Jump to content

Oppussing Nidelv 24, hvordan behandle treverket?

Tommy Narmo

Recommended Posts

Driver å pusser opp min Nidelv 24, til nå har jeg kun fått trekket om puter i kabin og på uteplass bak. Men så kommer jeg til dette med treverk. Noen deler av treverket innvendig har blitt grått i kantene ( dette er vel teak?) finnes det noe type middel som kan få dette pent igjen, eller må jeg bytte ut alt?

Setter veldig pris på litt hjelp her :-)

Skrap av all gammel lakk. Bruk varmluftspistol og evt. duxola malingsfjerner. Slip flatene lett, vær forsiktig, det ytterste finerlaget er tynt!

Så brukte jeg et tynt strøk beis. Vanlig husbeis, uttynnet. Fargen var burmateak mener jeg å huske.

Bruk så en tyntflytende olje, feks Owatrol D1, og påfør vått i vått helt til treverket er mettet. Dette bør få tilbake gløden i treverket dersom det ikke er for skadet da.

Avslutt med ønsket overflatefinish. Noen bruker lakk, selv liker jeg best silkematt olje. Mye å velge i.

Har Nidelv 24 selv og gjorde denne jobben på hele uteplassen. Det er mye jobb, det lønner seg å ta en flate av gangen og planlegge litt. Husk det er morsomt å bruke båten også, ikke bare ligge i havna å kose seg med pussestøv.

Det så sånn ut:

img_1688.jpg

Og ble sånn:

sommer_09_009.jpg

3n8dahpopor05mgd8sempec9xwlcc6wu_6jhzpx9

Litt uklare bilder men...

Fjerning av lakk:

foto0176.jpg

Redigert av mormalv (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...