Jump to content

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän. Dårlig norsk oppførsel

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Legg turen utenom "fellesferien" da er det stort sett rolig både på Sørlandet og Sverige.. Amatørene kommer først på sjøen i juli måned. Det beste er om en kan feriere i august eller juni, og til første uken av juli... Da kan med god samvittighet snakke norsk i Sverige..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har tenkt å prøve svenskekysten for første gang i sommer. Vi er to voksene og to unger på 8 og 12 år. Ingen av oss liker utpreget fyll eller fyllestøy om kvelden og natta, bør vi skygge unna "norskeruta" nedover og velge feks sørlandet i stedet? Vi foretrekker uthavner, men det hjelper jo lite om det sitter folk/nordmenn og skråler i fylla til langt på natt.

Noen erfaringer?

Men hvorfor anta at det er færre fulle nordmenn i Norge?

"Fenomenet" som denne tråden omhandler (dvs. "okkupasjon" av svaberget) er også utbredt blant barnefamilier på tur, så du trenger ikke ta denne tråden som noen varsellampe ...

Et godt tips er å ikke legge seg i nærheten av serveringssteder og utesteder. Ikke legg dere innerst i havna i Strömstad, velg familiehavna i Tønsberg, ikke ligg rett utafor Röda Ormen i Grebbestad, Smögen på en fredag eller lørdag, og så videre. I uthavn er dette sjelden et problem i det heletatt, det man f.eks. kan lese om her på båtplassen er for det meste enkelthendelser, ihvertfall etter min erfaring. Avhenger jo også veldig av egen toleransegrense, noen irriteres over bruk av reiseradio om morgenen eller lading m. stillegående aggregat, i uthavner som skal være helt "tyst". Da kan jo fort ankerdrammen i nabobåten på andre siden av bukta bli ansett som fyll og spetakkel også.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Guest Avmønstret#

Men hvorfor anta at det er færre fulle nordmenn i Norge?

Helt ærlig? Jeg tror det er flere fulle nordmenn nedover svenskegrensa fordi det i større grad er Østfoldinger og Oslofolk som ferierer "den veien". Men som sagt, har ikke vært der så det kan godt motbevises :-)

Takk for andre tips, har ikke noen spesiell lav toleranse men har opplevd at gjenger med folk sitter og skjenker seg offentlig på kaier og brygger i uthavner, og det er ikke særlig koselig når man er der med unger og må få ungene til å klyve forbi mer og mindre fulle voksne som okkuperer brygger osv når man skal på land.

At folk sitter i båtene sine og koser seg, eller på land, litt unna for å ikke forstyrre andre, er jo bare fint. Men fyll tett innpå og plutselige fylleskrål og rop/hoing midt på natta er ikke noe vi liker eller forventer i uthavner.

--------------

Hva folk gjør om morgenen bryr jeg meg ikke om, er morgenfugler så det er ofte plasket av min kropp som bryter vannflata og stillheten først om morgenen.

Helt ærlig? Jeg tror det er flere fulle nordmenn nedover svenskegrensa fordi det i større grad er Østfoldinger og Oslofolk som ferierer "den veien". Men som sagt, har ikke vært der så det kan godt motbevises :-)

Takk for andre tips, har ikke noen spesiell lav toleranse men har opplevd at gjenger med folk sitter og skjenker seg offentlig på kaier og brygger i uthavner, og det er ikke særlig koselig når man er der med unger og må få ungene til å klyve forbi mer og mindre fulle voksne som okkuperer brygger osv når man skal på land.

Dette er din teori og bevisbyrden likeså :o) Mulig det er 100% alkoholfritt langs bibelbeltet, men dette er altså ikke et problem som på noen måte gjør det nødvendig å styre unna Bohuslän om man har med barn på båtferie. Har seilt med barn i Bohuslän stort sett hver sommer de siste 12 åra selv.

