Jump to content

ICE øker datamengden for ab. "alltid" fra 6GB til 8GB pr. måned!

Lars H.

Recommended Posts

du klar over at den går på 9V. ihvertfall min Svenske.

Min gamle D35 er 12V

Ja, er det noe problem så lenge som både 230VAC og 12VDC adapterne gir 9VDC til routeren?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Angående antenner ... det virker på meg opplagt at det beste stedet å ha en antenne på en seilbåt er i toppen av masta - men det begrenser seg jo hvor mange antenner man kan ha der. Er det mulig å få kjøpt noe form for splitter og kjøre VHF og ICE på samme antenne?

Jeg har jo også visse planer om AIS-transponder også etterhvert ... hm.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Splitter mellom VHF og ICE er etter det jeg vet en dårlig løsning. Du bør nok satse på ny antenne for ICE, og reservere splitter-muligheten til den AIS-en du har planer om .. Når det gjelder strømforsyning, er det mange duppeditter som skal ha andre spenninger enn 12 volt. Så lenge man bruker original strømforsyning, har det liten betydning. Bruker man annen strømforsyning, bør man studere krav til spenning før tilkobling.

Redigert av Dreamer (see edit history)

Jeg vil anta at det er et visst effekttap i konverteringen, slik at strømforbruket blir større med 12v -> 9v enn med 12v -> 12v?

Det er korrekt, men her er det snakk om så liten strøm at det ikke er noe å bry seg om. En får imidlertid fordelen med en stabil 9volt spenning inn til routeren selv om spenningen inn varierer mellom 11 og 15volt (under forutsetning av at adapteren er av en viss kvalitet). Spenningstopper, spiker på 12volt'n når elektriske motorer starter og stopper blir også eliminert inn til routeren med en slik adapter.

Når det gjelder splitteren har allerede Dreamer svart godt og fornuftig på det spørsmålet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

ICE er greit for de grisgrendte strøk der ingen andre har dekning, men utenom det så ser jeg dessverre ikke noen nytte.

Vi har selv prøvd router to ganger og levert tilbake på returretten, på Sjøsenteret på Vallø utenfor Tønsberg som vi har bodd i båt på i et par år så er man koblet opp mot sendere i Østfold og ikke vestfold av en eller annen grunn, hastigheten er lavere enn de 250kb som Netcom klarer der og da begynner det å gå saaakte

Kjørt stabilt, R90 siden nov. er du klar over at den går på 9V.

Vel... det medfølgende adapteret fra 230 V gir vel 9 V ut ja, men jeg mener at det står den kan på både 12 V og høyere i den elektroniske manualen til R-90 ruteren. Der fremgår det også at strømtrekket til ruteren går ned med høyere DC-spenning. Sånn sett skulle man kunne kjøre med 12 V rett fra båt- og bilbatterier.

"jeg mener at det står den kan på både 12 V og høyere i den elektroniske manualen til R-90 ruteren". sier du. Kan du vise hvor dette står?

Er du sikker at du ikke bare har misforstått? I båten kjører jeg den selvfølgelig fra 12volt, men med det medfølgende DC/DC adapteret for 12 til 9volt.

Er du sikker at du ikke bare har misforstått? I båten kjører jeg den selvfølgelig fra 12volt, men med det medfølgende DC/DC adapteret for 12 til 9volt.

Nei jeg har ikke misforstått... MEN jeg har rotet i hue og blandet sammen ICE R-90'en med Teltonika RUT104+ som jeg bruker som 3.parts ruter på Telenorabonnementet siden jeg ikke ville ha noen av Telenors rutere. Derfor er det nok feil at R90'en kan gå på mer enn 9 V direkte og det antyder jo også medfølgende 12 - 9 V adapter. Teltonika-ruteren min ble bare levert med 230 V AC til 9 V DC adapter og det er den ruteren som tåler høyere spenninger inn enn 9 V, faktisk helt fra 9 V til 21 V (inkludert da selvsagt 12 V).

Da var det oppklart. Håper ingen i mellomtiden har kjørt 12volt rett inn på R90 routeren fra ICE. Faren er jo at den da kan "brenne opp".

