Jump to content

Oljekjøler- og varmevekselproblem VP 41B


Brigg

Recommended Posts

Oljekjøleren:

Før sommerferien skulle jeg "bare" bytte bakre lokk på oljekjøleren. Dette fordi tappeskruen var brukket i det gamle lokket slik at det var en liten lekkasje av sjøvann. Lokket sitter med 4 skruer, og er i utgangspunktet en enkel sak å bytte. Sprayet på rustløserlurium god tid i forveien, men selvfølgelig brakk den ene skruen rett av. Forsøkte med s.k. grisepikk for å få den ut, noe som endte med at også grisepikken knakk i hullet. Dette var få dager før feriestart og gode råd var dyre. Fant en løsning med et flatjern på hver ende av kjøleren med gjengestål på hver side for å stramme sammen. Fikk på denne måten klemt over der skruen manglet, og oljekjøleren ble tett mht sjøvann.

 

Men etter å ha kjørt noen dager på ferie oppdaget jeg at hekken på båten ble veldig skitten av noe som ligner på eksos-skitt. Dette hadde aldri skjedd tidligere. Samtidig begynte motoren å bruke svært mye olje, fra feriestart og utover lå oljeforbruket på 0,8 dl/time i snitt. Vi hadde før feriestart kjørt ca 75 timer etter at vi kjøpte båten, og dette uten å merke noe oljeforbruk.

 

Motoren er en 1992 modell som i dag er gått ca 850 timer. Det var ingen andre spesielle hendelser/reperasjoner forut for at oljeforbruket startet.

 

Bilde

 

Bildet viser bakenden av oljekjøleren med brukket skrue.

 

Oljeforbruket kan skyldes lekasje fra olje til sjøvann inne i oljekjøleren. Dette kan synes sansynlig i og med at jeg brukte en del makt på kjøleren i forbindelse med skruehistorien. Er det andre ting som kan komme inn og forklare oljeforbruket?

 

Varmeveksleren:

For å demontere oljekjøleren må først varmeveksleren av. Da oppdaget jeg at kjølevannet på ferskvannssiden var rustbrunt. Kjølevannet ble byttet høsten 2003 samtidig med rensing av ferskvanssiden med noe radiatorrens fra biltema. Det ble da fylt på 50/50 med vann og biltemas blå frostveske. Motoren er gått knappe 100 timer etter dette. Kjølevannet ble sist høst testet med en slik enkel måler for å se frostbeskyttelsen, og denne viste greie verdier.

 

Kan rustvannet skyldes at det er lekasje i varmeveksleren slik at det kommer sjøvann inn på ferskvannssiden? Eller finnes det andre forklaringer på dette?

 

All hjelp mottas med takknemmelighet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Vanskelig å si akkurat hva som er problemet. Har selv to stk KAD 42 som jeg var oppe med kjølerne på i fjor vinter. Rengjorde og skiftet pakninger. Sjekk att ikke du har skadet oljekjøleren og vær litt forsiktig når du monterer sammen slik att pakninger ligger som de skal. Du kan jo trykkprøve kjølerne. evt få ett radiator verksted til å sjekke dem.

Link to post

Oljekjøleren har jo uansett en skavank med skruen som er brukket. Hvordan kan jeg best ordne dette. Uten alle skruene på plass er veien til ny oljekjøler kort uansett.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Oljekjøleren:

Oljeforbruket kan skyldes lekasje fra olje til sjøvann inne i oljekjøleren. Dette kan synes sansynlig i og med at jeg brukte en del makt på kjøleren i forbindelse med skruehistorien. Er det andre ting som kan komme inn og forklare oljeforbruket?

 

Brigg

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du plutselig fikk et så stort oljeforbruk, og det er motoren som bruker olja ville du helt klart ha sett det på eksosen - da ville jo motoren ha begynt å ryke noe forferdelig. :eek:

Hvis motoren ikke ryker, tror jeg heller på den teorien du kommer med selv.

 

mvh

Ståle

Link to post

Er grisepikken like tykk som bolten eller er der gods igjen på sidene? Det finnes spesialborr som kan brukes på gjengetapper og også ellers materiale av svært hard overflate. Hvis du tar kontakt med et dreieverksted i nærheten av der du bor så kan det være de har denne type borr. De borrene skal brukes med relativt høy hastighet. For å få ut skruen kan du også prøve en Dremel multisliper med egnet slipeverktøy for å ta ut restene.

 

Sven Arild

Link to post

Når det gjelder rustbrunt kjølevann så er jeg også fortalt at det skyldes sjøvannslekkasje på varmeveksleren. Hadde snik lekkasje,dvs varmeavhengig sprekk på en TMD 30 og på den var

vannet veeldig brunt. Da varmeveksleren ble demontert i sine enkelte faktorer så kunne til og

med en teknisk analfalbet som meg skjønne hvorfor :eek:

Med det samme du er i farta med oljekjøleren så bør du nok titte nærmere på varmeveksleren

også.

Link to post

Når det gjelder rustbrunt kjølevann så er jeg også fortalt at det skyldes sjøvannslekkasje på varmeveksleren. Hadde snik lekkasje,dvs varmeavhengig sprekk på en TMD 30 og på den var

vannet veeldig brunt. Da varmeveksleren ble demontert i sine enkelte faktorer så kunne til og

med en teknisk analfalbet som meg skjønne hvorfor :eek:

Med det samme du er i farta med oljekjøleren så bør du nok titte nærmere på varmeveksleren

også.

