Lars H. Startet 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2013 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 I tillegg til det Lars H. nevner, gjennomføres det en del andre forandringer. Tidligere abonnement "Ofte" erstattes av "Av og til" og øker fra 1 til 2 GB. "Proff"-abonnementene (bedrift) øker fra 15 til hele 25 GB. Dreamer skal forøvrig demonstrere ICE-utstyr på båtmessen Dra til sjøs i Bergen 4. til 7. april. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Ice kan øke datamengden så mye de vil uten at det hjelper meg, fikk lastet opp 190 kb på en uke! Dette var bare forsøk på å komme på nett i et område som ice betegner som meget god dekkning. Ringte ice for å høre hva som skjedde, men fikk bare beskjed om at det ikke var noe feil....men regning for hele uka fikk jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Dekningen varierer fra sted til sted, og ofte er det nok å flytte seg noen meter for å få et godt signal. Det er derfor ikke mulig å si noe bestemt ut fra dekningskartet, dette må prøves på stedet. I praksis viser det seg at mange av dem som klager på dekning / hastighet, tar for lett på dette med antenne. F. eks. å satse på USB-modemet (U90) i båt, uten ekstern antenne, vil høyst trolig være mislykket. Riktig antenne er like viktig som modemet, og det er mange typer antenner å velge mellom. For å forklare Dreamers forhold til ICE: Firmaet QRM AS er forhandler for ICE i Bergen. QRM og Dreamer har felles eier. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Har kasta ICE ruteren i bunnen av ett stuerom, og der blir den til den råtner. Har 20gb i mnd og over doble hastigheten med netcom. Hadde fleire plasser eg var på ifjor der eg måtte til med surfing via mobiltelefon for ICE var elendig dekning på. Og ei auking til 8Gb er iallefall ein begynnelse for å nærme seg konkurrentene. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 (redigert) Mulig de har merket flukten hit net1.se som har 30 GB, (Alltid) 299kr/mån Svenske. Redigert 15.Mars.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Nå er det vel veldig stor forskjell på vi bruker. Dersom en bor i båten hele året, blir det jo som et vanlig hjemmeopplegg. For bruk i båten i helgene og 3 - 4 ukers ferie, noe helt annet. To voksne mennesker bruker sikkert mye mindre enn en barnefamilie der det lastes ned og streemes over en lav sko. Så hvor mye bruker dere i måneden på det meste med mobilt bredbånd? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 (redigert) Nå er det vel veldig stor forskjell på vi bruker. Dersom en bor i båten hele året, blir det jo som et vanlig hjemmeopplegg. For bruk i båten i helgene og 3 - 4 ukers ferie, noe helt annet. To voksne mennesker bruker sikkert mye mindre enn en barnefamilie der det lastes ned og streemes over en lav sko. Så hvor mye bruker dere i måneden på det meste med mobilt bredbånd? Redigert 15.Mars.2013 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 2 voksne i sommersesongen: 2 - 3 GB/mnd. 2 voksne + 2 barn: 3-4 GB/mnd. Tenåring ombord: Minst 6 GB/mnd Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Fordelt på hele året blir det tilnærmet ikke'no :-) Blir jeg pensjonist om et par månder, så må jeg nok frisere abonnementet litt, nå bare betaler jeg for hver eneste måned, og bruker ICE tre uker i året. Og i Danmark får jeg ikke inn noe i det hele tatt. Så da blir den effektive bruken en ukes tid. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Vi har brukt ICE i store deler av Danmark, med utmerket resultat, i bil og i hytter. Vi brukte R90-modem og magnetfotantenne. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Jeg bruker 'båtantennen', montert utvendig, solgt av ICE. Hva modemet mitt heter aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 (redigert) I vår familie har vi fortsatt ICE og har hatt det siden den første sommeren man kunne bli kunde. Jeg må nok si at ICE til en viss grad stadig mer har skuffet oss og det har nok mest sammenheng med at de i flere år nå har hatt alt for dårlig kapasitet på de 2 basestasjonene vi kan koble oss opp mot fra vår hytte på fjellet uten at de setter i verk tiltak som hjelper merkbart. De har i flere år innrømmet at det er for mange kunder (særlig på den ene basestasjonen) i forhold til basestasjonen(es) kapasitet. Dette medfører hastigheter på "null komma noe" Mbps til vanlig og flere Mbps kun på nattetid (2 og 3 etc om natta). Vi har derfor nå både ICE og Telenor og har skrudd ned ICE til abb.: "Av og til" med bare 2 GB siden ICE har den ene lille fordelen sin med at de bare teller trafikken INN og ikke ut i motsetning til Telenor som summerer trafikken begge veier. Vi bruker derfor ICE fast montert på hytta til å dumpe værstasjonsdata og webkamerabilder ut på nett samt å kunne styre strømmen på hytta (ovner og utelys av og på). Vi bruker nå Telenor som "ta med oss" mobilt bredbånd og har kjøpt en ganske proff tredjepart WLAN ruter/modem med Ethernet port som vi har puttet Telenor SIM-kortet i... og det virker upåklagelig. (Telenor tilbyr bare alt for enkle rutere syntes jeg). Nå har vi i praksis ca 5 Mbps med Telenor på hytta mens ICE fortsatt i praksis bare gir 0,2 til 0,7 Mbps med unntak av om natten (etter 24:00). Da hører det med til historien av vi har retningsbestemt utvendig antenne med ICE og sterkt signal på ICE-ruteren (R-90). Men så til tema for denne tråden - økte datakvoter hos ICE. Det er jo bra, men jeg må samtidig påpeke at forhold til pris er de likevel fortsatt BAK Telenor selv om ICE nettopp har økt sine kvoter (se tabellen under). Da må jeg vel legge til ICE ukes-abonnentet som et mulig pluss for en del kunder i tillegg til at ICE kun teller datatrafikken INN og ikke ut. Jeg har vel egentlig i 8 år vært vant til at "de små utfordrerne" til Telenor MÅ og som regel er litt bedre enn Telenor på flere felt for å kunne slåss med kjempen. Hadde ADSL fra NextGenTel hjemme i mange år (før vi byttet til Altibox fiber) og altså ICE i flere år før vi kjøpte Telenr abb. NextGenTel hadde bedre hastighet/pris i forhold til Telenor erfarte jeg (selv om kundeservice kunne være så som så) og de første par årene synes jeg også dekning og hastighet hos ICE var bedre enn Telenor (også ved hytta vår der Telenor den gang bare hadde EDGE (0,2 Mbps). Nå synes jeg imidlertid ICE ser ut til å sakke litt akterut, ikke minst mht datakvoter (igjen ref tabellen over). Redigert 15.Mars.