Jump to content

RIB på ca 240-260 som er lett

Enzo

Recommended Posts

Jeg skal investere i en RIB har jeg funnet ut.

På finn.no finner jeg kun en med glassfiberbunn som ikke veier alverdens og det er GRAND 250 den veier 36kilo.

Et annet alternativ er å kjøpe en Xpro 3D i UK eller i Norge når de kommer dit sent på høsten (det kommer forhandler). Det er en alubunnRIB som på 260 veier under 30kilo.

Er det noen som kjenner til andre alternativer som veier lite, saken er at jeg har en tohatsu 5hk 2-t. Som jeg gjerne vil bruke og med såpass lite effekt så bør vel dingyen være så lett som mulig.

Vil det være håp i det heletatt å klare å plane med en person ombord med dette oppsettet ?

Interessant.. perfekte alurib'er til min gode gamle nesten ubrukte Tohatsu 8 hk ;-)

270 lettvektsutgaven, max motor 7,5 hk http://www.3dtender.com/ANNEXE-SEMI-RIGIDE-ALUMINIUM-24-63-0-1.html

eller 260 luksusutgaven, max motor 10 hk men fortsatt kun 33 kg http://www.3dtender.com/ANNEXE-SEMI-RIGIDE-ALUMINIUM-24-54-0-1.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 9 måneder senere...

Har en Valiant D-270 med enkel glassfiberbunn. Planer fint med en 5hk totakt, full bensintank og en mann på 0,1 tonn. Med 15hk totakt (og samme holdne mann) logger jeg i overkant av 26knop :thumbsup: OK løsninger med årene synes jeg, og ikke den oppadstående stive kanten langs pølsa som blant annet Suzumar har. Greit å kunne sitte på pølsa uten å slite unødvendig på gummien. Men hvis det er samme modell logos refererer til veier den ikke rett over 30kg, men 45kg (ifølge plata på akterspeilet). Så da blir den gjerne noe tung i forhold til hva du ser for deg Enzo.

har du vmax på den :)

Jepp jeg hadde VMax på den. Gikk fint det, men bånn gass alene ble litt vel skummelt. Har en 9,8 Tohatsu også og den ville vært bedre

Googlet men fant ikke noe informativt, er det glassfiber eller alubunn på den ?

Det er glassfiber bunn. Kjøpte den på Frydenbø i Drammen.

Kjøpte Aquaquick 290 her i fjor og den kjørte fantastisk bra, men når jer dro den opp på hengeren etter test turen, så var det ikke no V bunn igjen. Tålte ikke den lille knekken over kanten. Var dårlige greier, så den ble levert tilbake

Redigert av Kire (see edit history)

Har en Arimar Elite 250, vekt 37 kg. Max 8 hk. Farge blå.

Har hatt denne siden 2007, virker som god byggekvalitet.

Da denne ble kjøpt var kravet max 250 cm lende for å passe moderskipets bredde.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Se her ja det var jo noen alternativer. Vi har en ny 5hk 2-t motor som eier ca 20kilo og totalt vil vi helst ikke noe veldig mye over 50kilo. Planen er å henge den i daviter bak båten som er 355bred seilbåt eller evnt tippe den oppned på fordekket under lengre overfarter. Da må jeg nesten målte litt og se hva vi kan klare å få plass til.

Så for meg at en 240-250 vil være vanskeligere å få i plan kontra en 270.

Hva med en Suzumar 260Vib da? Jeg vil antakelig bestille en sånn, var selv på jakt etter en liten rib til mitt moderskip som er 280 bred, måtte da ta hensyn til både vekt og størrelse. Viben skal være bedre i sjøen enn vanlige gummibåter med platedørker sies det, vekta er kun på 30 kg og oppdrifta stor, i tillegg har den "fast trimplan" noe som kanskje gjør at den planer lettere med mindre motorer. Men jeg har da ingen erfaring med disse, og har heller aldri sett dem, så det blir spennende å prøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...