Jump to content

SRC/VHF lisens-krav til navn på fartøy

Gabi

Recommended Posts

Jeg holder på å lese meg opp til SRC-sertifikat. Men jeg leser at for å få lisens på VHF må man på søknadsskjema oppgi NAVN på fartøyet. Jeg har en 22fot cabincruiser og har den kun registert via Secure-mark og har ikke noe offisielt navn på den. I alle meldinger og kallinger oppgir man jo alltid også navn på fartøyet.

Noen som vet hva jeg må/bør gjøre?

http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=561

Bare å tømme en flaske voksenbrus og la fantasien flyte fritt.

Mindre gode forslag:

"Sint kone" -> "Mayday, mayday, mayday, dette er sint kone ..."

"Angrende synder" -> "Sint kone, dette er angrende synder, mayday oppfattet, er på vei"

"Lovens lange arm" -> "Angrende synder, dette er lovens lange arm; hold avstand fra sint kone, på grunn av gasslekkasje ombord kan hun eksplodere når som helst"

Døpte båten i kassa på Navy Høvik etter src eksamen. Den ble oppkalt etter katten jeg hadde da jeg vart liten... Pelle. Fikk med skjema for omregistrering skulle vi finne på et ordentlig navn, men etter å ha sjekket, koster det noen kroner å endre det, så da er det Pelle ut året i alle fall :-)

Baltic-pappa

Da har jeg fått svar, og det lyder som følger:

Jo det er som du skriver, et båtnavn trengs for å kunne identifisere seg korrekt over radio (VHF); derfor må det også være med på søknaden. Hvis båten ikke har et offisielt navn registrert hos sjøfartsmyndighetene, velger man bare akkurat det man vil å skrive på søknaden. Merk at dette da ikke er navnet i betydningen modell/type båt, men båtnavnet som de historiske «SANTA MARIA» til Columbus og Amundsens «FRAM».

Bra svar det! Da får jeg tenke over et bra navn til båten før lisenssøknaden fylles ut!

De to siste båtene våre har vært Askeladden, og derfor har vi bare kalt dem det! Førte bare opp det på søknaden om lisens og det var ingen protester! Men rekner med det er mange som heter det samme. uansett er jo kallenavnet og MMSI unikt uansett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Går du inn på ITU sine internasjonale lister for kallesignal, navn og MMSI-nummer som du finner her, vil du se at det er 18 båter som heter Askeladden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...