Janda Startet 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2013 Ja jeg har lest en masse tråder om emnet, men er ikke sikker i valget enda. Og det ligger litt i klarheten angående laderen jeg har per i dag. Cristec CPS2 /12v-40A. Har fire syrefylte batteri på 115 A, ett på start resten på forbruk. Batteriene er 6 år og brukes i seilbåt sammen med vindmølle ( Silentwind fra Spreco). Jeg har studert teknisk manual av laderen, men ikke helt trygg på om jeg kan bruke den sammen med feks 3 agm batteri på forbruk og ett syrefylt på start. Når jeg tenker penger, tenker jeg tre nye syrefylte. Men hva hvis jeg kan bruke laderen jeg har, og tre nye agm, da blir ikke prisforskjellen så stor. Og hvis det er slik at jeg får MYE mer strøm tilgjengelig med agm kontra syre, ja da tenker jeg agm. Gode råd tas imot med takk. Spesielt fra de som googler dataen på laderen min og ser om jeg kan bruke den sammen med syrefylt og agm. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Går ut ifra at det er denne? http://www.cristec.fr/images/stories/documents/cps2oem12v-40a-deb.pdf Har bare skumma igjennom manualen men i mine øyne er spesiellt float spenningen på denne høg til de fleste AGM batterier. Synest den passer best med innstilling nr. 2 (type-2 BAT.) og åpne bly/syre batterier. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Mista nettverket i redigeringen:-) Det var nevnt noe om ett pot. meter for spenningsjustering så det er mulig det går å tilpasse til agm. Hvordan har du kobla utgangene mot batteriene i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Er ikke helt sikker på hvordan det er koblet. Men, tenker det er utgang en på start og utgang to på forbruk Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 På fjellet bruker bruker vi tre syrefylte 110Ah i parallell fordi vindmøllen gir opp mot 16V når det blåser, selv om den er "regulert". Effekt-toppene er også såpass høye at vindkraft ikke egner seg inn på solstrømregulatoren.(men tilsammen er det en perfekt kombinasjon, sol i stille klarvær, mye vind uten sol) For et syrebatteri vil kort overspenning bidra til å forhindre sulfatering og vann kan fylles på. Ved dårlig utluftng er er imidlertid hydrogen som avgis når det lades mye ikke til å spøke med. I motsetning til bensindamp som krever nøye avgrenset blanding med luft, kan hydrogen antenne uansett blandingsforhold. Under slike brutale ladningsforhold har vi gått ut fra at AGMbatterier vil kunne få et kort liv. Ideelt sett hadde noe annet enn syrebatteriets avgassingspotensiale og vedlikeholdsbehov vært å foretrekke.. På sjøen er resonnementet at siden vi bare trenger startbatteri, er batteri som tåler å stå i rare vinkler best. Null bekymringer mht. utladningsegenskaper slik som for forbruksbatterier. Og for håndstartmotorene holder det med "lommelyktlanterne" Konklusjon; mål faktisk spenning ut fra vindgeneratoren, se over forbruk og lademønster og konsulter ekspertise mht. hva batteribanken vil tåle. p Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.