Toroa Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Det jeg ikke skjønner her med denne motoren er hvordan man oppnår 20% effektøkning uten å skifte pumpekam og elementer? Finnes det noen gode svar på det? Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
marjuz Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Hei, er det bare vinter-teori her eller er motor testet etter endringer ? Jeg er nysgjerrig på effektendring i forhold til antall knop på marsfart og toppfart. Alt annet blir bare tall jeg egentlig ikke skjønner hva betyr. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Kan dette gjøres på TMD40 motorene også? Hvordan gjøres dette? Kan noen forklare meg med teskje og gjerne med bilder? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 30- og 40- motorene er forkammermotorer i motsetning til 31, 32, 41,42,43,44 og 300 som er direkteinnsprøytede. Jada, alle dieselpumper kan stilles opp, men det er kanskje en grunn til at de er stilt slik som de er? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Takker for godt svar Colonel mfl., eneste jeg vet om min AD31B/DP pakke er at forrige eier har oppgradert turbo for "25' " for å øke effekten og byttet propellsett. Max turtall er snaue 3700 og tenker motor mulig jobber for tungt, og utbedring kunne vært en slik oppgradering som var nevnt. -eller det kan være så enkelt at en grundig rengjøring kan hjelpe motoren å nå ideelle wot turtallet (skrog og drev ser dog rent ut nå fra bryggekanten..), eller at gasswire mangler etpar mm. på fullt utslag(litt slarkete 2-pos. tfx/vp styring nå).. Har bare hatt motoren i snaue to uker, men vil sjekke eksostemp, ladetrykk, skrogtilstand etc. senere. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 he he,å kjøre på over 4000 rpm er en fin fin måte å ta knekken på motor på..... Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Min båt er en Nordan Family 27 med halvplanende skrog , er i utgangspunktet ikke beregnet for fart over 13-14 knop , etter effekt økning av motor fikk jeg en max fart på 17-18 knop (fullgass) turtall er da ca 4200omd og er ikke å anbefale da tempen stiger merkbart , men ved 4000 ligger jeg på ca 15 knop og temp er stabil på under 90 grader, dette er fart med ferielastet båt 5 familie medlemmer 3 er ungdommer , fulle tanker 300liter Diesel 200 vann ,mat, drikke mmm++++ som er med på ferie tur. Det skal sies at jeg bruker dobbel dose qmi Diesel forbedrer noe som gjorde en effekt økning på ca 1- 1,5 knop , trimplanene er forlenget 10 ca bakover og litt i bredden , det er for at denne skrogtypener er veldig smal bak og graver veldig i sjøen , dette er til stor hjelp og stabiliserer båten når farten nærmer seg topp må også si at jeg må være varssom i denne farten da den går litt på kjølen . Propellen er den samme , tidligere orket ikke båten mere en 12-13 knop med samme last og turtallet var langt under max (orginalt 3800) jeg har ingen målinger på eksos temp men dette har tydligvis holdt mål da jeg har kjørt i så mange timer , jeg har sjekket delene med p og kad 31 motoren og funnet ut at disse er ganske identiske. Når det gjelder effekt i hk kan jeg ikke dokumentere dette , men en kan jo tenke på hvor mye hk en må ha for at ytelsen er blitt så stor etter min mening, når det gjelder tmd 40 motoren kan det justeres litt på pumpen , kansje en oppnår 5-10hk , blir det for mye oppjustering ryker den merkbart i eksosen ved masjefart og fullgass , tamd40 gjelder det samme , men anbefales ikke da det er tatt ut mye hk (158hk)i forhold til kjølesystemet. Når det gjelder qmi Diesel forbedrer har jeg god erfaring (øker cetan tallet merkbart) i utgangspunktet er jeg ikke noe tilhenger av luriums produkter men denne viker på min motor ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Kan dette gjøres på TMD40 motorene også? Hvordan gjøres dette? Kan noen forklare meg med teskje og gjerne med bilder? Mener å ha hørt at det kan ettermonteres ladeluftkjøler på TMD...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
windy26 Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Det kan du Ivar, men det kan være vanskelig å fremskaffe brukt Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Bra att veta ändå att du kunnat köra så länge med så hårt ställd motor. Säger nåt om stryktåligheten generellt. Brända kolvar har jag aldrig hört ngn som fått på dessa motorer däremot har jag hört om ventiler som blir spröda och går av. Så har ni av toppen så är byte av ventiler att rekommendera. Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Kunde inte radera dubbelpost med iPhone. Redigert 20.Mars.2013 av larban (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Oppjustering av brennstoff mengden vil føre til økt maks trykk og høyere temperatur i sylinderen. Dette vil resultere i en mye større termisk belastning i øverste del av sylinderen når forbrenningprosessen inntreffer. Dette kan over tid resultere i deformasjon av materiale og utstyr i toppdekselet(eksosventiler osv). Det vil også bli høyere belastning på stempelringer, og vil derfor øke sjansen for ringkollaps eller gjennomslag. Du vil samtidig få en økt eksosmengde i forhold til pådrag, som vil resultere i høyere turtall på turbinen. Dette vil sådan normalt føre til økt slitasjerate. Hvis en slik oppjustering allikevel ønskes, er det viktig å ha en relativ hyppig kontroll av brennstoffventilene. Dette for å sikre at man har rett åpningstrykk, og at det ikke er etterdrypp av dysen. For lavt åpningstrykk av brennstoffventilen vil resultere i for tidlig tenning og dermed ennå høyere maks trykk og termisk belastning. Ville ikke tuklet med dette, så sant man ikke har peiling på hva delene/materialene tåler av termisk belastning. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
windy26 Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Jeg har sjekket en del rundt dette med termisk belastning og hadde ikke disse motorene blitt levert fra ca 80-160hk ville jeg nok ikke justert opp en 130hk , det er dem samme ventiler og innmat i motor som 160hk så det er nok ikke noe problemer , ventiler eller annen innmat hadde nok ganske sikker blitt ødelagt langt tidligere vis den termiske belastninger hadde overgått holdbarheten på disse delene. som sakt tidligere har jeg passet på motoren jevnlig med kontroll av dyser og annet vedlikeholdarbeide Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.