haknuts Startet 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2013 (redigert) Begge aggregatene koster rundt 10 laken. Kjenner jo til de billige kinesiske Kipor, men for meg er det et av de ovennevnte som gjelder. Har dere noen erfaringer a dele? http://m.yamaha-motor.com/ModelDisplay.aspx?l=12&uid=1271&mid=442&nav=f http://www.berema.no/Aggregater/Stromaggregater/EU/EU-10i.aspx H嶡r Redigert 11.Mars.2013 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
All In Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Honda er Honda;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Honda uten tvil Har skrudd på endel aggregater gjennom åra derfor min anbefaling, husker også at Yamaha brukte endel italienske motorer tidligere på sine aggregater og de raste relativt fort på proff bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Mulig skivebom... Men den røde Hondaen på bildet minnet farlig mye på Kippor sin 1000 watter... bare fargen som var feil... eller ?? Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Ja. Kineserne er iherdige og kreative.. Håvar Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Jeg jobber som mekaniker på Honda aggregater osv. Jeg har god erfaring med Honda aggregatene. Jeg har hatt inne på service Honda aggregater som har gått flere tusen timer uten problemer. Jeg har aldri skrudd på Yamaha aggregat, men jeg ville gått for Honda fordi dem har drevet med aggregater i årevis, så dem vet hva dem gjør. Inverteren leverer bedre og renere sinus enn hva du har i stikkontakta hjemme. Store kondensatorer sørger for en liten backup hvis startstrømmen til elverktøy er høy. Kjapt og enkelt å ha service på Hondaene. Alt sitter logiskt plassert i forhold til serviceluka og godt tiltenkt. Det er små detaljer som slanger fra forgasser og ned til bunnen og ut av dekselet, en liten "kanal" fra bunnpanna gjør at du ikke søler som gjør hele aggregatet gjennomført bra. Det kjipe er konstruksjonen til bøylen startsnora går igjennom. Etter flere års bruk vil denne snora begynne å bli slitt og må skiftes. Da må maskinen demonteres. Monteringen er knotete de første gangene man gjør det da alle deler ligger løst inntil gummi inni dekselet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 (redigert) Honda er anerkjent, ingen tvil om det, men jeg snakket med en som hadde brukt Kippor relativt mye i 5 år uten noen problem. Jeg reagerer vel også litt på at den minste Honda koster 4000,- mer her i landet enn i det EU-landet jeg har båten for tiden. Men det kan sikkert hondaselgeren forklare på strak arm Redigert 11.Mars.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Mitt Kipor IG2000 er 9 år, og har maange driftstimer på nakken. Har aldri hatt et feilslag. Byttet tennplugg 1 gang. Er glad jeg ikke kasta vekk 3xprisen på et Honda aggregat. Men hva skal en med et lite EU10, det driver jo ikke en anstendig lader engang uten å rævkjøres ? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 jeg synes de du linker til er for små og tror du vil merke at de ikke klarer lader + varmvann samtidig Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Nå har jeg ikke varmtvann i min Saga 27 AC, men begrenset m stueplass. Volum og vekt gjør disse interessante Håvar Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
MT. Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Honda er Honda;-) Jeg vil faktisk gå så langt som å si at BARE Honda er Honda. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
All In Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Finn et brukt 2kw på finn. Da har du godt med power;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Som Hondafanatiker er jeg vel en smule innhabil, men småmotorer fra Honda, Ingen over ingen ved siden av... Det er kvalitetsmotorer som starter og går.. skift olje og fyll bensin så tror jeg nesten dem er evivarende med rett bruk. Selv har jeg bil ATV og kantklipper, og dette er veldig pålitelig. Rett og slett god kvalitet. Har også god erfaring med Honda mopeder, og har kjørt Honda MC i mange år. Om et kinesisk aggregat likner et Honda aggregat er det ikke i nærheten på byggekvalitet og kan ikke matsje maskinering passninger og tolleranser til et Honda aggregat. Husker en gang en Verksmester på et Toyota verksted fortalte da han var på besøk hos Kawasaki fabrikken og fikk se snitt av motorer og hvordan de satt dem sammen.. han sa at delene så ut som om dem var kasta inn i forhold til en Honda motor.. dette var nok sterkt overdrevet, men kvalitetsforskjeller er det! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
