Jump to content

Hamburg-> Oslo tur - redningsflåte + EPIRB eller gummibåt + VHF

satalog

Recommended Posts

Jeg skal hente min 39ft motorbåt fra Hamburg i mai, og har begynt å forberede nødutstyr. Jeg hadde opprinnelig tenkt å ta med en redningsflåte og EPIRB på turen, men etter at jeg fikk min VHF lisens vurderer jeg en Standard horizion HX851 (håndholdt VHF med DSC) og en gummibåt, som en mer praktisk løsning. Motorbåten har en fastmontert VHF radio, så HX851 er bare for beredskapbagen.

Lengst avstand fra land vil bli når vi krysser Kattegat, ellers vil jeg være i visuell avstand fra den svenske kysten.

Kostnaden for begge alternativene er omtrent den samme, men en oppblåsbar båt og VHF er mye mer nyttige på lang sikt.

Hva mener dere, det er bra nok med bare Gummibåten og VHF?

forhånd takk :smiley:

Satalog..

VHF og gummibåt er jo noe du vil ha bruk for på hver tur for all framtid uansett så i mine øyne er det ikke noe enten eller her, det er mer et spørsmål om du bør ha epirb og flåte i tillegg.

Fra Tyskland og opp så er det jo nærmest innaskjærs hele veien, jeg hadde ihvertfall ikke orket å legge ut for peiler og flåte for en slik kort tur i feriefarvann. På den annen side er det forferdelig trist å si noe sånt offentlig for om folk da dør så føler man seg vel skyldig på en måte for all framtid så dette må jo uansett bli ditt valg.

På den turen der trenger du ikke krysse kattegatt uten land i sikte heller. Du kan kjøre med land visuelt hele veien. Regner med du skal gjennom Kiel kanalaen og fra kiel og til du prater svensk så er det ikke noen større åpne havstrekk, dessuten så er det tett trafikk de de farvannene der så hjelpen er uansett forferdelig kort vei unna

Redigert av Enzo (see edit history)

Enig med Enzo. For mig handler det om afstanden til sikker havn. Hvis man i tilfælde af dårligt vejr kan komme i havn på en time eller to så synes jeg ikke at der er brug for flåde eller ebirp. Er man på det åbne hav langt fra land, så risikerer man derimod at havne i dårligt vejr uden at kunne søge i havn.

Eller er det mest brand, der er en risiko. Og kan du launche gummibåden hurtigt i tilfælde af brand og har du en grab bag parat med vhf mm, så er du fint dækket ind her, synes jeg. Men som Enzo siger: Beslutningen er din, og du skal gøre det, der gør dig mest tryg!

Så kaldt det er i vannet nå hadde nok jeg valgt å ha med flåte. Blir du våt og det blåser blir du fort nedkjølt i en åpen gummibåt.

Så lenge du er innenfor VHF rekkevidde og har DSC på fastmontert VHF bør du kunne klare deg uten EPIRB. Men merk at bærbar VHF har svært kort rekkevidde. Så jeg synes vel ikke det er godt nok sikkerhetsutstyr til å stole på. Ulempen med DSC på fastmontert VHF er at den sender posisjonen når du kommer i nød - så ressursene må lete etter deg. Og sitter du i en liten gummibåt er du ikke så lett å se. Det er derfor flåtene ikke er i motefarger :smiley: Og en håndholdt VHF har kort rekkevidde - selvom den har DSC.

Seatronic leier ut flåter og EPIRB for en rimelig penge.

Om du ikke skal ha en friflyt EPIRB med hydrostatutløser og GPS hadde jeg satset på en PLB i grab bagen i stedet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Seatronic leier ut flåter og EPIRB for en rimelig penge.

Om du ikke skal ha en friflyt EPIRB med hydrostatutløser og GPS hadde jeg satset på en PLB i grab bagen i stedet.

Nyttig tips bitteliten :)

Har faktisk sittet og lurt på det gikk an og leie redningsflåte. Har du noen ide om prisleiet for et par ukers tid?

Mvh. SAP

Du kan jo gå Kieler kanalen og ha helt innelukket farvann hele tiden. Da trenger du minimalt med sikkerhetsutstyr. VHF holder lenge, men ta gjerne noen raketter, dette er et svært trafikert farvann. Fra Göteborg og opp går du innaskjærs så blir du aldri eksponert for Nordsjøen/Skagerrak.

Ole
S/Y Algol

Jeg har gjort vurderingen at jeg vil ha flåte - bla basert på at jeg selv har vært ute og søkt etter en liten jolle om natta. Vi går ofte et stykke til havs. Også tenker jeg at ved brann ombord vet jeg at jeg har dårlig tid - ofte veldig dårlig tid.

Vi kjøpte flåte i fjor - kostet 7000-8000 kroner om jeg husker rett. Dvs omtrent som en normal dieselfylling som vi gjør en del av hver sesong.

Jeg er nok litt over snittet opptatt av sikkerhet. Vi har redningsdrakter (passasjerdrakter) ombord også :smiley:

http://www.seatronic.no/redningsflater-flater-c-249_96/xm-cruiser-ior-redningsflate-p-2278

Denne har vi. Ligger i benken på akterdekket.

Et tips om bruk av flåte: tenk deg annen båt havarerer, folk ombord, du kommer ikke inntill. Da kan du løse ut egen flåte og sende den inn til annen båt. Du styrer flåten med lina som er festet i flåten. Husk god knute når du skjøter på med tau. Folka fra havaristen går ombord i flåten. Du trekker de til deg. Flåten er tung pga stabilitetslommer under. Om nødvendig sleper du den med egen båt.

Takk for alle svarene!

Båten har faktisk en redningflåte, men den er ikke å stole på. Det er ingen synlige service merke på den, jeg regner med at det aldri har vært på service.Flåten er typen Autoflug Petrel 2000. Autoflug hva soglt til Zodiac noen år siden, så det er sikkert ikke mulig å få service på den gammel model.

redningsflaate.jpg

Å leie en redningsflåte er en bra idea, men vi skal reise til Hamburg med fly - tror det er noe regler om gass flaske på flyet :giggle:

Siden det hva ingen stor motstand med VHF + gummibåten, skal jeg bestiller gummibåten fra SVB.de å få den levert rett til båten. VHFen kan jeg kansje kjøpe når jeg besøke båt messen på onsdag?

Når der gjelde sjøveien, ja, vi skal tar Kielkanelen, og følge colorlinekurset fra kiel norover til Oslo.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...