 grader det er jo ikke mye , brenne stempler?? brenner ikke stempler ved 90 eller 95 grader , kjølevannstemperaturen er egentlig ikke noe av betydning , olje temperaturen som er viktig og den må ikke gå for høyt , men over tid med 90 grader på kjølevannstemperatur vil olje temp. også stige.men da stiger også kjølevanns tempen

denne motor typen tåler mye juling, vis en passer på hyppige oljeskift og vedlikehold elles , olje er som sakt veldig viktig da stemplene kjøles av oljen , går en av disse dysene tette skjærer du for et stempel , men dette var jo en hyppig sak spesielt på kad 42 motoren , derfor ble flere av disse oppgradert til såkald 43

jeg er mekanikker og holdt på mye med alle typer motorer så Trollmann var kult nav ;-)

Da vil jeg gjerne vite hvor mye effekt du kan ta ut av denne motoren kontinuerlig, du er tydeligvis villig til å teste. Og hvilken temperatur er maks eksostemp.

Link to post

Jeg trenger ikke komme med noe foredrag og tekniske data for deg bare for at du prøver å være negativ til min holdning , det er helt frivillig å gjøre noe med sin egen motor når det gjelder effekt økning , det du kommer med kan selvsakt diskuteres opp og ned , uannsett er det mere belastning på en motor om en trimmer/øker effekten eller ikke ,det er nok med å kjøre på max turtall med en orginal motor kontra å ligge 500 omd under , klart sjangsene for at det skal skje noe feil er mindre vis en belaster mindre.

For min del spiller det ingen rolle om jeg blåser hele motoren i fille biter , bedre å være fornøyd så lenge den varer en å irritere seg over dårlig effekt vis det er kun det som mangler , går motoren føyka så skifter jeg bare motor !

Link to post

Många skruvar upp trycket på dessa motorer för att kompensera för allt sämre energiinnehåll i bränslet, har jag hört. Då brukar det räcka med ca 1/2 varv in på ställskruven. Lite tål dom att skruvas, var gränsen går är svårt att sia om.

 

Windy26, har din bränsleförbrukning ökat mycket sen du skruvade upp trycket? Ryker det mycket vid fullgas?

Dessa motorer är några av de tåligaste, tyvärr viröker A-varianten. Något som åtgärdats på B versionen.

Redigert av larban (see edit history)
Link to post

Jeg trenger ikke komme med noe foredrag og tekniske data for deg bare for at du prøver å være negativ til min holdning , det er helt frivillig å gjøre noe med sin egen motor når det gjelder effekt økning , det du kommer med kan selvsakt diskuteres opp og ned , uannsett er det mere belastning på en motor om en trimmer/øker effekten eller ikke ,det er nok med å kjøre på max turtall med en orginal motor kontra å ligge 500 omd under , klart sjangsene for at det skal skje noe feil er mindre vis en belaster mindre.

For min del spiller det ingen rolle om jeg blåser hele motoren i fille biter , bedre å være fornøyd så lenge den varer en å irritere seg over dårlig effekt vis det er kun det som mangler , går motoren føyka så skifter jeg bare motor !

Det er helt i orden for meg. Det er din motor. Jeg ville bare vite om du hadde noen tall på hva denne motoren tåler, den og hele 30- og 40-serien til VP er utbredt i fritidsbåtmarkedet i Norge så det er sikkert mange som er interessert i å vite om de sitter på en potensiellt sprek motor. Når man setter på en propell med større stigning og stiller opp dieselpumpen for å øke effekten bruker du av en sikkerhetsmargin. Visse motorer er levert i forskjellige effektversjoner slik at en effektøkning til "neste steg" kun er en omgåelse av effektavgift, men det er ikke tilfelle med denne motoren. Jeg ville vært forsiktig med å anbefale en oppjustering uten å kjenne til begrensinger i injektorer, pumpe m.m. Har du for liten effekt i motoren så bytt til en større motor, for de fleste er det bedre økonomi enn å risikere motorskade. Å kjøre på så høyt turtall som du nevner er heller ikke særlig drivstofføkonomisk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...