Jump to content

Ankervinsj er ødelagt (seilbåt), kjøpetips/messetips søkes

Ut på tur

Recommended Posts

Nå står ankervinsj for tur, motoren er kaputt. Den kaputte er en eldre Lewmar, men spørsmålet er om hele pakka bør byttes ut (båten er fra 1998) når vi først er i gang, eller om vi bare skal bytte selve vinsjen? Videre lurer jeg på om det er noen som vet om noen gode kjøp det går an å gjøre i disse dager, har tenkt oss på messa til helgen. Pleier det å være gode priser på slikt utstyr på messa?

Jeg har ikke erfaring fra andre ankervinsjer enn den jeg har, men anbefaler den gjerne, Vi monterte den for 7-8 år siden og har ankret mer enn de aller fleste da vi er på langtur i Middelhavet på 6.året. Det er en Quick 1000W (italiensk) og vi har til dags dato ikke løsnet en skrue på den, eller for å si det slik..ofret den en tanke, den bare går. Prisen var ikke avskrekkende da vi kjøpte den. mener jeg.

For et nydelig bilde, høres deilig ut med langtur.. Så Quick er bra, eller var hvertfall det for 7-8 år siden, notert. Men er usikker på om hele systemet bør byttes, eller om vi skal gå for en mer halvveis bytting. Systemet er jo tross alt noen år nå, kjipt hvis resten ryker om et par år hvis vi bare bytter vinsjen. Noen tanker der ute?

Hulda har elektrisk winch fra Vetus. Den ble montert ombord ca. år 2000. Før dette ble den kjøpt brukt, og den var da heller gammel. Allerede da vi kjøpte den var den så tilårskommen at den var fjernet fra vetuskatalogen. Jeg har montert trådløs styring på den slik at jeg kan stå i cockpit og heve ankeret. Winchen har fungert prikkfritt hele tiden.

Hvis gearsystemet er tett og helt, så ser jeg vel ikke noen grunn til å skifte hele winchen. Hvis du ikke kan selv, la et elektroverksted ta en titt på elektromotoren. Jeg har dessuten hatt en del kontakt med Lewmar i Sverige og i UK, de er tilsnakkendes. Kanskje har de en motor som passer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...