Vi er jo også tilnærmet Oslo-folk begge to, med unger på tur, er virkelig alle våre "naboer" så mye mer uspiselige enn oss?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Har tenkt å prøve svenskekysten for første gang i sommer. Vi er to voksene og to unger på 8 og 12 år. Ingen av oss liker utpreget fyll eller fyllestøy om kvelden og natta, bør vi skygge unna "norskeruta" nedover og velge feks sørlandet i stedet? Vi foretrekker uthavner, men det hjelper jo lite om det sitter folk/nordmenn og skråler i fylla til langt på natt.

Noen erfaringer?

Mine erfaringer mhp bråk og fyll i Strømstad er som allerede nevnt, at å ligge innerst kan være noe støyende. Det er, etter min erfaring, kun støy forbundet med hva som skjer i land av diskotek og etc. Jeg tror Marieholm ( mener jeg det heter ) er et bedre alternativ. 15 min gange til sentrum, busser som går stup i ett, dusjannlegg, ferdig moring så du slipper å dregge osv. Hold godt klart av fergene. Ellers så er det drøssevis med perler hele veien inn til stromstad av uthavner, fra både kosterhavsiden og sekken-siden. Invester i havneguiden med svenskegrensen til göteborg om du ikke har den alt. Har du tenkt deg videre nedover, vil jeg anbefale deg å ta indre led til rossø. En vakker tur, men planlegg ruten først, da det kan forekomme grunt vann med siv som er no dritt å få i propellen. Frykt ikke fylla i Strømstad, ta heller del i den.... :saint: Spøk til side. Fylla i strømstad er sterkt overdrevet, sett fra båtsiden. Ta med barna til strønstad og kos dere på veien dit. :thumbsup:

Godt observert, men vestfold er også sterkt representert i tillegg :yesnod:

Hva folk gjør om morgenen bryr jeg meg ikke om, er morgenfugler så det er ofte plasket av min kropp som bryter vannflata og stillheten først om morgenen.

Lyden av velvære. Har jeg landligge til neste dag, så er lyden av noe helt annet å høre rett før kaffekjelen settes på. Piffet når man åpner sin iskolde, ny-inn og ut-smuglete heineken på burk til frokost, før kaffe. :lol: Ferie! Men, ikke fylleferie, så det blir gjerne ikke bøttet innpå med fler etter denne :sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Guest Avmønstret#

Vi er jo også tilnærmet Oslo-folk begge to, med unger på tur, er virkelig alle våre "naboer" så mye mer uspiselige enn oss?

Det går nok bra. Er vel en enkel løsning å holde seg unna gjestehavner for overnatting. Men har jo fått med meg en del tråder om festglade nordmenn som ploger nedover kysten.

Kan anbefale å ikke la den forutinntatthet du viser her være med å bestemme hvor du skal feriere. Fyllekalas kan oppleves hvor som helst i fellesferien, og nedover Bohuslen kysten kan bergensere og faktisk nordlendinger i leid båt være et større støyproblem enn østfoldinger og Oslo folk.

Har ferdes i nevnte område i mange år både med og uten barn, og de plassene fyllekalas har vært til sjenanse har stort sett vært på Hvaler.

Strømstad med barn er ingen problem, men som nevnt over kan det være lurt å styre unna indre havn. Ellers er Tanumstrand en flott plass å dra med barn.

Erfaringsmessig er det Gjerne Sarpinger som utviser dårligst folkeskikk i uthavn. Det har selvsagt ikke noe som helst å gjøre med at jeg er fra Fredrikstad........

