Tommy Narmo Startet 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2013 Driver å pusser opp min Nidelv 24, til nå har jeg kun fått trekket om puter i kabin og på uteplass bak. Men så kommer jeg til dette med treverk. Noen deler av treverket innvendig har blitt grått i kantene ( dette er vel teak?) finnes det noe type middel som kan få dette pent igjen, eller må jeg bytte ut alt?Setter veldig pris på litt hjelp her :-) Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Skrap av all gammel lakk. Bruk varmluftspistol og evt. duxola malingsfjerner. Slip flatene lett, vær forsiktig, det ytterste finerlaget er tynt! Så brukte jeg et tynt strøk beis. Vanlig husbeis, uttynnet. Fargen var burmateak mener jeg å huske. Bruk så en tyntflytende olje, feks Owatrol D1, og påfør vått i vått helt til treverket er mettet. Dette bør få tilbake gløden i treverket dersom det ikke er for skadet da. Avslutt med ønsket overflatefinish. Noen bruker lakk, selv liker jeg best silkematt olje. Mye å velge i. Har Nidelv 24 selv og gjorde denne jobben på hele uteplassen. Det er mye jobb, det lønner seg å ta en flate av gangen og planlegge litt. Husk det er morsomt å bruke båten også, ikke bare ligge i havna å kose seg med pussestøv. Det så sånn ut: Og ble sånn: Litt uklare bilder men... Fjerning av lakk: Redigert 12.Mars.2013 av mormalv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Narmo Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Så flott det ser ut! Tusen takk for supert tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Et eventuelt tips, Tommy. Gå inn på www.maritim.no og søk på "teakfiner". Om du har noen flater som det ikke går ann å redde, så koster det ikke så mye for en ny plate. Det er tynn overflate på fineren i Nidelven. Blir veldig fint om du skifter ut de som er stygge ! Lykke til anyway ! Sitér dette innlegget Link to post
2mas Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg hadde treverk som hadde ulik "farge" etter slitasje og solbleking. Etter å ha fjernet gammel lakk, beiset jeg et strøk med mahogny beis før jeg oljet noen strøk. Det syntes jeg ble bra. Fikk mørknet interiøret litt og fikk glans og hinne med olje. Resultatet ser du i innlegg 142: https://baatplassen.no/i/topic/47144-baaten-din/page-8 Sitér dette innlegget Link to post
Gomlers Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Gammel tråd dette, men @mormalv: Hvor har du fått tak i lysa du har under ved benkene? Led koblet til bryter ombord, eller batteri på hver pære? Var utrolig fint, tror dette blir adoptert av meg til høsten! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.