windy26 Startet 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2013 Vil gjerne høre hva andre her på forumet har av erfaring på økning av effekten på volvo motorer , min motor har nå passert 500 timer med oppjustert Diesel pumpe , økt turtall med ca 300 omdr. jeg er nøye med service og vedlikehold å skifter olje regelmessig Kjører motorn på 4000-4100 ved behov , men ligger ofte ved lavere turtall Temperaturen er min pekepinne om hvor hardt jeg kan belaste den ,men ved 4100 holder tempen seg mellom 85-90 grader , tipper på at denne motoren har en effekt økning fra 130 til ca 150-160hk , og den går like pent nå som før jeg justerte den opp ca timer er 2500. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Ja her var det kansje som ventet ingen som ønsket å si noe om hva dem har gjort , sikkert redd for at noen skal få snus i dette vis en skal selge båten en gang?? rart dette skal være så "Tabu belagt" det var synd :-( Helt sikker på at det er mange her med oppjusterte motorer som kunne komme med erfaringer mm Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg vurderer og gi min ad41-p motor litt ekstra. Men er usikker på hvordan. Har du noen tips. Skulle gjerne ha hatt litt ekstra i det den skal opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hvilke deler har du byttet for å øke effekten Windy26? dyser og pumpekamring? Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
windy26 Svart 13.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Hei , har kun justert mengde skruen bak på Dieselpuma nesten helt i bunn (mangler 1 omd før den bunner) måtte fjerne blomberingen over skruen og klemringen på skruen , har også skrudd røk begrensern (sitter på dieselpumpa) helt ned ,dette resulterer i en røyk dott når jeg gir full gass litt brått , da kommer Turbo / diesel til dysene raskere , røykbegrenseren gjør at turbo trykket kommer litt før, en dieselen til dyserne. Skal en justere opp Diesel mengde er det viktig at Turbo er 100% frisk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 bilder som forklarer? Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Har dere gjort dere opp nokon tanker korfor produsent berre tar ut 120Hk av denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Som KAD 32 er effekten på denne motoren 165hk. Samme turbo men andre dyser samt en kompressor som gir luft før turboen gir noe særlig. Å få en 41 motor raskere opp i plan går nok dårlig. Du kan selvfølgelig gjøre som trådstarter og stille mengdeskruen og røykbegrenseren, men vet du noe om hvor mye temperaturøkning det gir på stemplene? For at dette skal gå bra må du isåfall bygge om til KAD 42. Du kan sjekke på http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7742700.aspx hvilke deler som er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Prøv å se , går bra dette , ikke mye forskjell på delenes kvalitet i bunn blokka , dessuten ligger en ikke på bånngass hele tiden å må passe temeraturen på motorn , husk en Diesel er veldig overdimmensjonert for å tåle mye mere en en bensin motor Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Motoren jeg har deler jo samme grunnkonstruksjon som KAD 43. Stempler råder og veiv ha samme delenr. Kansje det hadde vært en mulighet og bygge om skiten til en 43. Motoren er før øvrig en av de helt siste 41 motorene fra 99. Ad41-P Som KAD 32 er effekten på denne motoren 165hk. Samme turbo men andre dyser samt en kompressor som gir luft før turboen gir noe særlig. Å få en 41 motor raskere opp i plan går nok dårlig. Du kan selvfølgelig gjøre som trådstarter og stille mengdeskruen og røykbegrenseren, men vet du noe om hvor mye temperaturøkning det gir på stemplene? For at dette skal gå bra må du isåfall bygge om til KAD 42. Du kan sjekke på http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7742700.aspx hvilke deler som er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Hei Nå føler jeg en liten usikkerhet, jeg trodde at 30 serien var 4 sylindrede motorer og at 40 serien var 6 sylindrede.hvordan kan da deler brukes om hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Volvo har ofte tynt mye ut av motorene og de har stort sett ikke tålt og gå på max turtall. Da er det generelt en dårlig ide og skru på pumpa og øke turtallet & effektuttak yttelig. Så sant man ikke er fagmann og vet 100% hva man gjør skal man ikke gjøre lettvinte opptrimminger av båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Forrige eier av båten som jeg har nå oppgraderte motoren fra TAMD31A (120 