Enzo Startet 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2013 Jeg skal investere i en RIB har jeg funnet ut. På finn.no finner jeg kun en med glassfiberbunn som ikke veier alverdens og det er GRAND 250 den veier 36kilo. Et annet alternativ er å kjøpe en Xpro 3D i UK eller i Norge når de kommer dit sent på høsten (det kommer forhandler). Det er en alubunnRIB som på 260 veier under 30kilo. Er det noen som kjenner til andre alternativer som veier lite, saken er at jeg har en tohatsu 5hk 2-t. Som jeg gjerne vil bruke og med såpass lite effekt så bør vel dingyen være så lett som mulig. Vil det være håp i det heletatt å klare å plane med en person ombord med dette oppsettet ? Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Hei. Har en Valiant 270. Veier rett over 30 kg. Med 5 hk planer den med meg og en av ungene (110 kg til sammen). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Interessant.. perfekte alurib'er til min gode gamle nesten ubrukte Tohatsu 8 hk ;-) 270 lettvektsutgaven, max motor 7,5 hk http://www.3dtender.com/ANNEXE-SEMI-RIGIDE-ALUMINIUM-24-63-0-1.html eller 260 luksusutgaven, max motor 10 hk men fortsatt kun 33 kg http://www.3dtender.com/ANNEXE-SEMI-RIGIDE-ALUMINIUM-24-54-0-1.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Noe nytt her ? Det begynner å nærme seg innkjøp. Xpro har ikke dukket opp i Norge så jeg er ute etter alternativ. 250-270 under 35kilo Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg har en Selva 260 og den er ihvertfall lett ca 32kg og går meget mykt å fint. Viktig det å Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg har en Selva 260 og den er ihvertfall lett ca 32kg har du vmax på den :) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Googlet men fant ikke noe informativt, er det glassfiber eller alubunn på den ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Har en Valiant D-270 med enkel glassfiberbunn. Planer fint med en 5hk totakt, full bensintank og en mann på 0,1 tonn. Med 15hk totakt (og samme holdne mann) logger jeg i overkant av 26knop OK løsninger med årene synes jeg, og ikke den oppadstående stive kanten langs pølsa som blant annet Suzumar har. Greit å kunne sitte på pølsa uten å slite unødvendig på gummien. Men hvis det er samme modell logos refererer til veier den ikke rett over 30kg, men 45kg (ifølge plata på akterspeilet). Så da blir den gjerne noe tung i forhold til hva du ser for deg Enzo. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Oceancraft Australia har alu "rib" i hel aluminumutførelse. Vet ikke om de eksporteres til europa. http://www.oceancraft.com.au/ Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) har du vmax på den :) Jepp jeg hadde VMax på den. Gikk fint det, men bånn gass alene ble litt vel skummelt. Har en 9,8 Tohatsu også og den ville vært bedre Googlet men fant ikke noe informativt, er det glassfiber eller alubunn på den ? Det er glassfiber bunn. Kjøpte den på Frydenbø i Drammen. Kjøpte Aquaquick 290 her i fjor og den kjørte fantastisk bra, men når jer dro den opp på hengeren etter test turen, så var det ikke no V bunn igjen. Tålte ikke den lille knekken over kanten. Var dårlige greier, så den ble levert tilbake Redigert 5.Januar.2014 av Kire (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) Hei Mercury ser jeg har en på 30 kg , den er 250 lang , legger du på 4 kg får en som er 270 lang . Selges av Bakken motor ser jeg , det korrekte navnet er visst Ocean Runner Rib. Jeg har selv en Susumar 310 som jeg vil skifte ut pga. vekten , den 56 kg ! eh... glemte linken Redigert 5.Januar.2014 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Jakob T Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Hadde ein 260 Selva,sleit seg løs frå snapdavid festene i dårlig vær heim fra sørlandet.Den var og kjøpt hos Frydenbø,har prøvd å få tak i samme igjen,ser ut som den er gått ut av handelen.Er på leit etter ny rib på 260 med lav vekt,bilr inntresant å følge denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Har en Arimar Elite 250, vekt 37 kg. Max 8 hk. Farge blå. Har hatt denne siden 2007, virker som god byggekvalitet. Da denne ble kjøpt var kravet max 250 cm lende for å passe moderskipets bredde. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kire Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Har ikke Brig en på 260 ca som er ganske lett a? Tja, finner den Selva'n her på selvamarine.com og inn på Tender Line. Står at den veier 43 kg, men synes den virker lettere enn det jeg! Løfter den ihvertfall på hengeren alene..... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Se her ja det var jo noen alternativer. Vi har en ny 5hk 2-t motor som eier ca 20kilo og totalt vil vi helst ikke noe veldig mye over 50kilo. Planen er å henge den i daviter bak båten som er 355bred seilbåt eller evnt tippe den oppned på fordekket under lengre overfarter. Da må jeg nesten målte litt og se hva vi kan klare å få plass til. Så for meg at en 240-250 vil være vanskeligere å få i plan kontra en 270. Sitér dette innlegget Link to post
slogmåken Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Hva med en Suzumar 260Vib da? Jeg vil antakelig bestille en sånn, var selv på jakt etter en liten rib til mitt moderskip som er 280 bred, måtte da ta hensyn til både vekt og størrelse. Viben skal være bedre i sjøen enn vanlige gummibåter med platedørker sies det, vekta er kun på 30 kg og oppdrifta stor, i tillegg har den "fast trimplan" noe som kanskje gjør at den planer lettere med mindre motorer. Men jeg har da ingen erfaring med disse, og har heller aldri sett dem, så det blir spennende å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Vib er ikke interessant, dørken er ikke stiv nok Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Har du sett på disse som Lange selger: http://www.govi.no/index.php?page=aquaquick&subpage=alurib Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Har du sett på disse som Lange selger: http://www.govi.no/index.php?page=aquaquick&subpage=alurib Veier 47kilo en sånn 270 det er altfor tungt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.