Apropo datamengde inkludert med Telenor og ICE.... :confused: Så lenge det er påske og masse folk på de mobile bredbåndene er det ikke fare for at jeg og min familie får brukt opp datakvotene hos verken Telenor eller ICE :nonod:

Jeg har jo vært misfornøyd med ICE sin kapasitet på (den fra vår hytte på fjellet) nærmeste basestasjonen mht fri sikt, avstand og signalstyrke. Det virker å være alt for mange kunder i forhold til kapasitet i populære ferieperioder. Etter at ICE ikke hadde gjort nok til å få til merkbar bedring i løpet av flere år (heller tvert i mot) gikk vi derfor til det skritt å tegne Telenorabonnement også og sitter denne påska med oppkobling mot to mobile bredbåndleverandører og kan sammenligne "head-to-head" :lol:

Konklusjonen er at Telenor er ENDA VERRE enn ICE her i området til tross for at de monterte opp ny Turbo-3G basestasjon her så sent som sommeren 2012 (mindre enn et år siden). I høst når det ikke var så mange andre oppe på hyttene her fikk vi over 5 Mbps med Telenor. Nå i påska har vi erfart at det på ettermiddag og kveld stort sett aldri er over 1 Mbps og mye av tiden har vi helt ned mindre enn EDGE-hastighet ( < 0,2 Mbps) og i de verste periodene på både 2 og 3 timer hver dag får vi faktisk ikke kontakt i det hele tatt. Får både latency test error, download speed test error etc og får ikke opp noen websider til tross for at signalstyrken inn på modemet/ruteren er god. Hastigheten med ICE er absolutt ikke god den heller og føles svært treg på sen ettermiddag og tidlig kveld, men med ICE har vi så langt ikke opplevd å ikke få dataflow/kontakt i det hele tatt slik vi har erfart mange ganger i løpet av de verste timene med Telenor. Med ICE har vi kunnet gjøre enkle gjøremål (som ikke krever så mye data) også i de "travleste" timene. Vedlegger kopi av noen eksempler på test av Telenor-forbindelsen:

telenor3g_uploaderrors.jpg

telenor3g_latencyerrors.jpg

telenor3g_lowspeeds.jpg

Her er Lars H. inne på en svært aktuell sak. Når leverandørene oppgir at utstyret går på 230 VAC eller 12 VDC er det fort gjort å ta det bokstavelig. Men som vi ser av denne tråden er det ikke så enkelt. Så lenge vi bruker leverandørens strømforsyning er vi trygg, men brukes andre adaptere, er det all grunn til å studere nøye hvilken spenning utstyret egentlig skal ha. I tillegg kan man på noen adaptere stille inn spenningen fra f. eks. 12 til 19 VDC. Her er det lett å gjøre feil, hvilket denne type utstyr liker svært dårlig ..

Når det gjelder dekning, er det ingen leverandører som har 100 %. Man må derfor prøve seg frem både med utstyr og antenner slik at best mulige resultat oppnås. Jeg har nå i påskeuken testet mitt R90-modem med båtantenne i Sunnhordland og et stykke inn i Hardangerfjorden. Hastigheten varierer en del, men jeg har lest aviser og mail hele tiden, uten problemer.

Mitt ICE abonement ryker etter påske. Har bedriftsabonement hvor de har økt fra 8-12 GB. Men hva hjelper det når kapasiteten ikke økes samtidig i områdetet jeg er i. Sitter i Hemsedal med null dekning igjen. På dagtid kan jeg bare glemme og kobble på. Var heldig i natt fikk lastet ned en lite mail og så var det slutt.

Må krype til korset og bestille fra telenor igjen . Men uansett god påske til alle.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Mitt ICE abonement ryker etter påske. Har bedriftsabonement hvor de har økt fra 8-12 GB. Men hva hjelper det når kapasiteten ikke økes samtidig i områdetet jeg er i. Sitter i Hemsedal med null dekning igjen. På dagtid kan jeg bare glemme og kobble på. Var heldig i natt fikk lastet ned en lite mail og så var det slutt.

Må krype til korset og bestille fra telenor igjen . Men uansett god påske til alle.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Mitt ICE abonement ryker etter påske. På dagtid kan jeg bare glemme og kobble på. Må krype til korset og bestille fra telenor igjen .

Her på hytta vår på fjellet er det tvert i mot... som atydet i mitt forrige innlegg. Telenor har ligget helt nede "med brukket rygg" her på dagtid så langt i påsken. Fra typisk i 15-tiden til nærmere midnatt er det ikke bare det at det går tregt... man får faktisk i lengre perioder ikke trafikken til å flyte i det hele tatt med Telenor slik at man får feilmelding med at siden ikke kan lastes. Om man da kjører hastighetstest får man som regel latency test error og download/upload error (se mitt forrige innlegg). Dette er tilfellet akkurat nå når jeg skulle sjekke litt nettaviser, baatplassen mm (ca. kl.17) så jeg måtte nå sette meg foran PC'en som er tilkoblet ICE-ruteren. Med ICE fikk jeg 1,24 Mbps inn og 0,6 Mbps ut (ikke veldig raskt, men helt greit) mens Telenor ga meg 0 og 0 (null og niks :thumbsdown: ) HER er det nok heller TELENOR abonnementet som eventuelt RYKER etter påske!!!

ice.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...