Jump to content

Hvilke aggregater - Honda EU10i eller Yamaha EF1000is

haknuts

Recommended Posts

Begge aggregatene koster rundt 10 laken. Kjenner jo til de billige kinesiske Kipor, men for meg er det et av de ovennevnte som gjelder. Har dere noen erfaringer a dele?

http://m.yamaha-motor.com/ModelDisplay.aspx?l=12&uid=1271&mid=442&nav=f

ydyda9ag.jpg

http://www.berema.no/Aggregater/Stromaggregater/EU/EU-10i.aspx

a3urynuh.jpg

H嶡r

Redigert av haknuts (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Jeg jobber som mekaniker på Honda aggregater osv. Jeg har god erfaring med Honda aggregatene. Jeg har hatt inne på service Honda aggregater som har gått flere tusen timer uten problemer. Jeg har aldri skrudd på Yamaha aggregat, men jeg ville gått for Honda fordi dem har drevet med aggregater i årevis, så dem vet hva dem gjør.

Inverteren leverer bedre og renere sinus enn hva du har i stikkontakta hjemme. Store kondensatorer sørger for en liten backup hvis startstrømmen til elverktøy er høy.

Kjapt og enkelt å ha service på Hondaene. Alt sitter logiskt plassert i forhold til serviceluka og godt tiltenkt. Det er små detaljer som slanger fra forgasser og ned til bunnen og ut av dekselet, en liten "kanal" fra bunnpanna gjør at du ikke søler som gjør hele aggregatet gjennomført bra. Det kjipe er konstruksjonen til bøylen startsnora går igjennom. Etter flere års bruk vil denne snora begynne å bli slitt og må skiftes. Da må maskinen demonteres. Monteringen er knotete de første gangene man gjør det da alle deler ligger løst inntil gummi inni dekselet.

Honda er anerkjent, ingen tvil om det, men jeg snakket med en som hadde brukt Kippor relativt mye i 5 år uten noen problem. Jeg reagerer vel også litt på at den minste Honda koster 4000,- mer her i landet enn i det EU-landet jeg har båten for tiden. Men det kan sikkert hondaselgeren forklare på strak arm :wink:

Redigert av pettersand (see edit history)

Mitt Kipor IG2000 er 9 år, og har maange driftstimer på nakken.

Har aldri hatt et feilslag. Byttet tennplugg 1 gang.

Er glad jeg ikke kasta vekk 3xprisen på et Honda aggregat.

Men hva skal en med et lite EU10, det driver jo ikke en anstendig lader engang uten å rævkjøres ?

Som Hondafanatiker er jeg vel en smule innhabil, men småmotorer fra Honda, Ingen over ingen ved siden av... Det er kvalitetsmotorer som starter og går.. skift olje og fyll bensin så tror jeg nesten dem er evivarende med rett bruk.

Selv har jeg bil ATV og kantklipper, og dette er veldig pålitelig. Rett og slett god kvalitet. Har også god erfaring med Honda mopeder, og har kjørt Honda MC i mange år.

Om et kinesisk aggregat likner et Honda aggregat er det ikke i nærheten på byggekvalitet og kan ikke matsje maskinering passninger og tolleranser til et Honda aggregat.

Husker en gang en Verksmester på et Toyota verksted fortalte da han var på besøk hos Kawasaki fabrikken og fikk se snitt av motorer og hvordan de satt dem sammen.. han sa at delene så ut som om dem var kasta inn i forhold til en Honda motor.. dette var nok sterkt overdrevet, men kvalitetsforskjeller er det!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har hatt Eu10i i noen sessonger, og det fungerte rimelig greit. Litt ergelig at det akkurat er litt for lite til å drive lader+varmtvann samtidig. Det gjør at det må kjøres relativt mye i uthavner. Synes ikke det støyet så mye den gang, og sammenlignet med rakleverket Kipor var det jo nærmest lydløst.

Sett nå i ettertid med innebygd Koohler så støyet jo Hondaen svært mye i forhold. Sjøl om jeg bar Hondaen langt til skogs var det bestandig sjenerende bakgrunnsstøy en vindstille sommerdag

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du skal med aggegat i en 27 foter, attpåtil uten varmtvann. Unødig mye støy bare for å få litt lading. Jeg ville heller ha gått for en større batteribank, kombinert med en skikkelig landstrømslader og evt. et solcellepanel. Da får du nok strøm, helt lydløst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hehe... litt enig med sistnevnte taler! For vår er vi på langtur og bor i båt store deler av året. Til tider er det vanskelig å få en skikkelig opplading på batteriene, derfor vurderer vi å kjøpe et aggregat. Så et spørsmål: Vil et lite 1000W aggregat også kunne kunne brukes på vannvarmer (husker ikke størrelsen på element men nokså vanlig tank) i tillegg til vanlig lading?

Skal du lade og varme vann samtidig vil jeg si at et 1000W er svært marginalt. Noen beredere har riktignok to steps kolber og da går det som regel greit hvis du varmer på laveste effekt. Problemet er at ligger du sammen med andre og forurenser med støy, blir naboene mye mer medgjørlige og vennlig innstilte hvis du også kan tilby de ladestrøm.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har et Kipor 2KW som jeg kjøpte i fjor på MEKK. Har gått 25 timer iflg. loggboken, veldig fornøyd med det så langt. Deilig å ha lading og 220v når man trenger det, særlig på vinter/høst. Med laang kabel så hører jeg det ikke inne i båten, slår det av dersom det dukker opp folk. På svai har jeg det i gummijolla, for å slippe vibrasjonen.

Synes ikke det støyet så mye den gang, og sammenlignet med rakleverket Kipor var det jo nærmest lydløst.

Pussig, vi har Honda EU20 på hytta. Kan ikke si det rakler mindre enn Kipor.

EU10 på tomgang rakler sikkert mindre enn IG2000 under full last.

Skal man sammenligne må man sammenligne samme størrelse aggregat, og ved samme last.Inverteraggregat

justerer turtall eller last.

Har nettopp inst ny batteribank. Derfor opptatt av ikke a tappe batteriene s堭ye i uthavn at de tar skade. Etter en trist handleopplevelse med en Yamahaforhandler i Alesund, men en dertil hyggeligere opplevelse hos Sunwind i dag, peker det na mot solceller. 40 watt for kr.1490 med 25 ars effektgaranti. Ingen stoy, ingen drift eller vedlikeholdsproblematikk. Bare en stille strom av elektroner:)

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2

Redigert av haknuts (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...