Jump to content

Hvordan virker choken/primeren på en Johnson 40 hk 98mod?

Diddn

Recommended Posts

Takker så mye for svar :smiley:

Den er innimellom litt vanskelig å starte når den er kald. Må kinne 3-5 ganger. Når den først har startet går den fint, hvis jeg da stopper den og prøver å starte den, går den på første forsøk. Jeg pleier å trykke inn nøkkelen og deretter vri med en gang, men jeg bør kanskje prøve å trykke inn nøkkelen et par ganger å se om den da er villig til å starte på 1.eller 2.forsøk. Noen ganger starter den som regel på 1.eller 2.forsøk når den er kald, men da har det vært varmt i luften. Må som regel ha litt gasspådrag når den skal startes første gangen når den er kald.

Redigert av Diddn (see edit history)

Takk for svarene jeg har fått til nå :smiley:

Jeg vet at det sitter en bryter på motoren som skal vries om på når man skal starte den manuelt. Denne står i riktig posisjon. Skal man høre et klikk når primeren/choken slår inn? Motoren stopper på tomgang av og til når den er kald etter den har gått en stund, hva er det som kan skyldes dette, for lavt tomgangsturtall eller blir den sur? Det er ellers en kjempe motor og er veldig fornøyd med den. Jeg har en instruksjonsbok til den.

Redigert av Diddn (see edit history)

Du vil høre et klikk når elektromagneten, som betjener choken, "drar til".

Jeg kjenner ikke denne motoren, men det spørs vel om den har noe annet enn fjernstyrt chokespjeld(?). En "primerfunksjon", slik jeg ser det, er en mekanisme (ventil/pumpe) som gir motoren ekstra drivstoff. Ofte sprøytes dette da direkte inn i veivhuset.

Enkleste måte å finne ut av dette på er å ta av motordekslet og se hva som skjer når du trykker inn startnøkkelen. Da vil du se om det kun er chokespjeldene som påvirkes, eller om det eventuelt også skjer noe mer (primer).

Det er kun dersom det er primerfunksjon at det har noen hensikt å trykke inn nøkkelen gjentatte ganger før du prøver å starte.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Takk for svarene jeg har fått til nå :smiley:

Jeg vet at det sitter en bryter på motoren som skal vries om på når man skal starte den manuelt. Denne står i riktig posisjon.

hadde en sånn rød vribryter på en 35hk Johnson, det er en primer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...