puddingen Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hvis budsjettet er 10 lapper ville jeg valgt et slikt dieselagregat: http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-740035 Fordel støydempet 3,3/5KW nok kraft til å drive både lading og varmere Kun en type drivstoff ombord. Kan som andre nevner tilby kraft til andre i uthavn Men 165 kg, pluss fuel.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Ulemper med det dieselaggregatet Bråker nok ubetydelig mere enn Honda Eu10i og Eu20i Synkrongenerator(eller en annen type), ikke noe inverter som Eu-serien til Honda. Denne generatoren kan ødelegge følsom elektronikk. Også feil turtall gjør at frekvensen blir feil. Stor og tung(som er langt utenfor trådstarter sitt krav) Redigert 12.Mars.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hva med å bruke båtens eget maskineri til 230 volt jobben? Du får varme fra maskineriet til varmtvann, lading av 12 volt og 230 volt til kaffetrakter? http://www.farco.org/dynawatt_dynamo.html Dette er ett tips jeg fikk fra Kenneth(KAH81) Disse leveres i 4 og 5 kw. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Ja men til hvilken pris drøyt 30 båtlapper for 4kw utgaven og over 45 båtlapper for 5kw utgaven Nei! Nok annet å bruke båtpengene til. Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg har Honda 20i meget fornøyd men blir ikke mye brukt etter jeg monterte solsellepanel på 5a 85w og stor bateri bank Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Honda. Jeg har en gressklipper som fulgte mitt hus for 8 år siden. Den har ikke fått noe service og den står ute hele året under en trillebåre. Den starter på andre drag i snora hver gang. Men den heter jo "lettstartern" da. Jeg har også 2 kw Honda med i båten den både lader og varmer vann. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg har Honda 20i meget fornøyd men blir ikke mye brukt etter jeg monterte solsellepanel på 5a 85w og stor bateri bank Fornuftig valg! Og helt stillegående uten Honda`n Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Syntes det Kaptein Fredrik foreslo, virket veldig interessant. Er det noen som har installert slik? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Bra tenkt! Lydløse løsninger er alltid det optimale! Etter en trist handleopplevelse med en Yamahaforhandler i Alesund, men en dertil hyggeligere opplevelse hos Sunwind i dag, peker det na mot solceller. 40 watt for kr.1490 med 25 ars effektgaranti. Ingen stoy, ingen drift eller vedlikeholdsproblematikk. Bare en stille strom av elektroner:) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nilon Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Honda uten tvil Har skrudd på endel aggregater gjennom åra derfor min anbefaling, husker også at Yamaha brukte endel italienske motorer tidligere på sine aggregater og de raste relativt fort på proff bruk. Holder også på med å skru en Honda eu10i, skiftet rotor (svinghjul med magneter), og fikk ikke gnist i tennpluggen. Hva kan være galt da? Må jeg kanskje også skifte stator (hjul med viklinger) da? Eller kan det være coil som e gåen? Hadde vært lykkeilig om jeg fikk svar fra dere andre som skrur på aggregater.:) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Har nettopp inst ny batteribank. Derfor opptatt av ikke a tappe batteriene s堭ye i uthavn at de tar skade. Etter en trist handleopplevelse med en Yamahaforhandler i Alesund, men en dertil hyggeligere opplevelse hos Sunwind i dag, peker det na mot solceller. 40 watt for kr.1490 med 25 ars effektgaranti. Ingen stoy, ingen drift eller vedlikeholdsproblematikk. Bare en stille strom av elektroner:) Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2 40W gir knapt nok 3 Ampere. For min del så er det for lite. Det var en test i et blad for et par år siden hvor, etter hukommelsen, kun Honda og aggregatet fra CO hadde ren nok sinuskurve for å drive elektronikk så som PC etc. Jeg for min del har aggregatet fra CO (2kw), men går nå for ny dynamo og Lithium batterier. Om jeg mot formodning trenger mere strøm, så er det bare noen minutter med aggregatet gående. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Ser at flere av dere benytter aggregat i båt, på land eller i gummibåten. Men hvordan jorder dere det? Om dere kjører uten jord, er ikke det litt skummelt? Redigert 9.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Ikke skummelt. Du kan hoppe i havet sammen med aggregatet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Hadde et slikt Yamaha-aggregat en gang. Fungerte bra og bråket ikke veldig. Vi kjørte det ofte oppe på dekk ca en time om dagen mens vi seilte uten at det var ulevelig. Hvis jeg husker riktig gikk det best når man kjørte på "full gas" en da det regulerte turtallet selv, ofte ble reaksjonen litt for en og turtallet gikk mye opp og ned. Dessverre ble det stjålet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Ikke skummelt. Du kan hoppe i havet sammen med aggregatet. Tja... vet nå ikke helt ;) Tenkte nå heller på om noe ombord har jordfeil. Redigert 9.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Et aggregat gir samme funksjonalitet som skilletrafo. Der er ingen forbindelse til landjord. Det kan ikke bli noen 'jordfeil'. I huset mitt er det kun våtrom og betongkjeller som har jordstikk. Resten av huset er ikke koblet til jord. Samme greia, mer eller mindre. Sannsynligvis er ikke aggregatet du refererer til heller koblet til egen null på trafoviklingene. På forumet her kan du lese deg opp til master innen elektro. Bare å søke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Et aggregat gir samme funksjonalitet som skilletrafo. Der er ingen forbindelse til landjord. Det kan ikke bli noen 'jordfeil'. I huset mitt er det kun våtrom og betongkjeller som har jordstikk. Resten av huset er ikke koblet til jord. Samme greia, mer eller mindre. Sannsynligvis er ikke aggregatet du refererer til heller koblet til egen null på trafoviklingene. På forumet her kan du lese deg opp til master innen elektro. Bare å søke opp. Skal lese meg litt opp, men det jeg tenkte på er om du da har aggregatet gående, varmer vann i tanken med 220V, samtidig som det er feil på elementet og du dusjer, vannet renner ned fra dekket og i sjøen. Mener du at det ikke er fare for å få strøm i seg? Mulig jeg tenker hypotetisk, men dog. Slik som jeg forstår deg så er det umulig å få strøm i seg i båten med 220V fra aggregat. Ser at de aggregatene jeg har sett har jordingspunkt på aggregatet. Redigert 9.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Du må lage en krets. Hvis du kobler den ene lederen fra aggregatet til en skroggjennomføring, tar den andre lederen i hånden, hopper i sjøen og kommer i nærheten av skroggjennomføringen, kan du lage en krets. Eller hvis du står og tar i begge lederne på en gang. Man må gjøre noe positivt og nokså vanvittig for å få det til. Et slikt aggregat kan i all enkelthet betraktes som sekundærspolen i en skilletrafo. Den kan ikke kjøre strøm tilbake til jord (Tellus) og nullpunktet i en tilfeldig områdetrafo på land. Hulda har et MASE 8000 Mariner aggregat. Her er det lagt opp jord (tilbake til trafoens nullpunkt på aggregatet). Grunnen til at jeg har fått det slik, er rett og slett for et støpslene sitter bedre i stikk med jord. Ellers hadde jeg gitt blaffen, men en ledning til spiller for så vidt ingen rolle. Kretsene fra aggregatet mitt er sikret med 2-polede personvernautomater. Disse løser ut på 30 mA, og er ikke avhengig av jordleder. For å presisere, det går an å lage sin egen, lokale jordfeil med skilletrafo/aggregat. Du kan ikke sette opp en jordfeil mot Tellus, slik jeg har lest meg til. Akkurat det er hele poenget med en skilletrafo. Redigert 9.Mars.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.