Jump to content

Hvor får man kjøpt messing list

fernanda

Recommended Posts

Er på jakt etter en messinglist, (ikke forniklet), til å ha på rekka ved pullertene, slik at jeg beskytter rekka mot skamfiling av tau som gnager. Listen skal være lik den som sitter i stevnen på eldre tresnekker. Den heter stevnjern i Maritimkatalogen, men den er forkrommet...., jeg skal ha messingfarget. :headbang:

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Er på jakt etter en messinglist, (ikke forniklet), til å ha på rekka ved pullertene, slik at jeg beskytter rekka mot skamfiling av tau som gnager. Listen skal være lik den som sitter i stevnen på eldre tresnekker. Den heter stevnjern i Maritimkatalogen, men den er forkrommet...., jeg skal ha messingfarget. :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Gode gammeldagse jernvarehandler har dette i sitt sortiment. Har selv sett dette flere ganger, prøv der....

Men slik jeg har forstått det, er du "handyman", hvorfor ikke lage dette til selv? Gå innom blikkenslager med ønske for type, tykkelse etc., få ham til å brekke av råmateriale til deg så ordner du resten fint selv ?

Gode gammeldagse jernvarehandler har dette i sitt sortiment. Har selv sett dette flere ganger, prøv der....

Men slik jeg har forstått det, er du "handyman", hvorfor ikke lage dette til selv? Gå innom blikkenslager med ønske for type, tykkelse etc., få ham til å brekke av råmateriale til deg så ordner du resten fint selv ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei. Dette var et godt tips, jeg hadde ikke tenkt på den muligheten selv, og det er jo mulig jeg kan spare litt penger på det også.....,som jeg kan bruke til noe annet kjekt å ha til båten.

Takk!

Båthilsen fra Fernanda.

Har selv vært på jakt etter messing flattjern. Skal bruke dette til nytt oppheng til parafin-lampen for å kunne dempe pendlingen under seiling. (har idag lampen hengende i standard kjetting, som fører til for mye pendling i sjøen)

Har vært rundt hos flere skipsverft, skraphandlere, smeder, metall-levrandører / grosister og får samme beskjed over alt: Dette er noe som forsvant for mange år siden. :confused:

Skulle noen komme over noe slikt, så er jeg kjempe-intressert. :sailing:

Rund messingstang er vel fortsatt handelsvare? En er ikke lenge om å gjøre om den til 1/2-staff med en liten vinkelsliper med flap-disk. Jeg har gjort det med syrefaste stenger noen ganger med bra resultat. Ikke stevn-jern lengder, men merker du skikkelig, har øyemålet i orden og tunga rett i munnen blir resultatet bra.

Hei. Dette var et godt tips, jeg hadde ikke tenkt på den muligheten selv, og det er jo mulig jeg kan spare litt penger på det også.....,som jeg kan bruke til noe annet kjekt å ha til båten.

Takk!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei fernanda.

Jeg er også på jakt etter slike lister som deg. Si fra hvis det dukker opp noe.

:sailing: Lasse

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis dere er på jakt etter slike som HR bruker ved kryssholtene som beskyttelse mot gnag, så tror jeg at de er i bronse, ikke messing. Men jeg er ikke sikker...

Geir

Hvis dere er på jakt etter slike som HR bruker ved kryssholtene som beskyttelse mot gnag, så tror jeg at de er i bronse, ikke messing. Men jeg er ikke sikker...

Geir

Ja, det er dem jeg er på jakt etter. Finner ikke noe om det på HR parts heller, men det er sikkert ikke umulig å få tak i. Har så langt ikke lett som veldig mye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...