Jump to content

Bytte vinduer på seilbåt

SY Golden Orchid

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg har tenkt til å bytte vinduer på en Najad 34 fra 1977. Det er altså snakk om å bytte de 8 smale avlange vinduene til salongen, forpigg og akterruff (ikke vindskjerm og dekksluker). Etter det jeg har skjønt er det plexiglass eller polykarbonat valget står mellom. Vi har tenkt oss ut på en langtur, så det er viktig at vinduene tåler en trøkk. Dette er utenpåliggende flate vinduer med en aluminiumsramme. Mine sprsømål er:

1. Hvilket materiale vil dere anbefale?
2. Noen glassmesterer dere vil anbefale som selger og tilpasser vinduene?
3. Hva ville dere limt/fuget materialet med?

Med hilsen Sigbjørn - Golden Orchid

Jeg ble anbefalt polykarbonat av den lokale pleksiglasspusheren da jeg skiftet på noen dekksluker i fjor. Begrunnelsen var at polykarbonat tåler mye mer belastning enn acryl/pleksiglass. Skulle noen trø på en luke vil den kunne tåle det bedre (jeg har mange tunge venner). Bakdelen med polykarbonat er at det gulner i sola, men det gjør ikke så mye da lukene dermed soter seg gratis :giggle: Så gjerne pleksiglass er greiest på vertikale flater med tanke på at du slipper gulning, mens polykarbonat er bedre egnet på de horisontale?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Butyl herder ikke som det meste annet av det man først og fremst tenker på som alternativer. Det forblir mykt og deilig :)

Ettersigende gikk man fra Butyl på tube til Butyl på rull, det er vel det du kaller "butyllist", for at ikke verftsarbeideren skulle tyne ut en siste skvis av patronen for å slippe å hente ny. Butyl på rull er nok også langt lettere å jobbe med. Jeg har en rull liggende på vent som skal brukes til å tette rekkesepterenes gjennomgående bolter.

I høst skar jeg bort 30 år gammel overflødig Butyl i sammenføyningen mellom dekk og skrog på Comforten. Det var fortsatt seigt og klebrig under en tynn hinne av tørr overflate.

Den finnes i ulike farger så vidt jeg har har sett, så det blir vel en estetisk sak. Sort blir vel kanskje ikke missfarget av sollys?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...