Jump to content

Årsmerkene fra Redningsselskapet - synspunkter?

Jimpec

Recommended Posts

Våren er på vei og jeg har nettopp fått de nye totalmedlem klistremerkene for 2013 fra Redningsselskapet (heretter: RS).

Min mening er at merkene ikke er veldig pene og at de også er et lite helsike å få av. Ikke synes jeg de er fine på båten heller.

Poenget for RS kan jeg tenke meg er at det skal synes i skjærgården hvem som er medlem, og hvorvidt de har betalt medlemskapet sitt for inneværende år.

Jeg kunne ønske meg et RS merke av noe høyere kvalitet (og muligens mindre tekst) enn dagens. Merket kunne tjent sitt formål over flere år uten å måtte byttes ut, eller bli overklistret år etter år. Redningsselskapet vil etter min mening få samme eller økt effekt ifht synlighet av medlemskap. I det et uhell måtte inntreffe er det jo ikke merket, med betalt medlemskap som utgjør forskjellen for den enkelte.

Andre med oppfatninger og meninger rundt dette temaet?

Det viktigste for meg er at de har den samme størrelse som før. Fester det på vinduet, som Mix. Da er det lett å få av ! De varierte jo med størrelsen på registreringmerket for en tid tilbake og det var ikke så veldig lurt ! Plutselig ble de veldig store, og nå tilbake til gammel størrelse. De var det værre å få av ! Får håpe kvaliteten på 2013 merkene er like bra som siste utgaven i fjor, da den første ikke helt holdt mål :giggle:

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg er vel mest imponert over hvor stort engasjement disse klistremerkene skaper år etter år :smiley:

Trenger du assistanse er det om du har gyldig medlemsskap som teller for prisen. Ha gjerne med medlemskortet eller skriv ned medlemsnr ditt. Da er det enklere for skøytene å finne deg i systemet de har online tilgang til.

Jeg limer ikke opp de store stygge merkene før de eventuellt kommer med nytt og lekrere design og mindre i størrelsen. I mellomtiden ligger de i en skuff sammen med medlemskortet.

Ellers så reklamerer jeg med glede for RS ved å ikle meg den tøffe oppblåsbare rednigsvesten som jeg kjøpte i julepresang til min kone og meg selv :-)

Jeg limer ikke opp de store stygge merkene før de eventuellt kommer med nytt og lekrere design og mindre i størrelsen. I mellomtiden ligger de i en skuff sammen med medlemskortet.

......

:yesnod: Samme her! Jeg er alergisk mot klistremerker på fine båter, og dette er unødvendig stort og helt grusomt glorete.

Dersom du trenger assistanse fra RS er klistremerket uten verdi. Dersom du er medlem holder det med navn og adresse.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg er vel mest imponert over hvor stort engasjement disse klistremerkene skaper år etter år :smiley: Trenger du assistanse er det om du har gyldig medlemsskap som teller for prisen. Ha gjerne med medlemskortet eller skriv ned medlemsnr ditt. Da er det enklere for skøytene å finne deg i systemet de har online tilgang til.

Ingenting som imponerer meg av diskussjonstema her inne lenger :smiley:

Som Bitteliten skriver, er det om du har gyldig medlemskap eller ikke som betyr noe for prisen hvis du har bruk for RS's tjenester.

Vi har onlinesystemer ombord, og finner medlemskapet så lenge man klarer å oppgi navnet sitt eller telefonnummeret.

Hvorfor må båten merkes i det hele tatt?

Ja, nettopp. Det er ikke noe krav til å ha merket på båten sin. Det eneste er jo reklameeffekten merket gir, og at andre ser at man er med å støtter opp om en viktig sjøredningstjeneste.

Personlig hadde jeg ikke merkene på båten, men valgte heller å ha en RS vimpel. :sailing:

Mvh
Simon

Jeg fjerner aldri mine... de ligger i et tjukt lag utenpå hverandre akkurat som oblatene på bilen.

På foten av masten har dette lite å si. Der kliner jeg opp VHF-merket også fra år til annen. (Det er ikke alltid jeg husker det og roter dem bort)

Disse klistremerkene har ingen praktisk betydning for om du får hjelp eller ikke, men de kan like godt klistres utenpå det forrige i stedet for å kastes i søpla.

I år har jeg enda ikke betalt RS, da jeg egentlig fortsatt er litt snurt over tiggerbrevet i desember og den pålagte Avgiften for å bli VÆRENDE i et dataregister. (Les: Småbåtregisteret)

At det å IKKE endre en oppføring i en database skal koste 200,- synes jeg er helt på tryne. Båten er registert i skipsregisteret og har inngravert registreringsnummer i kjølsvinet og småbåtregisteret er ikke påbudt. Avgiften, tiggerbrevet og fjerningen av Basismedlemsskapet (Jeg var totalmedlemm på den tiden også) er sikkert nødvendig etter at politikerne flyttet spillautomatene over til internett og utlandet, men jeg er ikke sikker på om jeg vil være med lengre..... Fortsatt noen dager til forfall..

I og med at jeg bytter forsikringsselskap til Pataenius om noen dager hvor det aller meste av RS' tjenester er dekket uten bonustap, vurderer jeg heller å bli støttemedlem i RS fremfor dette TOTAL-medlemsskapet som er begrenset til tre timers assistanse.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Regninga fra desember sitter i flere av forummedlemmene registrerer jeg. Den diskusjonen ble lang.

Jeg mener som jeg startet med at merkene er fæle ting - samtidig viser diskusjonen at de har svært liten verdi. Å klistre et årstall på en fin (eller mindre fin) båt er bare tullete når det ikke har noen annen praktisk betydning enn å flagge at "i år er jeg medlem".

Det koker muligens ned til en liten tankeprosess om hva oppgavene til RS skal være i fremtiden - og hvor forskjellig grad av nytte oppleves for medlemmene, særlig mellom "privat" og profesjonell sjømann. Ved at forretningsmodellen til RS endrer seg ved nye måter å få inntekt på, bør nok hele strukturen gjennomgås fremfor å bare strupe kostnader. Men nå ble det litt på siden..

Jeg fjerner aldri mine... de ligger i et tjukt lag utenpå hverandre akkurat som oblatene på bilen.

Det er slutt på oblater for bil nå! hehe.. jeg er så petimeter at jeg har kjøpt nye skilter slik at jeg slipper å ha merker etter oblatene. Jeg er så enig med nilspils! klistermerker er ikke pent enten det er på bil båt eller noe annet med store blanke overflater...

På Askeladden hadde foriige eier klistra på dette ved siden av kjennetegnet, så det blir vel enda styggere om jeg prøver å få det av...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 uker senere...

Jeg har fremdeles et gammelt RS merke på båten, fra den tiden da de så noenlunde siviliserte ut. Har ellers med det lille kortet, som skal vise at jeg tross alt betaler for totalmedlemsskapet, selv om det sikkert finnes bedre og billigere løsninger. Når jeg blir pensjonist skal jeg bruke tid på å finne de billigste og beste løsningene..

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...