bjoris Startet 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2005 Jeg skal flytte til Vestlandet og nå er det bare 2 dager igjen!! (båten kommer ikke før i april) Forventningene til et annet og mer variert båtliv er store, men været og temperaturen i sjøen på østlandet kommer vi nok til å savne... Det jeg lurer på er om noen har oversikt over/tips om arrangement på strekningen Stavanger-Bergen i sommer som kan være litt krydder til uthavn-tilværelsen. Gjerne også ting som skjer spesielt for barn... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
RLWI Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Jeg skal flytte til Vestlandet og nå er det bare 2 dager igjen!! (båten kommer ikke før i april) Forventningene til et annet og mer variert båtliv er store, men været og temperaturen i sjøen på østlandet kommer vi nok til å savne... Det jeg lurer på er om noen har oversikt over/tips om arrangement på strekningen Stavanger-Bergen i sommer som kan være litt krydder til uthavn-tilværelsen. Gjerne også ting som skjer spesielt for barn... <{POST_SNAPBACK}> Hei. Velkommen til Vetslandet med et hav av muligheter får et aktiv båtliv. Nå sier du ingenting om hvilket område du flytter til (det har vi jo ingenting med heller), men uansett så er nokk alternativene mange med henblikk på båtliv. Siden du flytter om to dager så kan du jo gjøre deg evt klar for Sørvestlandets største Båtmesse i Stavanger 1-3 April, se link som er lagt inn http://www.stavangerbaat.no/ . Ellers er Skudefestivalen i Årets Sommerby 2004, Skudenes på Karmøy, en festival som er meget godt besøkt (29 juni - 03 juli). Her er underholdning med topp artister og et yrende båtliv med hundredevis av båter hvert år. En meeeeget stor lekepark for de unge ved skolen er bare minutters gange fra kai området. Ellers er meget pen badestrand ca 6-7 minutters kjøring ut av Skudenes. Se eller vedlagt link vedrørende festivalen. http://www.skudefestivalen.no/ I Stavanger er Gladmat festivalen 27-30 juli i Vågen et yrende liv og besøke. Her ligger båtene helt inne i Vågen (se bildene fra 2002 i linken). Får du ikke en matbit du liker her må det være for at du blir lei av og stå i kø http://www.gladmat.no/ . Sildajazz festivalen 10-14 august i Haugesund er en festival med yrende jazz over alt i byen. Kommer du sent med båten her kan du få problemer med plass. Kommer du tidlig og ligger langt inne i rekkene må du nesten ligge til festival slutt. Her er det et enormt liv og vær obs på at enorm trafikk over båtene med festglade fetsivaldeltakere http://www.sildajazz.no/ . Ellers er det nokk flere ting som skjer hele sommeren rundt omkring som sikkert andre kan legge inn til deg. Ønsker deg som sagt velkommen til Vestlandet med et utrulig lanskap og fjorder og ferdes i. RLWI Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Hei Bjoris og velkommen til Vestlandet. Ser at Skudefestivalen og GladJazz i Haugesund nevnes. Ikke anbefalt å ha med barn på dette. Mye fyll og spetakkel. Derimot er det mange fine steder i Ryfylke å besøke. Kanskje ikke så mange arrangement, men likevel mange fine plasse hvor en kan oppleve mye med barna. Anbefaler at du skaffer deg Stavanger Aftenblads bok som heter "Lune Havner". Mange fine beskrivelser av uthavner og gjetesbrygger. Fås kjøpt på spesielle steder i Stavanger-området. Dersom du kommer på båtmessa i Hillevågsvannet, får du helt sikkert tak i boken der. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