avmønstret5 Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Folk sier så mye, jeg vet bare at Honda slites også. En kompis skrapet sitt Honda-aggregat for en tid siden etter 10 års bruk. Til Hondas ære kjøpte han ett nytt Honda. Men når MIx har kjørt med sitt Kipor helt greit i 9 år kan en jo tenke sitt. Redigert 12.Mars.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg hører ikke på hva folk sier. Det er så mange som uttaler seg uten peiling. Man bør sortere hvor kritisk man skal være til kildene, både på strømaggregater og mye annet. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
REM Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Har hatt Eu10i i noen sessonger, og det fungerte rimelig greit. Litt ergelig at det akkurat er litt for lite til å drive lader+varmtvann samtidig. Det gjør at det må kjøres relativt mye i uthavner. Synes ikke det støyet så mye den gang, og sammenlignet med rakleverket Kipor var det jo nærmest lydløst. Sett nå i ettertid med innebygd Koohler så støyet jo Hondaen svært mye i forhold. Sjøl om jeg bar Hondaen langt til skogs var det bestandig sjenerende bakgrunnsstøy en vindstille sommerdag Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
index Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du skal med aggegat i en 27 foter, attpåtil uten varmtvann. Unødig mye støy bare for å få litt lading. Jeg ville heller ha gått for en større batteribank, kombinert med en skikkelig landstrømslader og evt. et solcellepanel. Da får du nok strøm, helt lydløst... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MT. Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Om båtlivet består av å ligge i uthavn koblet til strømaggregat som durer døgnet rundt, ville jeg seriøst vurdert bobil eller campingvogn. Heldigvis er vi ikke like. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
avmønstret5 Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hehe... litt enig med sistnevnte taler! For vår er vi på langtur og bor i båt store deler av året. Til tider er det vanskelig å få en skikkelig opplading på batteriene, derfor vurderer vi å kjøpe et aggregat. Så et spørsmål: Vil et lite 1000W aggregat også kunne kunne brukes på vannvarmer (husker ikke størrelsen på element men nokså vanlig tank) i tillegg til vanlig lading? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Vannvarmer + batterilader blir for mye for 1000W aggregat, de fleste i denne klassen klarer i mere enn maks 850W kontinuerlig drift. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Skal du lade og varme vann samtidig vil jeg si at et 1000W er svært marginalt. Noen beredere har riktignok to steps kolber og da går det som regel greit hvis du varmer på laveste effekt. Problemet er at ligger du sammen med andre og forurenser med støy, blir naboene mye mer medgjørlige og vennlig innstilte hvis du også kan tilby de ladestrøm. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Barbaria Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg har et Kipor 2KW som jeg kjøpte i fjor på MEKK. Har gått 25 timer iflg. loggboken, veldig fornøyd med det så langt. Deilig å ha lading og 220v når man trenger det, særlig på vinter/høst. Med laang kabel så hører jeg det ikke inne i båten, slår det av dersom det dukker opp folk. På svai har jeg det i gummijolla, for å slippe vibrasjonen. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mix Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Synes ikke det støyet så mye den gang, og sammenlignet med rakleverket Kipor var det jo nærmest lydløst. Pussig, vi har Honda EU20 på hytta. Kan ikke si det rakler mindre enn Kipor. EU10 på tomgang rakler sikkert mindre enn IG2000 under full last. Skal man sammenligne må man sammenligne samme størrelse aggregat, og ved samme last.Inverteraggregat justerer turtall eller last. Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Har nettopp inst ny batteribank. Derfor opptatt av ikke a tappe batteriene s堭ye i uthavn at de tar skade. Etter en trist handleopplevelse med en Yamahaforhandler i Alesund, men en dertil hyggeligere opplevelse hos Sunwind i dag, peker det na mot solceller. 40 watt for kr.1490 med 25 ars effektgaranti. Ingen stoy, ingen drift eller vedlikeholdsproblematikk. Bare en stille strom av elektroner:) Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2 Redigert 12.Mars.2013 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
kodalse Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hvis budsjettet er 10 lapper ville jeg valgt et slikt dieselagregat: http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-740035 Fordel støydempet 3,3/5KW nok kraft til å drive både lading og varmere Kun en type drivstoff ombord. Kan som andre nevner tilby kraft til andre i uthavn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.