Redigert av Madserazzi (see edit history)

Pinkvin: Både svenskekysten og norskekysten er fantastiske områder. Sannsynligheten for at man opplever "ubehagelig oppførsel" øker med tettheten av båter. På begge sider er det nordmenn som preger stemningen enkelt å greit fordi vi er i flertall. I området Strømstad til Lysekil er det etter min smak litt for fullt i juli. Men ved å kombinere mellom opphold i gjestehavner med netter også i uthavn er det jo ikke noe problem å tilbringe ferien på vestkysten. De siste årene har jeg foretrukket sørlandskysten, og slik blir det trolig også til sommeren.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Nå må du bestemme deg, Madserazzi! Er det nordlendinger, sarpinger eller vi bergensere som er problemet? Jeg skjønner at alle fra Fredrikstad oppfører seg eksemplarisk, men det får nå være grenser for hvordan du plasserer hele folkegrupper.

Årets verste innlegg så langt!!!

Kan anbefale å ikke la den forutinntatthet du viser her være med å bestemme hvor du skal feriere. Fyllekalas kan oppleves hvor som helst i fellesferien, og nedover Bohuslen kysten kan bergensere og faktisk nordlendinger i leid båt være et større støyproblem enn østfoldinger og Oslo folk.

Har ferdes i nevnte område i mange år både med og uten barn, og de plassene fyllekalas har vært til sjenanse har stort sett vært på Hvaler.

Strømstad med barn er ingen problem, men som nevnt over kan det være lurt å styre unna indre havn. Ellers er Tanumstrand en flott plass å dra med barn.

Erfaringsmessig er det Gjerne Sarpinger som utviser dårligst folkeskikk i uthavn. Det har selvsagt ikke noe som helst å gjøre med at jeg er fra Fredrikstad........

Nå er vel snart ingen glemt, med tanke på hvem som er fylle/bråkebøtter på sjøen :nonod: . Morsom observasjon vedr. Tanumstrand, for av alle steder jeg har besøkt nedover svenskekysten, så har det største fyllekalaset vært der. Det plaget ikke oss alt for mye, for når jeg er på sjøen, så skal jeg kose meg, og det hadde jeg ikke gjort hvis jeg skulle irritrert meg over hva alle andre gjorde. :thumbsup:

Hva er det som gjør at folk absolutt skal ligge oppå hverandre? Om vi holder oss til båt og båtliv, og holder andre ting utenfor?

Har hatt mine år i båt på østlandet og sørlandet og synes båtfestivaler o.l. er kjempeartig, men denne hverdagslige kollektiviseringen innen båtliv har jeg aldri skjønt meg på.

Mulig det er Hong Kong-tilstander og at tettheten av båter har blitt så stor at man ikke har noe valg lengre. Fri og bevare meg.

Artig diskusjon. I jobben min har jeg også ansvaret for en virksomhet i Sverige over flere år og ja det er kulturforskjeller. Nordmenn ER brautende i større grad. Ny-rik mentaliteten er statdig større, år over år og oppfattelsen av den jevne nordmann har endret seg i Sverige over de siste 3-4 årene i negativ retning. Jeg har ikke vært i Strømstad de siste 3 årene etter å ha bivånet oppførsel som ville sette selv Fleksnes i forlegenhet. Fleksnes er forresten et referansebilde på nordmenn mange bruker i Sverige....

Nedover Sørlandskysten endrer mentaliteten til Nordmannen seg tilbake til normal. Ja, vi setter stolene våre på fjellet men vi oppfører oss som den jevne svenske på båttur på Østersjøkysten. Alle er stort sett hyggelige og hensynsfulle....hvorfor kan en spørre seg?

Svaret ligger mye i mindreverdighetskomplekset mange nordmenn har for Sverige. De hadde så mye mere enn oss for bare 20 år siden og vi må "ta igjen" alt så fort vi kan og mange overkompenserer. Drister meg til å påstå at båter fra Østfold ser ut til å ha høyest volumnivå og alkoholnivå....bare for å piffe opp debatten litt hehe (men jeg mener det seriøst)

Guest Avmønstret#

For å gjøre det klart, jeg har høy tolleranse for bråk og støy og kunne godt ha skjenket meg så jeg sovnet som en dupp hver kveld jeg var på båtferie, hvis jeg ikke hadde familie. Nå er det sånn at jeg har en kone som er litt "følsom" ifht fyll, særlig når vi er med ungene, og ungene er heller ikke noe særlig vant til det og syns nok det er både litt skummelt og rart med fulle voksne.

