Jump to content

Hvilken daviter med krybbe er den beste? (Vippbar)

WGM36

Recommended Posts

Hei.

Skal forlenge badeplattformen og i den forbindelse vil jeg montere plattform davitere, vippbare med krybbe.

Har lest litt i gamle tråder, men nå håper jeg noen har fått litt erfaring med flere av typene som leveres.

Skal ha en rib med totalvekt med motor og tank ikludert på ca 100 kg bak der.

Hvem forhandler tg davit, ser jo fin ut.

Mvh Terje

TG-davit er desidert den beste og absolutt den enkleste å få jolla opp på! Ilas sine er for dyre til å være såpass lite utviklet, så da kan du likso godt lage de sjøl i syrefast og eikestokker og litt kreativitet. Sats på TG du.

Jeg kjøpte slike, men byttet båt, så solgte de for litt siden.

Informasjon om firma har jeg ikke her, men på jobb, så da får du sende meg en im om du trenger

Det er et utall andre alternativer enn TG og ILAS....

Jeg har en løsning fra Nautley marine. Godt fornøyd. Det viktigste er at det er RULLE!! Hvis ikke kan du like godt kjøpe deg vinsj med en gang.

Ulike modeller. Til en rib på 100-200 kilo:

http://www.dinghyramp.com/dinghyramp-xl-roll-on-boat-lift/#http://www.dinghyramp.com/wp-content/uploads/2008/04/dinghyramp_xl_1.jpg

Ellers har Hurley marine en enklere løsning som er veldig mye solgt i USA til lettere båter. Tilsvarer TG:

http://www.hurleymarine.com/Davit_H20.html

I Drammen finner du en bra løsning fra Båtkompaniet:

http://www.tvbuskerud.no/video/baatkompaniet-med-ny-jollift-ide/nyhetssaker/364

http://www.batkompaniet.no/

Veldig enkelt å vippe opp langt tyngre båter enn din. Bare vær oppmerksom på festepunktene på plattform i forhold til eventuelle luker. Denne passet ikke hos meg.

Den hadde ikke jeg kjøpt til den prisen kr 19000.- levert og montert.

I tillegg må du bygge ut platformen din så mye for og få plass til den klompen.

Er enig at det var enkelt og trekke opp jolla men syntes prisen er for drøy..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hm, TG Daviter koster da ikke 19.000,- vel??

Kire det er helt riktig fikk ikke lagt inn http://www.batkompaniet.no/page4.html linken inn av en eller annen grunn. :smiley:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

• 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Går også med planer om å lage til en kryppeløsning til jolla men blir ikke klok av det som er på markedet.

Er ute etter noe som er brukervennlig, elegant og grei pris.....

Ser jo det at "grei pris" kan jeg bare glemme ;-)

Denne http://www.dinghyramp.com/dinghyramp-hd-slide-on-boat-lift/#http://www.dinghyramp.com/wp-content/uploads/2008/04/dinghyramp_hd_1.jpg ser jo enkel og grei ut men koster allikevel over 7000,- levert over dammen. Ifølge selger ville han også anbefale forlenget type og gjerne med rull så da bikker vi vel nesten 10 båtlapper

Weaver sine quick fester har jeg allerede på plattformen så denne passer rett på = ENKELT!

Noen som har noen tips/erfaringer å komme med?

Denne http://www.dinghyramp.com/dinghyramp-hd-slide-on-boat-lift/#http://www.dinghyramp.com/wp-content/uploads/2008/04/dinghyramp_hd_1.jpg ser jo enkel og grei ut men koster allikevel over 7000,- levert over dammen. Ifølge selger ville han også anbefale forlenget type og gjerne med rull så da bikker vi vel nesten 10 båtlapper

Noen som har noen tips/erfaringer å komme med?

Jeg har dinghyramp med ruller på en plattform som bare er 78 cm dyp. Jolla er AQ265 som er 151 cm bred. Som du ser av bildet er det null problem å gå bak denne. Legg merke til at kjølen på båten står godt utenfor plattformen. Har vært rundt hele Skagerak med dette oppsettet, og har aldri hatt et problem. Det er veldig lett å ta opp jollen alene.

bilde

Er det flere som har erfaringer her? Andresh, har du gjort et valg? Kristina, har du flere bilder - lurer på om motoren når den er nedtiltet kommer i konflikt med badeplattformen? WGM36, hva endte du opp med?

Har ikke bestemt meg ennå nei ;-).

De fleste produktene over virker bra, spesielt DighyRamp HD syns jeg, men som sagt dyrt.

Ekstra surt å bruke 10K på krybbesystem når jeg allerede HAR Weaver snapdaviter.....

Kristina III : er det forlenget utgave du har? Takk for bilder ;-)

Ok! Har målt at hvis kjølen på jolla kommer flush med ende på plattformen så skal det gå greit mtp plassen jeg har akter....

På bildene dine ser det jo ut som senter jolle henger en del lenger bak enn plattform ;-).

Neste utfordring er jo bare om weaver festene i plattformen er skikkelig festet...er litt skeptisk da de ikke har brukt store nok branketter i underkant! Men fort gjort å modifisere ;-)

• 8 måneder senere...