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Jeg bruker 'båtantennen', montert utvendig, solgt av ICE. Hva modemet mitt heter aner jeg ikke. Slik ser de aktuelle routerne ut, med ICE sin nyeste utgave til høyre R-90. Den håndterer rev.3 som betyr at den kan gi opp ril 3 ganger så høy hastighet som den gamle D-35. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Da heter det D-35. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 R90-modemet er langt bedre enn det gamle D35. For å teste betydningen av lengden på antennen, har jeg montert to båtantenner på toppen av targabøylen, en på 33 cm og en på 84 cm. Det viser seg å være svært liten forskjell på disse to. I mange tilfeller er faktisk den korteste best. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 R90-modemet er langt bedre enn det gamle D35. . Langt bedre på hvilken måte? ICE sin egen teknisk support sier at D35 både er mer stabil og er sterkere mht mottak/sender enn R-90. Noe av dette skyldes nok Rev.A kontra Rev.B fremfor forskjeller i selve hardware'n, men dette er altså utsagn fra flere på ICE kundeservice. Jeg som 2 ganger har erfart at R-90 ruteren henger seg når den har stått på 24/7 i flere måneder ble til og med anbefalt å sette R-90'en ned til Rev.A da det skal være mere stabilt... selv om man da mister litt kapasitet på hastighet. Det betyr ingen ting for oss for på en overbelastet basestasjon får man relativt lite glede av R-90'ens (Rev.B) kapasitet til å kjøre flere paralelle kanaler. For de som er oppkoblet mot en IKKE overbelastet basestasjon vil imidlertid R-90 ruteren kunne gi vesentlig bedre hastighet enn D35 og det er jo positivt. Men på stabilitet skal altså D35 være best (muligens like bra med en R90 satt i Rev.A) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Nå er vi vel langt unna "øket datamengde", men ICE og eksterne antenner er interessant. At en kort antenne skulle være bedre enn en lang (forutsagt at begge er tilpasset frekvensen ICE benytter), høres merkelig ut. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til det, må være at antenneinngangen blir overstyrt ved lang antenne med høy gain og kort avstand til basestasjonen. En annen merkelig sak er at i noen tilfeller er det best å beholde den ene antennen som står på routeren sammen med ekstern antenne, og andre ganger er det best med den fjernet. Jeg har spurt ICE om hva som er korrekt, og de svarer: "Test det ut selv, i noen tilfeller er det best å beholde den ene antennen som står på routeren, og andre ganger er det best med den fjernet." Så langt mine kunnskaper om antenner rekker, burde den ene antennen på modemet være tilkoblet, eller inngangen terminert. Selv har jeg en ypperlig antenne fra Holund på 130cm med 5,15dBi gain, og mellom Drøbak og Göteborg der jeg ferdes, har jeg aldri opplevet å ikke ha kontakt med nettet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Den avbildede er den største av mine to båtantenner (84 cm). For din orientering er det kommet en panelantenne som kan monteres ute eller inne. Den har vist seg å være meget bra, med bedre resultater langt inne i Hardangerfjorden enn den tradisjonelle retningsantennen til ICE. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Siden en er på sidesporet så fikk jeg tips av "Svensk ICE " at det var ny oppgradering. Programvare/driver for U90 Programvare og 'driver' er innebygd i modemet. Du kan også laste ned programvaren til U90 her (siste versjon: 28.02.2013). For å komme på sporet igjen, så er det det rart at dere synes at det et flott at ICE øker fra 6 til 8GB, når det er 30GB i Sverige (Altid) til kr270.- Og med DäckningsgarantiVi är så pass säkra på att kunna ge dig en snabb och säker bredbandsuppkoppling som verkligen fungerar, att vi ger dig en extra garanti. Skulle vårt bredband inte fungera hos dig, trots hjälp från vår support, så har du full rätt att säga upp ditt avtal inom 14 dagar och självklart även få pengarna tillbaka! Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Adi Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 For å komme på sporet igjen, så er det det rart at dere synes at det et flott at ICE øker fra 6 til 8GB, når det er 30GB i Sverige (Altid) til kr270.- Og med Däckningsgaranti Men kan vi som bor i Norge tegne abonement i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Men kan vi som bor i Norge tegne abonement i Sverige? Klart du kan. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Kanskje det da blir orden på det modemet? Jeg hadde så mye problemer med det at jeg fikk byttet det inn i en R90 router kostnadsfritt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Klart du kan. Åh? Tidligere har det vært snakk om svensk personnummer osv . . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 (redigert) Lars H., on 15 Mar 2013 - 20:40, said: Åh? Tidligere har det vært snakk om svensk personnummer . Ja synsing og snakk, er skjeden fakta. Kjørt stabilt, R90 siden nov. er du klar over at den går på 9V. ihvertfall min Svenske. Min gamle D35 er 12V Redigert 15.Mars.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.