Så om jeg på en måte reagerer så er det på vegne av familien, ikke meg selv, jeg har i utgangspunktet null problemer med fulle folk, men jeg liker ikke hverken tanken eller ideen om at feks ungene skal våkne av fylleskråling og tilsvarende i en stille havn på natta, ei heller om en må gå kanossagang mellom mer eller mindre skjenkte voksen på brygga for å komme til/fra båten.

Det enkleste om vi skal/må overnatte i gjestehavn er vel egentlig å finne de havnene hvor det er mulig å ligge på svai.

----------------

Er rett og slett litt nervøs for å havne i feil havn med fyll og spetakkel, for blir kona uggen så er mye av stemninga ombord ødelagt....

Det går nok bra. Er vel en enkel løsning å holde seg unna gjestehavner for overnatting. Men har jo fått med meg en del tråder om festglade nordmenn som ploger nedover kysten.

En god grunn til å holde seg unna gjestehavner kan være at man veldig gjerne vil ha med seg naturopplevelsen man får i naturhavn, men hele problemstillingen i denne tråden er altså knytta til brautende nordmenn i naturhavner. Det vil alltid være noen som evner å irritere seg over andre uansett, enten det dreier seg om naturhavner eller gjestehavner, og da ender man opp med at noe som egentlig ikke er et kjempeproblem blåses opp.

Både barnefamilier og "fyllefanter" okkuperer både svaberg og brygger til en viss grad, og det er en uting når det dreier seg om areal som flere kunne hatt bruk for.

Ikke la dette styre ferien, unger har f.eks. enorm glede av å finne likesinnede krabbefiskere på brygga i gjestahavna. Koster er glimrende m. mulighet for sykkel-leie og sandstrender, men unektelig kan det komme rekende både det ene og andre fra Østfoldsiden på fredagskvelden. I Tanumstrand er det fullt grillparty med livemusikk nesten hver ettermiddag, men er det så sikkert at det skremmer vannet av ungene? Og etter en uke med drittvær er de nok ganske takknemlige for en tur på badeland. Selv om man kan ligge i Kungshamn istedenfor Smögen er jeg sikker på at havneguiden som møter deg i rib kan vise dere til en rolig del av havna (bare ikke bruk ordet "rolig", hehe)

Det ligger mange tråder her med anbefalinger nedover Bohuslän, les heller disse og legg opp turen etter hva dere har lyst til å få med dere, og ikke hva dere ønsker å unngå.

Og til slutt - se opp for segeltåget ... muahahahahah (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=2194927)

Er rett og slett litt nervøs for å havne i feil havn med fyll og spetakkel, for blir kona uggen så er mye av stemninga ombord ødelagt....

Det skjønner jeg veldig godt, og det fins utallige grunner til å mislike fylla. Men om man passer på å ikke ligge innerst i gjestehavna, og kanskje velger naturhavn fredag og lørdag, så har man unngått det meste. Og - ta en kikk på gamle tråder om temaet, mye å plukke opp der.

Ohio wiking26Ac.

Stått opp med feil ben i dag eller er du bare ekstremt hårsår ovenfor bergensere????

Akkurat nå er det vel du som er problemet eller?

Jeg har ikke plassert noen folkegrupper noe som helst sted, kun forsøkt å poengtere at jeg ikke mener at noen er spesielt bedre eller værre enn andre ut i fra geografiske aspekter. Det med Sarpinger var en spøk.

Generaliseringer om hvem som gjør hva hvor er etter min mening veldig subjektivt, og ofte basert på egne fåtallige erfaringer. Kysten er et stort sted.

Smiler du til verden, smiler den stort sett tilbake. Er du dust mot verden, er den ofte dust tilbake. Slik er det overalt.

