Jump to content

Hva vet du om "nye Draco" ? Kan se ut som merket gjenoppstår..

Worry II

Recommended Posts

En polskprodusert Draco 24 Sterling med Yanmar diesel... Eksempel på en båt ihvertfall jeg ville valgt fremfor mye av det som kommer fra østeuropa nå for tiden ..

(men jeg er voksen nok til å forstå at verden går fremover og at designet neppe blir lik denne tilårskomne skuta, men den står seg fantastisk godt ! :-))

Redigert av Worry II (see edit history)

Det er snakk om tre modeller mellom 22 og 28 fot, alle med påhengsmotor.

Så da får vi vel se, da, hvor mye det gamle merkenavnet vil bety i det tøffe båtmarkedet. Men siden Windy står bak, så vil det nok bety skikkelig markedsføring.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Enig med deg Worry. Synes også dette bør være en "gladtråd".

For meg er Draco noe av sjela i norsk småbåttradisjon. Oppturene og nedturene var store, uansett var noen av båtene flotte og særdeles godt designet.

Spesielt 24 styling imponerer med plass og design. At man kan få plass til så mye i en 24 foter er imponerende. Samtidig ser det vakkert ut.

Vet ikke om Windy eier rettighetene til de gamle båtene. Gjør de det, håper jeg at de vurderer ny produksjon med beskjeden modernisering.

Henrik

Jeg tror man må huske på at Draco er ett norsk merke, har vært norskprodusert i Flekkefjord og var kjempestore i Norge på slutten av 70-tallet. Dette skyldes veldig gode båter (hurtiggående) i sjø. Kåre Drangsholt traff innertier med timing på markedet da han kom med 18 og 20 foteren, som på midten av 70-tallet var ganske store daycruisere. Han var også en dyktig markedsmann som oppfattet at markedet var modent for større båter og derfor timet han også godt videre med 21, 23 og 24 foteren. 25 fotere og 30 foteren er nok ikke like stor suksess egentlig. Når man tenker på hvor mange 1000 Dracobåter som er solgt i Norge, og mange fortsatt i bruk, er det ikke rart at vi nordmenn oppfatter det som at hele verden kjenner Draco. Dessverre er det ikke slik, ute i Europa er nok Draco som navn tilnærmet glemt, så de nye båtene vil nok av de fleste bli oppfattet på linje med Galeon og andre polskproduserte båter. Dette er ikke negativt, mye båt for pengene de, men det er heller ikke det kvalitetsstempelet som vi forbinder med Draco. Hvis Windy fortsatt står som eiere, har de hvertfall økonomisk ryggrad til skikkelig markedsføring. Skal bli spennende å følge, men noen ny Draco-tid ala 70 og tidlig 80-tallet tviler jeg sterkt på at det blir igjen.

Edit: var vel egentlig 17 fot den første utgaven, 18 foteren kom først senere og erstattet da 17 foteren.

Til kritikerne, tar dette fra min huskommelse, orker ikke å søke på nettet for å dekke det jeg sier over 100%, så bær over er noe litt feil gjengitt

Redigert av Jori (see edit history)

Mulig at Windy kan selge noen båter med Draco merket på. Draco var tross alt europas største produsent av motorbåter. Men for min del blir dette bare tullete. Utenlandsk design byrå, produksjon i Polen. I dagens marked ville jeg tro at Windy ville tjent på å satse alt på å bygge videre på det merkevareimaget de har. For oss nostalgikere finnes det meste om Draco på www. Flatsea.net

Stormer Marine eier forresten rettigheter og former til Sportling og Styling. Sportling relanseres på årets Sjøen for alle.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Guest Avmønstret#

Alt som har med Draco å gjøre er jo borte, menneskene, ideene, alt sammen. Å bruke det gode merkenavnet for å selge polske billigbåter er jo ikke noe særlig å glede seg over syns jeg.

Om tiden en gang blir riktig og en bruker merkenavnet på kvalitetsprodukter med egen distinkt karakter (som draco hadde i sin tid) så ville vel det vært mer riktig.

--------------

Men om jeg satt på rettighetene til merkenavnet Draco og skulle selge polske billigbåter så hadde jeg nok syns det var en god plan å kalle de for Draco.

Kan jo hene Windy-konsernet ser på den amerikanske modellen fra Brunswick, Hvor Bayliner er innstegsmodellen, Maxum i mellom og SeaRay den dyre modellen. Mao, Windy prøver å gjøre Draco til innstegsmodell, for og etter noen år få de over på Windy. Eneste fornuftige forklaringen jeg egentlig ser i en slik setting. Kan de så også bruke en del felleskomponenter i båtene, vil de få volumrabatter som de enten kan få bedre fortjenste med, eller bruke til å senke prisene litt på Windy. Dessverre vil jo dette bety en nedgradering av Draco som kvalitetsmerke, noe som smerter oss norske fordi vi husker Draco for det som det en gang var.

Blir det ikke litt drøyt å kalle den nye draco båtene for 'polsk billigbåt'?

Hvis ikke det gies detaljinfo om nøyaktig hvordan og hvor i polen disse produseres så må vi skjære windy over samme kammen. Og jeg er ikke klar for å kalle windy en 'polsk billigbåt'

Windy eide vel draco da draco gikk konkurs, det skulle vel avklare spørsmålet om rettigheter.

Windy lager heller ikke så små båter (vel med unntak av 26 foteren) Så de vil ikke gå i konkurranse med seg selv.

At de velger å lage draco istedenfor windy sier vel bare at ikke vil nedskalere det som idag er windy.

At de kommer til å koste mindre tviler jeg ikke på. De kommer vel til å konkurrere med norkapp, stingray, bayliner kanskje? (I tillegg til flipper nevnt lenger opp)

Spennende blir det uansett!

Redigert av valvolainen (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...