hk) til TAMD31P (150 hk) - kvittering med beskrivelse av arbeid nedenfor, Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Colonel - kan du si noe om hvilket firma som gjorde denne jobben? Har en 31B og kunne godt erstattet en service/justering med denne jobben :) ..Stemmer det virkelig at denne motoren skal kunne klare oppunder 4000rpm med belastning? - trodde det var etsted mellom 3600-3800 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Hei Nå føler jeg en liten usikkerhet, jeg trodde at 30 serien var 4 sylindrede motorer og at 40 serien var 6 sylindrede.hvordan kan da deler brukes om hverandre. Dette er helt riktig. Mange av delene er de samme på 30-motorer og 40-motorer. Se i linken jeg postet (marinepartseurope) så finner du igjen de samme delene. Disse motorene har våte foringer og som du ser er stempler, råder, sylindre osv de samme bare i forskjellig antall. Det man skal merke seg er at de aktuelle delenumrene er de som selges til de aktuelle motorene som reservedeler i dag, det kan dog ha vært oppgraderinger slik at delene på din gamle motor ikke nødvendigvis har disse delenummere. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 (redigert) Colonel - kan du si noe om hvilket firma som gjorde denne jobben? Jeg har ikke permen med disse papirene i nærheten nå men skal sjekke senere. Regner vel kanskje med at alle Penta service verksteder kan gjøre dette. I forbindelse med oppgradering av motor ble forøvrig også propellen justert noe for å matche motoren etter oppgraderingen. Justeringen av propell kommer altså i tillegg - mener jeg har sett en kvittering på dette også i "service permen" jeg fikk med båten. ..Stemmer det virkelig at denne motoren skal kunne klare oppunder 4000rpm med belastning? - trodde det var etsted mellom 3600-3800 Scan fra instruksjonsbok, ____________________ EDIT: Her er scan av kvittering for justering av propell ifbm justering av motor: Redigert 15.Mars.2013 av the colonel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Prøv å se , går bra dette , ikke mye forskjell på delenes kvalitet i bunn blokka , dessuten ligger en ikke på bånngass hele tiden å må passe temeraturen på motorn , husk en Diesel er veldig overdimmensjonert for å tåle mye mere en en bensin motor Dette er helt feil, KAD motorer f.eks. blåser du lett toppakningen på hvis du gasser på før motoren er varm, slik er det ikke på motorer uten turbo som f.eks bensinmotorer. Litt lekke dyser og du brenner stempel/skjærer sylinder. Det er riktig at du ikke ligger på fullt skaft hele tiden men effekten er vesentlig høyere enn i samme motor i lastebil (Volvo FL) fordi de skal tåle lange bakker og mange flere driftstimer samt svært varierende driftsforhold. Hvis du mener at du kan følge med på kjølevannstemperaturen og unngå motorskade på en oppskrudd motor må du være trollmann. Når tempen stiger er det for sent, da har du brent stemplene en stund allerede. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Hei, ifølge manualen skal tamd31a klare ca 3800 0/min. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Forrige eier av båten som jeg har nå oppgraderte motoren fra TAMD31A (120 hk) til TAMD31P (150 hk) - kvittering med beskrivelse av arbeid nedenfor, Nå får du vel ingen P utgave ved bare å oppgradere pumpa som kvitteringen sier. Skal du oppgradere en 31A til P må du i tillegg til det som står her også bytte stempler og dyser. Det er jo de tunge kostnadskrevende postene. Du har nok fortsatt en standard 120Hk 31A Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
windy26 Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Troll mann?? ja da er jeg vel det har kjørt min motor ved 4000omd over lengere tid uten problemer , temperaturen ligger da på ca 90 grader det er jo ikke mye , brenne stempler?? brenner ikke stempler ved 90 eller 95 grader , kjølevannstemperaturen er egentlig ikke noe av betydning , olje temperaturen som er viktig og den må ikke gå for høyt , men over tid med 90 grader på kjølevannstemperatur vil olje temp. også stige.men da stiger også kjølevanns tempen denne motor typen tåler mye juling, vis en passer på hyppige oljeskift og vedlikehold elles , olje er som sakt veldig viktig da stemplene kjøles av oljen , går en av disse dysene tette skjærer du for et stempel , men dette var jo en hyppig sak spesielt på kad 42 motoren , derfor ble flere av disse oppgradert til såkald 43 jeg er mekanikker og holdt på mye med alle typer motorer så Trollmann var kult nav ;-) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Når