Ser poenget ditt Pinkvin. Angående fyllekalas kan de påtreffes stort sett overalt på sommeren. Spørsmålet er hvor stor sjenanse de er til. Jeg har aldri vært plaget av det i Tanumstrand, men styrer helst klar av bryggene rett utenfor live scenen. Der går det unna til tider. Bohuslen har massevis av flotte plasser, så det kan på det sterkeste anbefales. Ramsø utenfor Syd Koster er alltid verdt et besøk. Har du vært der en gang, vender du nok tilbake. Stille og rolig og fantastisk for barn.

Guest Avmønstret#

Ramsø er notert. Kanskje en skulle lage en liste over havner nedover hvor det ofte er høy partyfaktor i fellesferien slik at folk kan oppsøke/unngå de plassene etter ønske? Eller eventuelt så kan jeg søke gjennom eldre tråder og prøve å systematisere litt for meg selv....zzz kjedelig :-)

Ramsø er notert. Kanskje en skulle lage en liste over havner nedover hvor det ofte er høy partyfaktor i fellesferien slik at folk kan oppsøke/unngå de plassene etter ønske? Eller eventuelt så kan jeg søke gjennom eldre tråder og prøve å systematisere litt for meg selv....zzz kjedelig :-)

http://www.google.no/#hl=en&sclient=psy-ab&q=bohuslän+svenskekysten+barn+site:.baatplassen.no&oq=bohuslän+svenskekysten+barn+site:.baatplassen.no&gs_l=hp.12...22268.22616.3.25129.5.5.0.0.0.3.145.528.3j2.5.0.les%3B..0.0...1c.1.6.psy-ab.UOhU1YraPFM&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.43828540,d.bGE&fp=7a9abaf6bef003cf&biw=1111&bih=853

lag evt. en egen tråd ...

Ohio wiking26Ac.

Stått opp med feil ben i dag eller er du bare ekstremt hårsår ovenfor bergensere????

Akkurat nå er det vel du som er problemet eller?

Jeg har ikke plassert noen folkegrupper noe som helst sted, kun forsøkt å poengtere at jeg ikke mener at noen er spesielt bedre eller værre enn andre ut i fra geografiske aspekter. Det med Sarpinger var en spøk.

Generaliseringer om hvem som gjør hva hvor er etter min mening veldig subjektivt, og ofte basert på egne fåtallige erfaringer. Kysten er et stort sted.

Smiler du til verden, smiler den stort sett tilbake. Er du dust mot verden, er den ofte dust tilbake. Slik er det overalt.

Ser poenget ditt Pinkvin. Angående fyllekalas kan de påtreffes stort sett overalt på sommeren. Spørsmålet er hvor stor sjenanse de er til. Jeg har aldri vært plaget av det i Tanumstrand, men styrer helst klar av bryggene rett utenfor live scenen. Der går det unna til tider. Bohuslen har massevis av flotte plasser, så det kan på det sterkeste anbefales. Ramsø utenfor Syd Koster er alltid verdt et besøk. Har du vært der en gang, vender du nok tilbake. Stille og rolig og fantastisk for barn.

Såvidt jeg kan se er dette ditt syvende innlegg på BP.........du går hardt ut!

Dust, sa du!!!

Hm, hvis du skal vri det dit, takk for hyggelig velkomst? Tøffe ord fra en som bare har vært registrert siden 2011? (jeg er tross alt registrert et helt år tidligere)Pappaen min er sterkere enn pappaen din?

Nei, dette blir for dumt. Dersom herren føler seg urettmessig forulempet, håper jeg en uforbeholden beklagelse fra min side kan bøte på det, så kan vi legge det dødt.

Tilbake til tråden. En slik liste kunne vært nyttig, men mener jeg har sett noe lignende på en eller annen nettside tidligere. Muligens en svensk havne side eller noe?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...