Jump to content

Hvor mye kjetting trengs til bauganker ?

formatc

Recommended Posts

Kommer jo an på forholdene en ser for seg å bruke båten i. Min er i ferd med å bli oppsatt med 100 meter kjetting og 15kg Rocna (båt på 5.5 tonn), men da er tanken at opplegget skal tåle hvasomhelst hvorsomhelst.

(Tenkte egentlig å gå for 20kg anker, men tror det ville blitt nesten umulig å brekke ut.)

Til mer normal bruk burde 50m gjøre jobben helt fint. Men ankeret er kanskje ikke direkte overdimensjonert?

Hei

Det kjem sjølvsagt an på bruken av båten, og kor ein ynskjer å ankra.

Me har vore på langtur og ankra meir enn ein gong.

Til slikt bruk er svaret så lang og tung kjetting som mogeleg.

Ulempa er pris og vekt.

På vår cat på sju tonn har me ca. 70 meter 10 mm kjetting og brucekopi på 30 kg.

Det har stort sett gjort jobben på eksponerte plassar.

Med 80 m 10 mm kjem du langt, men det skadar ikkje å byta til eit anker på ca. 30 kg.

Skal du bytta vinsj, så kjøp ein vinsj med lav hastigheit (=meir kraft). Om det tek 4 eller 8 minutt å få opp kjettingen spelar inga rolle.

Lykke til.

Ask

Har 8mm og 50 m og en orginal Bruce på 25 kg to master og 17 tonn.

Har hittil ridd av det meste over 24 år, selv med vindskifte på 180 grader.

Prøver å holde meg på <10m dybde og 3 til 6 ganger dybden, kan skjøte på mer hvis nødvendig. ( for liten kjettingkasse)

Jo tykkere kjetting og tyngre anker er bonus.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tror det holder å bytte ut 30 m med 50 m kjetting 10mm samt å øke ankervekten minimum til 20kg og helst til 25kg.

Selv har jeg 20kg delta og 100 kg kjetting 10mm på seilbåt med vekt ca 13 tonn. Mitt bruksmønster og ankringsplasser er Sørlandet, Sverige og Danmark. På Sørlandet vil man jo legge seg så mye i le som mulig og somregel blir man ikke alene på plassene. Dybden jeg ankrer på er omtrent aldri dypere enn ca 15 meter. Det samme gjelder for Sverige og Danmark. Mengden kjetting du får ut begrenser seg når plassen er trang og du må ta hensyn til andre båter. Har stort sett stoppet utkjøring av kjetting når 50meter merket kommer fram på 15 meters ankringsdybde.

Bakker dreggen fast og sover godt.

Jeg har 60 meter 10mm kjetting og Rocna 25kilo på min 12000kilos båt (veier 8,8 i papirene). Dette oppsettet har vi fått endel erfaring med og vi har mer enn en gang sett båter rundt oss dregge forbi i dorgefart når bygene har slått til for alvor, forøvrig så har vi lagt merke til at når disse som dregger heiser ombord for å prøve å reankre så har det somregel vært cqr eller bruce.

Vi har aldri dregget men så legger vi også aldri ut mindre enn 30meter og da ligger vi på 3-4meter, ligger vi på 7-10 meter så legger vi ut alt vi har av kjetting, skulle veldig gjerne hatt 100 meter men det er ikke plass til det i pygmeankerluka

på min 25 ft seilbåt på ca 3,5 t har jeg nå erstattet den fryktede paraplyen med et 7.5 kg bruce. 4-5 m kjetting og 30 m blytau som jeg igjen tenker å spleise til vanlig ankertau på en 50 m eller så. dette må vel være greit eller hva? har egentlig ikke noe spesiellt ankringserfaring så det skal bli spennende å prøve dette nå som det blir gjort på en ordentlig måte og ikke bare med et hvilkensomhelst snøre uten kjetting/ blytau og paraply :yesnod:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Det handler selvfølgelig mest om hvor og hvordan man ankrer. Jeg vil nok rå alle som satser på nytt ankerutstyr, kjøp et annerkjent moderne anker (noe som knapt selges i Norge ,desverre). Av de eldre typene er det kun Bruce som funker etter min mening, men vær obs på at det kan "fiske" og da virker det ikke. Alt annet er omtrent like bra som en stein med samme vekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...