Jump to content

Solceller, konkrete kjøpstips Mars 2013

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Skal ligge på båtplass uten strøm denne sesongen og ser meg nødt til å investere i solcelle for å holde oppe ladinga på batteriene.

Har 2x ette eller annet forbruksbatteri. De er svære tipper de er 120A eller noe. Forbrukere er kjøleskap, gammel vhf, litt lys, og annet småtteri, ingen store konstante forbrukere annet en kjøleskapet.

Jeg lurer på en del ting. Det første er om det er bedre med to paneler i serie enn ett panel. Mener å ha lest det en plass her på BP, noe som kan bekrefte dette? Stiller det spesielle krav til panelet om det skal kobles i serie? Har lest noe om noe diode greier, vil det ha noe å si ifht seriekobling?

Det andre er konkrete kjøpsråd i Oslo området. Har siktet meg inn på Seasea sine Exergon. Panelen ska stå på styrhustaket og trenger ikke spesiell beskyttelse.

http://seasea.no/El/Batteri_Solcell/Solcellspaneler/SOLPANEL_100W_SW100

Men hvor mye trenger jeg? 100w panelet er jo mest watt for penga men siden en tynn stripe med skygge kan redusere effekten vesentlig så vil det jo være mer fornuftig med to paneler i serie som leverer strøm selv om ett av panelene får litt skygge. Båten vår har mast så litt skygge kan det jo komme.

Noen råd og tips?

Med to paneler i serie (og det forutsetter at regulatoren håndterer den doble spenningen), mener jeg at skygge på det ene vil redusere ladingen mer enn om de er koblet i parallell (det er det vanligste). Jeg har to paneler på hver 68W, og dekker jeg det ene til, faller ladestrømmen til det halve. Om det ville bli det samme om de var koblet i serie, har jeg ikke testet ut selv. Fordelen med å ha de i serie, er at en klarer seg med halvparten så tykke kabler inn til regulatoren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Fant dette på ybw forumet:

If you are fitting the normal rigid panels you may well get more output from 2 x 20W panels due to shading. If you shade 5% of one 40W rigid panel the output will be very low. However, shading 10% of one 20W panel and not shading the other still gives full output from one panel.

Obviously both panels can be shaded at the same time but you improve your chances of some output with 2x20W panels. it may well be that actual Ah from 2x20W is quite a bit better than 1x40W, depends on where you are mounting them. Cheaper rigid panels tend to be worst affected by shade.

---------

Og det høres jo logisk ut.

Panelene må være koblet parallellt om du skal ha fordelen av denne effekten. To mindre panel i serie vil oppføre seg som ett stort mtp dårlig effekt ved skygge på deler av panelet.

Veldig viktig at det er sol på alle cellene i panelet for at det skal gi god effekt. Skygge på èn celle gir brems for hele effekten fra hele panelet.

Å ha to mindre panel for å redusere konsekvensen av skygge er en lur tanke hvis det er muligheter for slik skygge der de blir montert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...