ter-av Startet 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2013 Jeg er overrasket over hvor lite som skal til av ruer før det har store konsekvenser for effekten på thrusterne. Vi har jo skuta liggende ute gjennom vinteren, og vi merker hvert år at thrusterne nesten ikke virker når vi starter sesongen. I mai/juni tar vi skuta på land og renser alle propeller m.m. - og det er som natt og dag når det gjelder thrustereffekt. Noen som har kloke råd om hva vi bør smøre på thrusterbladene - av plast/kompositt - for å hindre at det gror? Tok en undervannsvideo i dag for å sjekke ståa. Mye is i veien, men videosnutten kan dere se på MorMajor-bloggen. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Brigg Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Jeg har erfart det samme, ligger også ute hele året. Under "vårpussen" i fjor sommer demonterte jeg trusterpropellene og sprayet dem med sort drevspray. Det er for tidlig å konkludere i forhold til effekten, men drevspray burde hindre rur og annen groe på propellene. Jeg tror også at det er viktig at propellbladene er glatte for å oppnå god effekt. Derfor er det viktig å gjøre propellene skikkelig rene før drevsprayen påføres. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
eivindch Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Jeg har i alle fall funnet ut hva som virker for meg: 1-komponent etch primer på boks fra Billakkspesialisten - U-Pol Acid #8 (dyr). Dernest sprayer jeg den med litt uttynnet Hard Racing. Jeg gjør det samme med propellen. Propellen må jeg rengjøre og ta hele prosessen hvert år. Baugpropellen behøver jeg bare rengjøre og prime av av til. Racing får den hvert år. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Jeg er overrasket over hvor lite som skal til av ruer før det har store konsekvenser for effekten på thrusterne. Vi har jo skuta liggende ute gjennom vinteren, og vi merker hvert år at thrusterne nesten ikke virker når vi starter sesongen. I mai/juni tar vi skuta på land og renser alle propeller m.m. - og det er som natt og dag når det gjelder thrustereffekt. Noen som har kloke råd om hva vi bør smøre på thrusterbladene - av plast/kompositt - for å hindre at det gror? Tok en undervannsvideo i dag for å sjekke ståa. Mye is i veien, men videosnutten kan dere se på MorMajor-bloggen. Fornøyd med kameraet? Vurderer å kjøpe et undervannskamera. Finnes mange alternativer? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Takk for råd, Brigg og Eivindch - får prøve noe av dette neste gang. All In - kameraet jeg bruker her er et Contour hjelmkamera. Det er vanntett ned til 1 meter og det har en bra vidvinkel slik at det er ikke så nøye med hvor du peker. Fungerer veldig bra. Men dersom hovedsaken er et undervannskamera ville jeg kanskje vurdert andre varianter. Det jeg gjerne skulle hatt for å studere thrusterne slik jeg egentlig skulle nå, er et kamera med kabel slik at jeg kan styre det lettere fra overflaten. MorMajor-bloggen Redigert 17.Mars.2013 av ter-av (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Big Horn Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Etter å ha testet ut de fleste remedier som skal hindre groe på drev og thrustster smørte jeg i fjor vår på fett som jeg fant på et eldgammelt BP spann. Fettet var så stivt at det ikke var mulig å smøre det utover, så jeg tynnet det med litt aceton, og deretter penslet det på. Når acetonen fordampet var fettet tilbake i sin orginale konsistens. Skal ha båten opp for første gang i mai, men av hva jeg kan se og føle er det absolutt ingen groe. Thrusteren har også fortsatt full effekt. Fettspannet er antagelig over 60 år gammelt, og det eneste som står påskrever er BP, så jeg vet jo egentlig ikke hva dette er for noe, men etter alt å dømme blir det samme behandlig i år. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Bruker bare selvpolerende bunnstoff på bladene, funker greit de 363 dagene båten ligger ute. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Æ å. Smører alt utenom sinken med bunnstoff, står så i manualen. Må av med propellene for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.