Jump to content

hvordan føre "besøksflagg" på motorbåt

Bitteliten

Recommended Posts

På seilbåt har jeg selv observert og alltid praktisert at man heiser det landet man besøker sin vimpel/flagg under bb (?)salingshorn. Hvordan praktiserer man denne høfligheten på en motorbåt som ikke har salingshorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Etter gammelt ble styrbord side regnet som "smørsiden". Derfor var det alminnelig høflighet å føre gjesteflagget under styrbord salingshorn, rånokk, opp langs vantet eller på annen måte fritt og godt synlig på styrbord side.

Men nå ser man stadig vekk at gjesteflagget føres "omtrent hvor som helst".

Jeg tror derfor ikke at du skal behøve å få våkenetter av den grunn :smiley:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Leste nylig en reportasje i Vi Menns båtekstra om en vintertur nedover svenskekysten og over til Skagen. Kunne ikke se noe gjesteflagg på bildene. Og heller ikke nasjonalflagget. (Jeg oppfattet det slik at båten var norsk.)

Kanskje flaggene ikke er så nøye, i alle fall ikke for enkelte ....

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Etter gammelt ble styrbord side regnet som "smørsiden".

<{POST_SNAPBACK}>

Styrbordsiden er smørsiden! Dette kan jeg bekrefte, Poseidon!

Og det er fremdeles sånn idag. :wink: Jeg får ALLTID mere fisk, når jeg pilker fra styrbordsiden, enn fra babordsiden. Sant! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Men husk også på at ønsker du å føre gjesteflagg av høflighet og respekt for

landet du besøker, så vis også såpass respekt og høflighet at gjesteflagget fires

rett før ditt eget flagg fires, og heises rett etter at ditt eget nasjonalflagg er

heist. Her syndes det desverre altfor mye..........

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig, ca 99% av oss synder her spør du meg. En annen ting er alle du treffer på Vestfoldkysten med "se vi har vært i Strømstad" flagget fremdeles hengende. Det er det samme som å be om å bli fratatt "kvota" om myndighetene er på tur.

Postkontor ombord. Spesielt interessant for frimerke/stempel samlere tror jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Sigurd,

Nei, ikke nødvendigvis postkontor - da ville det ikke være mange postflagg å se langs kysten ;-((

Her er ordlyden fra det flaggreglementet som det linkes til:

Postførende farleier kan bruke postflagg bare når skibet er norsk og rederiet har kontrakt med staten om postførsel, og kun i de ruter kontrakten om postførselen gjelder. Skib som bare fører skibsbrev eller kun har postkasse ombord, må bare bruke postflagg elter poststyrets spesielle tillatelse.

Som et apropos kan nevnes at da vi fikk ROGALAND tilbake til hjembyen og skulle ha henne i fart søkte jeg Postdirektoratet om tillatelse til å føre postflagg. Jeg fikk et greit brev tilbake hvor man fastslo at det "ansees sannsynliggjort" at skipet hadde ført postflagg i sin opprinnelige rute - og at man kunne tillate at den også førte postflagget som veteranskip.

mvh

Poseidon

Men husk også på at ønsker du å føre gjesteflagg av høflighet og respekt for

landet du besøker, så vis også såpass respekt og høflighet at gjesteflagget fires

rett før ditt eget flagg fires, og heises rett etter at ditt eget nasjonalflagg er

heist. Her syndes det desverre altfor mye..........

<{POST_SNAPBACK}>

något som kansje er värre er om man hissar gjesteflagget upponer ! :rolleyes:

BildeBilde

S/Y Gunga Din

Styrbordsiden er smørsiden! Dette kan jeg bekrefte, Poseidon!

Og det er fremdeles sånn idag.  :wink: Jeg får ALLTID mere fisk, når jeg pilker fra styrbordsiden, enn fra babordsiden. Sant!  :lol:

Hei igjen Walter,

den hadde jeg oversett - og jeg må ærlig innrømme at den varianten var meg fullstendig ny og ukjent :wink::wink::wink:

Vanligvis pleier jeg selv å fiske fra styrbordsiden, det samme sist helg jeg var ute en liten tur uten å få noe som helst. Men så dreide båten seg rundt og jeg måtte gå over på bb - og halte straks opp en pøs med småsei . . . .

mvh

Poseidon

Ja ,eg tokk han. Nederland / Tyskland eller Russland / Belgia

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, - gjorde du det? Det nederlandske flagget blir da ikke russisk om du snur det opp ned? Da blir det et yugoslavisk flagg. Og med falmet blå stripe blir det flagget til Luxemburg! Men det er lett å gå i surr med flagg med horisontale striper i rødt, hvitt og blått! Og det tyske flagget blir belgisk dersom det dreies 90 grader. Nei dette er ikke lett.

Har tidligere hatt store problemer med å skille båter med fransk eller nederlandsk flagg, hvem hadde horisontale striper og hvem loddrette? Løsningen er at Nederland har vannrette stiper da det er så flatt land, og Frankrike har loddrette striper da Frankrike har høye fjell som peker opp!

Bilde

Lars H. :wink::wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har tidligere hatt store problemer med å skille båter med fransk eller nederlandsk flagg, hvem hadde horisontale striper og hvem loddrette? Løsningen er at Nederland har vannrette stiper da det er så flatt land, og Frankrike har loddrette striper da Frankrike har høye fjell som peker opp!

Lars H.  :wink:  :wink:

Hei Lars,

det var en kjekk oversikt du hadde funnet frem.

Men når det gjelder Nederlands horisontale striper, så har det nok sin helt bestemte årsak:

Nederlenderne er jo verdenskjent for sin sparsommelighet; og når stripene er den veien, så kan de slite flagget helt inn til flaggstangen før det må skiftes ut :wink::wink:

mvh

Poseidon

(Med mange og tildels lange perioder i Nederland...)

Det med og huske og ta ned flagget om kvelden , kan jo være fort gjort og glemme noen minutter i et lystig lag :drink: . Men det er som regel plenty kommpressor horn av ymse slag som setter igang 20.58 . Nesten umulig og ikke huske det da :nonod:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...