Diddn Startet 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2013 Jeg lurer på hvordan choken/ primeren virker på min 40 hk Johnson 98 mod? Er det slik at når jeg trykker inn nøkkelen så aktiverer jeg primeren/choken og den da sprøyter bensin inn i forgasserene? Er det slik at man skal trykke inn nøkkelen et par ganger og deretter vri om for at den skal starte lettere når den er kald? Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Jeg hadde en 50hk EVinrude som sikkert er samme blokka, og på den var det bare å trykke inn to tre ganger så starta den på første kneppet! Den motoren hadde vi i mange år og den var utrolig lett å starte! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Diddn Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Takker så mye for svar Den er innimellom litt vanskelig å starte når den er kald. Må kinne 3-5 ganger. Når den først har startet går den fint, hvis jeg da stopper den og prøver å starte den, går den på første forsøk. Jeg pleier å trykke inn nøkkelen og deretter vri med en gang, men jeg bør kanskje prøve å trykke inn nøkkelen et par ganger å se om den da er villig til å starte på 1.eller 2.forsøk. Noen ganger starter den som regel på 1.eller 2.forsøk når den er kald, men da har det vært varmt i luften. Må som regel ha litt gasspådrag når den skal startes første gangen når den er kald. Redigert 12.Mars.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 På min 70hk, så er det en magnetspole som styrer en wire på luftspjeldet i forgasserene, når jeg trykker inn nøkkelen så lukker den luftspjellene og de er lukket til jeg rører på gasshåndtaket Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
-morten- Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Det er nok ikke samme som på din motor nei GLenn Iversen. Det er mer som priming. Kanske det finnes instruksjonsbok på nettet. Det fungerte ihvertfall veldig bra på Evinruden Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Du må trykke flere ganger når den er kald. Merker du at en surner etter den har starta kan du trykke inn en gang mens den går. Når den er varm trengs det ikke noe priming Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Diddn Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Takk for svarene jeg har fått til nå Jeg vet at det sitter en bryter på motoren som skal vries om på når man skal starte den manuelt. Denne står i riktig posisjon. Skal man høre et klikk når primeren/choken slår inn? Motoren stopper på tomgang av og til når den er kald etter den har gått en stund, hva er det som kan skyldes dette, for lavt tomgangsturtall eller blir den sur? Det er ellers en kjempe motor og er veldig fornøyd med den. Jeg har en instruksjonsbok til den. Redigert 12.Mars.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 (redigert) Du vil høre et klikk når elektromagneten, som betjener choken, "drar til". Jeg kjenner ikke denne motoren, men det spørs vel om den har noe annet enn fjernstyrt chokespjeld(?). En "primerfunksjon", slik jeg ser det, er en mekanisme (ventil/pumpe) som gir motoren ekstra drivstoff. Ofte sprøytes dette da direkte inn i veivhuset. Enkleste måte å finne ut av dette på er å ta av motordekslet og se hva som skjer når du trykker inn startnøkkelen. Da vil du se om det kun er chokespjeldene som påvirkes, eller om det eventuelt også skjer noe mer (primer). Det er kun dersom det er primerfunksjon at det har noen hensikt å trykke inn nøkkelen gjentatte ganger før du prøver å starte. Redigert 12.Mars.2013 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Takk for svarene jeg har fått til nå Jeg vet at det sitter en bryter på motoren som skal vries om på når man skal starte den manuelt. Denne står i riktig posisjon. hadde en sånn rød vribryter på en 35hk Johnson, det er en primer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arvid_A Svart 12.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Her bekreftes det at det ikke er choke, men primerfunksjon på denne motoren: http://forums.iboats.com/johnson-evinrude-outboards/1998-40hp-johnson-choke-385097.html Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 12.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2013 Tusen takk for de bra svarene jeg har fått Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.