Jump to content

Erfaringer med Sønnak sn 850 110 amp

LFLO

Recommended Posts

• 3 år senere...

SN850 er da et reint startbatteri?

Det ble jeg fortalt når jeg kjøpte et slik og tre SR550 til forbruk for noen år siden.

Det stemmer det nok det. Hos Maritim var det oppgitt å være marinebatteri uten info om at det var et startbatteri. Så det først senere. Er nok ikke ideelle som forbruksbank, men billige er de jo.

Selv om denne tråden handler om SN850, tillater jeg meg å kuppe tråden med spørsmål om nevnte SR550. Jeg har gått til innkjøp av et SR550 ment til forbruk, men spørsmålet er om dette også kan brukes som start av Suzuki DF115 utenbords motor? Grunnen til spørsmålet er, for å slippe å bruke batterivelgeren etter start(for å eliminere den lille risken for å ødelegge dynamoen, om strømmen skulle bli brutt i det jeg skifter batteri) tenkte jeg å starte motoren med velgeren plassert på 1+2. Da vil begge batteriene lades etter start.

Om det har noe å si for saken, så kan jeg nevne at startbatteriet er et Exide Heavy Proffessional EG 1102, 110Ah 750A.

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

SR550 er et duel batteri som kan brukes til både start og forbruk.

Dog har det litt lavere startstrøm enn SN850 men det er mere en sterkt nok til å starte alle påhengere og de fleste innenbords motorer.

Takk for svar, høres bra ut.

Og det skal ikke by på problemer med å starte ved å kjøre begge batteriene sammen heller (selv når forbruksbatteriet er mer nedtappet en startbatteriet etter en periode i uthavn)?

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...