<{POST_SNAPBACK}>

Men hvis du har lekkasje fra sjøvannsiden vil ikke da nivået på ferskvannsiden øke/minke?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det har du rett i Jolla. I mitt tilfelle så tok det et par sesonger med sterke mistanker om at det var snik lekkasje pga varierende kjølevannsstand på ferskvannssiden. Noen ganger blåste den ut kjølevann og noen ganger ikke. Og uansett hvor mye kjølevannet ble skiftet så ble det fort brunt.

Da sniklekkasjen ble til en permanent lekkasje så rant det over ganske så heftig og brunfargen var ganske så brun. TMD 30 motoren har rørkjøler og en modifiset innsats var montert. Da denne ble presset ut så var feilen åpenbar. Sprekk i 2 rør og ved montering i 87 av denne modifiserte kjøleren så hadde det antagelig vært brukt rå makt. Flensen i akterkant var deformert og det hadde vært dårlig tetning her. Antagelig så har det vært lekkasje her hele tiden fra 87 til 2003.

I tillegg så var hele rørsatsen deformert og var buet slik at midtplaten var løsnet fra rørsatsen. Etter bytte av rørinnsats så har kjølevannet ingen misfarving og problemet med høy kjølevanns temp er forsvunnet (iflg ny eier av motoren).

Det var en del groptæring i kjølerhuset og rundt der kjølerørinnsatsen står i huset i akterkant. Her har det tydelig vært vannbevegelser som ikke skulle vært der.

Link to post

Det ser ut som flere her har erfart lignende problemer tidligere. Dette motiverer meg til å arbeide videre med kjølerne.

 

Hvis du plutselig fikk et så stort oljeforbruk, og det er motoren som bruker olja ville du helt klart ha sett det på eksosen - da ville jo motoren ha begynt å ryke noe forferdelig.  :eek:

Hvis motoren ikke ryker, tror jeg heller på den teorien du kommer med selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Motoren ryker lite, både ved oppstart og gange. Det har ikke vært noen endring på dette selv om oljeforbruket har økt.

Hvis du må skifte ut oljekjøleren så ser jeg det er noen som annonserer brukte, overhalte slike på finn.no.

<{POST_SNAPBACK}>

Når prisen på en brukt oljekjøler er 4.000,- blir jeg ytterligere motivert til å arbeide videre med min gamle. Jeg antar at nypris hos Volvo er enda verre.

 

Jeg tror jeg angriper dette på denne måten:

Innmaten i oljekjøleren tas ut og jeg forsøker å finne en løsning mht skruen som er brukket. Deretter inspeksjon av innmat for evnt å avdekke åpenbare lekasjer. Til slutt nye tettningsringer og trykktesting.

Tilsvarende demontering av varmeveksler for inspeksjon, bytte av tettningsringer og trykktesting.

 

Jeg har forsøkt å laste håndbøkene til 41-motoren i denne tråden, men får feilmelding på beskrivelsen av hvordan oljekjøleren skal demonteres. Kan noen hjelpe med noen tips til dette, og likeså hvordan jeg går frem for å få ut innmaten på varmeveksleren.

 

Dersom noen har feilfrie versjoner av håndbøkene skulle jeg gjerne hatt en kopi.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må trykkteste den for å være sikker på at den er iorden. Visuell inspeksjon er ikke godt nok.

Har bra erfaring med Oslo Radiatorservice. 60 kr tror jeg det kostet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg også. Men i og med at det åpenbart er lekkasjer vil det vel være lurt å bytte tettningene først. På denne måten er jeg sikker (?) på at en eventuell lekasje ved trykktest ikke skyldes tettningene. Prisen for trykktesting ser ut til å være overkommelig. Jeg har mulighet for å benytte et radiatorverksted her i Trondheim, eller den lokale VP-pusheren som sikkert har mulighet for å teste dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Da er oljekjølerens innmat demontert. Konstruksjonen er litt annerledes enn jeg forestilte meg. Tetningsringene i hver ende tetter mellom olje og luft. Dvs at en lekasje her medfører at oljen kommer ut i motorrommet. Oljen har ikke kommet denne veien hos meg, med de mengdene vi snakker om ville det vært veldig synlig.

 

En foreløpig konklusjon vil da bli at en lekkasje fra olje til sjøvann må bety at det er lekkasje på innmaten i kjøleren, hvilket nødvendiggjør investering i ny innmat. Og dette vil en trykktest kunne si noe om.

 

Det ser ut som om det er smurt en slags tettningsmasse på o-ringene før montering. Er dette vanlig/påkrevd?

 

Har prøvd å borre litt i skruen/grisepikken som står igjen i hullet. Jeg hadde bare en batteridrill for hånden, og med dennes begrensede hastighet ble det ikke store forandringen. Men med en skikkelig drill (eller kanskje jeg skal investere i en Dremel), tilstrekkelig antall bor og rikelig tolmodighet kan det la seg gjøre å bore ut restene uten å ødelegge gjengene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Er ikke så sikker på om det var lurt å demontere den før trykktesting? Nå må du inn med nye tetninger før trykktesting og må du plugge rør i kjøleren så må du kanskje bytte de en gang til ? Er ikke sikkert du trenger ny innmat hvis du kan lokalisere sprekke,det går fint å plugge et rør eller tre. VP pusheren kan veilede deg der. Innmat er dyrt.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...