det gjelder tamd 31 a eller p motoren , får du selvfølgelig ikke en P motor , men du får like mye effekt og det er jo meningen , en trenger ikke koste på noen ting for å øke effekten på 31 a motoren , men orginal røyken ved oppstart vil du ikke bli kvitt før du har en B eller P motor Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Troll mann?? ja da er jeg vel det har kjørt min motor ved 4000omd over lengere tid uten problemer , temperaturen ligger da på ca 90 grader det er jo ikke mye , brenne stempler?? brenner ikke stempler ved 90 eller 95 grader , kjølevannstemperaturen er egentlig ikke noe av betydning , olje temperaturen som er viktig og den må ikke gå for høyt , men over tid med 90 grader på kjølevannstemperatur vil olje temp. også stige.men da stiger også kjølevanns tempen denne motor typen tåler mye juling, vis en passer på hyppige oljeskift og vedlikehold elles , olje er som sakt veldig viktig da stemplene kjøles av oljen , går en av disse dysene tette skjærer du for et stempel , men dette var jo en hyppig sak spesielt på kad 42 motoren , derfor ble flere av disse oppgradert til såkald 43 jeg er mekanikker og holdt på mye med alle typer motorer så Trollmann var kult nav ;-) Da vil jeg gjerne vite hvor mye effekt du kan ta ut av denne motoren kontinuerlig, du er tydeligvis villig til å teste. Og hvilken temperatur er maks eksostemp. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Jeg trenger ikke komme med noe foredrag og tekniske data for deg bare for at du prøver å være negativ til min holdning , det er helt frivillig å gjøre noe med sin egen motor når det gjelder effekt økning , det du kommer med kan selvsakt diskuteres opp og ned , uannsett er det mere belastning på en motor om en trimmer/øker effekten eller ikke ,det er nok med å kjøre på max turtall med en orginal motor kontra å ligge 500 omd under , klart sjangsene for at det skal skje noe feil er mindre vis en belaster mindre. For min del spiller det ingen rolle om jeg blåser hele motoren i fille biter , bedre å være fornøyd så lenge den varer en å irritere seg over dårlig effekt vis det er kun det som mangler , går motoren føyka så skifter jeg bare motor ! Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) Många skruvar upp trycket på dessa motorer för att kompensera för allt sämre energiinnehåll i bränslet, har jag hört. Då brukar det räcka med ca 1/2 varv in på ställskruven. Lite tål dom att skruvas, var gränsen går är svårt att sia om. Windy26, har din bränsleförbrukning ökat mycket sen du skruvade upp trycket? Ryker det mycket vid fullgas? Dessa motorer är några av de tåligaste, tyvärr viröker A-varianten. Något som åtgärdats på B versionen. Redigert 16.Mars.2013 av larban (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Jeg trenger ikke komme med noe foredrag og tekniske data for deg bare for at du prøver å være negativ til min holdning , det er helt frivillig å gjøre noe med sin egen motor når det gjelder effekt økning , det du kommer med kan selvsakt diskuteres opp og ned , uannsett er det mere belastning på en motor om en trimmer/øker effekten eller ikke ,det er nok med å kjøre på max turtall med en orginal motor kontra å ligge 500 omd under , klart sjangsene for at det skal skje noe feil er mindre vis en belaster mindre. For min del spiller det ingen rolle om jeg blåser hele motoren i fille biter , bedre å være fornøyd så lenge den varer en å irritere seg over dårlig effekt vis det er kun det som mangler , går motoren føyka så skifter jeg bare motor ! Det er helt i orden for meg. Det er din motor. Jeg ville bare vite om du hadde noen tall på hva denne motoren tåler, den og hele 30- og 40-serien til VP er utbredt i fritidsbåtmarkedet i Norge så det er sikkert mange som er interessert i å vite om de sitter på en potensiellt sprek motor. Når man setter på en propell med større stigning og stiller opp dieselpumpen for å øke effekten bruker du av en sikkerhetsmargin. Visse motorer er levert i forskjellige effektversjoner slik at en effektøkning til "neste steg" kun er en omgåelse av effektavgift, men det er ikke tilfelle med denne motoren. Jeg ville vært forsiktig med å anbefale en oppjustering uten å kjenne til begrensinger i injektorer, pumpe m.m. Har du for liten effekt i motoren så bytt til en større motor, for de fleste er det bedre økonomi enn å risikere motorskade. Å kjøre på så høyt turtall som du nevner er heller ikke særlig drivstofføkonomisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.