Har en Bavaria 37 Sport med TG Daviter. Brukt disse i 5 år nå. Jolla er en Brig 300 med Suzuki 15hk (38 kg) samt enkelt styrekonsoll (rundt 110 kg totalt).

Problemet i vårt tilfelle er at Bavaria`s badeplatform er såpass høyt over vannflaten. Og når man står bak på plattformen fremover lent ut over jolla for å dra denne opp sidelengs

er dette nesten mer enn vi har klart å løfte opp selv med 3 sterke som drar samtidig.

Vi har ønsket oss en litt større (tyngre) motor og kanskje et bedre styrekonsoll (det som står i nå er et tynt skall på 5 kg). Og da må man ha elektrisk motor til hjelp.

Etter å ha tenkt litt på problemstillingene:

- Hvor skal winsj/kratfuttak monteres ?

- Skal man bruke avtagbare daviter (galger) ?

Løsningen synes vi selv ble veldig bra.

- Vi monterte en EL-winsj i underkant bak på solsenga (faste del av båten). Er pass bak garasjen under solsengen.

- Brukte en Dynema 6mm tau på winsjen.

- Boret gjennomgående hull inn til winsjen noen få cm over teak-dekket. Her kommer winsj-tauet ut.

- Legger et syrefast rør på tvers av TG Davitene.

- Winsj tauet dras ut, over badeplatformen, over tverrgående rør og ned i vannet.

- Jolla legges tvers bak båten inntil TG Davitene som er nede.

- Fester tau til løftekrokene i jolla som ligger LENGST VEKK fra moderbåten. Legger tauet over pontongene og ned under jolla. Knytes sammen med tau fra winsj i vannet mellom båtene.

- Da er det bare å starte winsjen samt holde litt tak i toppen av jolla slik at denne ikke vipper rundt.

Det flott med denne løsningen er at det ikke er noe ekstra løse remedier som må monteres/oppbevares/stues vekk når jolla skal opp. Kun en taustump som stikker ut gjennom skroger bak.

Hvis man legger lit mer penger i oppgaven kan man kanskje bruke en rimelig seilbåt winsj montert i innerst på badeplatformen. Letter monteringsjobben og forenkler tau-sammenknyttingen.

Lykke til !

Prøvde å legge inn et bilde her, men det ser ikke ut til å fungere. Lastet opp bilde, klikket på COPY tilknyttet lite bilde i separat WEB-side for å overføre til denne blogg (ser en progressbar), men ingen bilde her ... ??

Redigert av seacat (see edit history)

Har en Bavaria 37 Sport med TG Daviter. Brukt disse i 5 år nå. Jolla er en Brig 300 med Suzuki 15hk (38 kg) samt enkelt styrekonsoll (rundt 110 kg totalt).

Problemet i vårt tilfelle er at Bavaria`s badeplatform er såpass høyt over vannflaten. Og når man står bak på plattformen fremover lent ut over jolla for å dra denne opp sidelengs

er dette nesten mer enn vi har klart å løfte opp selv med 3 sterke som drar samtidig.

Vi har ønsket oss en litt større (tyngre) motor og kanskje et bedre styrekonsoll (det som står i nå er et tynt skall på 5 kg). Og da må man ha elektrisk motor til hjelp.

Etter å ha tenkt litt på problemstillingene:

- Hvor skal winsj/kratfuttak monteres ?

- Skal man bruke avtagbare daviter (galger) ?

Løsningen synes vi selv ble veldig bra.

- Vi monterte en EL-winsj i underkant bak på solsenga (faste del av båten). Er pass bak garasjen under solsengen.

- Brukte en Dynema 6mm tau på winsjen.

- Boret gjennomgående hull inn til winsjen noen få cm over teak-dekket. Her kommer winsj-tauet ut.

- Legger et syrefast rør på tvers av TG Davitene.

- Winsj tauet dras ut, over badeplatformen, over tverrgående rør og ned i vannet.

- Jolla legges tvers bak båten inntil TG Davitene som er nede.

- Fester tau til løftekrokene i jolla som ligger LENGST VEKK fra moderbåten. Legger tauet over pontongene og ned under jolla. Knytes sammen med tau fra winsj i vannet mellom båtene.

- Da er det bare å starte winsjen samt holde litt tak i toppen av jolla slik at denne ikke vipper rundt.

Det flott med denne løsningen er at det ikke er noe ekstra løse remedier som må monteres/oppbevares/stues vekk når jolla skal opp. Kun en taustump som stikker ut gjennom skroger bak.

Hvis man legger lit mer penger i oppgaven kan man kanskje bruke en rimelig seilbåt winsj montert i innerst på badeplatformen. Letter monteringsjobben og forenkler tau-sammenknyttingen.

Lykke til !

Prøvde å legge inn et bilde her, men det ser ikke ut til å fungere. Lastet opp bilde, klikket på COPY tilknyttet lite bilde i separat WEB-side for å overføre til denne blogg (ser en progressbar), men ingen bilde her ... ??

Dette må du se om du får lagt ut bilde av. Har tenke å lage til et vinch system til mine daviter i vinter. Alltid greit med litt inspirasjon:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...