fredriksen Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Jeg skal flytte til Vestlandet og nå er det bare 2 dager igjen!! (båten kommer ikke før i april) Forventningene til et annet og mer variert båtliv er store, men været og temperaturen i sjøen på østlandet kommer vi nok til å savne...Hei Bjoris! Misunner deg nesten litt som får mye kortere veg til den egentlige sjøen, så dette blir helt sikkert mye bedre enn Oslofjorden. Men, badetemperaturen vestpå kan muligens forklare lysten enkelte har til å gå på vannet.... Du skriver "båten kommer ikke før.." Ble det transport over land eller sjø? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 (redigert) Velkommen til Vetslandet med et hav av muligheter får et aktiv båtliv. Nå sier du ingenting om hvilket område du flytter til (det har vi jo ingenting med heller), men uansett så er nokk alternativene mange med henblikk på båtliv.Jeg skal flytte til Stord, det er ingen hemmelighet... Er Stordabu og flytter tilbake etter 10 år i tigerstaden. Det er rart med det når du får barn. Hei Bjoris og velkommen til Vestlandet. Ser at Skudefestivalen og GladJazz i Haugesund nevnes. Ikke anbefalt å ha med barn på dette. Mye fyll og spetakkel. Derimot er det mange fine steder i Ryfylke å besøke. Kanskje ikke så mange arrangement, men likevel mange fine plasse hvor en kan oppleve mye med barna. Anbefaler at du skaffer deg Stavanger Aftenblads bok som heter "Lune Havner". Mange fine beskrivelser av uthavner og gjetesbrygger. Fås kjøpt på spesielle steder i Stavanger-området. Dersom du kommer på båtmessa i Hillevågsvannet, får du helt sikkert tak i boken der. <{POST_SNAPBACK}> Veldig aktuell denne boken du nevner, takk for tipset! Har tenkt meg på båtmessa i Stavanger siden jeg glippet både Bergen og glipper akkurat Oslo også i år (det var nedtur). Planen var faktisk å utforske Ryfylke i år da jeg har vært en god del i båt i Sunnhordland-bassenget. Har liksom ikke helt kontroll over hva som skjer lengre, vestpå. Men det pleier vel å skje noe de fleste tettstedene i løpet av sommeren så vi tenkte vi skulle få litt oversikt. Vi syns det er moro å stikke innom slike steder når det er litt ekstra liv, men vi vil nok finne oss en uthavn til natten. Det blir fort mye fyll og spetakkel og det skal toåringen få slippe... Har tenkt mye på dette med vestlandsbåt, men selv om vi kikker hele tiden ender nok Fjorden opp på vestlandet. Den får jo nyoverhalt motor nå så vi får håpe vi har flere bekymringsfrie sesonger fremfor oss, men NB frister. NB870 er favoritten, men prisen blir for høy rett og slett... 820 Combi er også aktuell, men tror den blir liten. Uansett, vi har bare fått sett Sport og den har ikke stikkøye (ikke den vi så iallefall). Håper de har Combi i Stavanger... Hei Bjoris! Misunner deg nesten litt som får mye kortere veg til den egentlige sjøen, så dette blir helt sikkert mye bedre enn Oslofjorden. Men, badetemperaturen vestpå kan muligens forklare lysten enkelte har til å gå på vannet.... Du skriver "båten kommer ikke før.." Ble det transport over land eller sjø? Fikk tilbud om ca 5.000 fra Scand Boats. De har avdeling i Stavanger og har ofte lastebiler som går tur/retur så det trodde han skulle gå fint. Fristet litt da det er litt skummelt for meg å gå det stykket tidlig i april. I tillegg føler jeg at motor og drev nå må bevise at det er i orden før jeg stoler på det. Uansett får jeg en fin tur til Stord fra Stavanger og som nevnt tidligere, antakelig må motoren gås forsiktig i starten og da er det vel ikke mulig ta den opp i plan, pga overhalingen så det kan jo ta sin tid... Skal snakke med Scand evt Volvo hva de anbefaler. Håper jo ikke hele turen på 50-60 nmil må gås på 6-7 knop, motoren skal vel ikke gå på lavt turtall for lenge om gange uansett innkjøring eller ikke. Vil jo gjerne gjøre dette riktig i starten... Redigert 24.Februar.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.