formatc Startet 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2013 Har i dag 30 meter 10mm kjetting, men har i tillegg kjøpt 50 meter. Er det tilstrekkelig med 50 meter, eller ville dere ha skjøtet og fått 80 meter ? Ankeret er forøvrig "bare" et 16 kg Delta. 14-15 tonn båt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 3-5 ganger dybden, avhengig av værforhold. Da kommer det jo an på hvor du vil ankre hen. Har selv 50 meter i baug. Veier jo litt med mye kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 70 meter ankerkjetting, er ikke det å overdrive litt? For å gjøre dette håndterlig ville jeg skjøta på med ankertau i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Kommer jo an på forholdene en ser for seg å bruke båten i. Min er i ferd med å bli oppsatt med 100 meter kjetting og 15kg Rocna (båt på 5.5 tonn), men da er tanken at opplegget skal tåle hvasomhelst hvorsomhelst. (Tenkte egentlig å gå for 20kg anker, men tror det ville blitt nesten umulig å brekke ut.) Til mer normal bruk burde 50m gjøre jobben helt fint. Men ankeret er kanskje ikke direkte overdimensjonert? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Det er ikke vekta på ankeret som er kritisk. kunsten er å få feste. Ombord på Hauk MTB hadde vi anker på 100kg og 160tonn båt. 3-5 ganger dybden høres fornuftig ut. alt avhenger av bruk vær og dybder.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ask Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hei Det kjem sjølvsagt an på bruken av båten, og kor ein ynskjer å ankra. Me har vore på langtur og ankra meir enn ein gong. Til slikt bruk er svaret så lang og tung kjetting som mogeleg. Ulempa er pris og vekt. På vår cat på sju tonn har me ca. 70 meter 10 mm kjetting og brucekopi på 30 kg. Det har stort sett gjort jobben på eksponerte plassar. Med 80 m 10 mm kjem du langt, men det skadar ikkje å byta til eit anker på ca. 30 kg. Skal du bytta vinsj, så kjøp ein vinsj med lav hastigheit (=meir kraft). Om det tek 4 eller 8 minutt å få opp kjettingen spelar inga rolle. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Har 8mm og 50 m og en orginal Bruce på 25 kg to master og 17 tonn. Har hittil ridd av det meste over 24 år, selv med vindskifte på 180 grader. Prøver å holde meg på <10m dybde og 3 til 6 ganger dybden, kan skjøte på mer hvis nødvendig. ( for liten kjettingkasse) Jo tykkere kjetting og tyngre anker er bonus. Redigert 12.Mars.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg vil råde deg til å øke til 80 meter. Men ut fra dep, til båten din må du ha alt for lett anker. Jeg har ett 20 kg rocka og 70 m kjetting båten er vel 7 tonn. Du bør vel mist ha et anker lik Roger-jo. Sitér dette innlegget Link to post
Paradise Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Enhver ankring bør ikke skje med mindre ankerkjetting/ankertau er minimum 3,5 ganger dybden. Ved reversering får du sjekket om ankeret har fått feste. Mvh Kjell Mathisen Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg tror det holder å bytte ut 30 m med 50 m kjetting 10mm samt å øke ankervekten minimum til 20kg og helst til 25kg. Selv har jeg 20kg delta og 100 kg kjetting 10mm på seilbåt med vekt ca 13 tonn. Mitt bruksmønster og ankringsplasser er Sørlandet, Sverige og Danmark. På Sørlandet vil man jo legge seg så mye i le som mulig og somregel blir man ikke alene på plassene. Dybden jeg ankrer på er omtrent aldri dypere enn ca 15 meter. Det samme gjelder for Sverige og Danmark. Mengden kjetting du får ut begrenser seg når plassen er trang og du må ta hensyn til andre båter. Har stort sett stoppet utkjøring av kjetting når 50meter merket kommer fram på 15 meters ankringsdybde. Bakker dreggen fast og sover godt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg har 60 meter 10mm kjetting og Rocna 25kilo på min 12000kilos båt (veier 8,8 i papirene). Dette oppsettet har vi fått endel erfaring med og vi har mer enn en gang sett båter rundt oss dregge forbi i dorgefart når bygene har slått til for alvor, forøvrig så har vi lagt merke til at når disse som dregger heiser ombord for å prøve å reankre så har det somregel vært cqr eller bruce. Vi har aldri dregget men så legger vi også aldri ut mindre enn 30meter og da ligger vi på 3-4meter, ligger vi på 7-10 meter så legger vi ut alt vi har av kjetting, skulle veldig gjerne hatt 100 meter men det er ikke plass til det i pygmeankerluka Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Har 50 meter 8 mm kjetting og 15 kg Delta-anker. Båten veier 6,5 ton og så langt har alt gått bra. Som mange andre legger jeg heller ut noen meter ekstra enn for lite. Har også dødenden på kjettingen lett tilgjengelig i kassen slik at den er fort gjort å skjøte på med tau om behovet skulle oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
formatc Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Tusen takk for mange gode informative svar. Får se om jeg skjøter, skal i allefall sjekke om det er plass til større anker. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) på min 25 ft seilbåt på ca 3,5 t har jeg nå erstattet den fryktede paraplyen med et 7.5 kg bruce. 4-5 m kjetting og 30 m blytau som jeg igjen tenker å spleise til vanlig ankertau på en 50 m eller så. dette må vel være greit eller hva? har egentlig ikke noe spesiellt ankringserfaring så det skal bli spennende å prøve dette nå som det blir gjort på en ordentlig måte og ikke bare med et hvilkensomhelst snøre uten kjetting/ blytau og paraply Redigert 12.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Hulda har aldri flyttet på seg med sine 16 seilertonn, 30 meter 10 mm kjetting og 20 kg Bruce. Men for meg er 30 meter kjetting noe magert. Kunne tenkt meg 30 meter til. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Det handler selvfølgelig mest om hvor og hvordan man ankrer. Jeg vil nok rå alle som satser på nytt ankerutstyr, kjøp et annerkjent moderne anker (noe som knapt selges i Norge ,desverre). Av de eldre typene er det kun Bruce som funker etter min mening, men vær obs på at det kan "fiske" og da virker det ikke. Alt annet er omtrent like bra som en stein med samme vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Med all mulig respekt for en erfaren langturseiler; jeg tror alikevel at en stein på 15 kg ville dregge noe mer enn mitt 15 kg Delta anker. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Men så er da Delta blant de nyere bedre anker. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Ok, da er jeg beroliget (ser forresten at ankeret veier 16 kilo og ikke 15) Både Seatronic og Leif Strøm har Delta på sine nettsider, men ellers er det vel som du sier et noe sparsomt utvalg. Kopiene av Bruice ser ut til å være i majoritet sammen med Fortress. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2013 Watski forhandler Rocna og har en del på lager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.