nimbus67 Startet 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2013 Hei, etter mange år med motorbåt har jeg etterhvert fått øynene opp for seilbåt. Ser for meg en båt i størrelsen 34-38 fot, dette ut fra hva jeg mener er en størrelse man kan bo komfortabelt i et par uker, samt være flere sammen på tur. Jeg har studert bruktmarkedet og har lest litt om ulike typer og fabrikanter. Det virker som Svenskproduserte båter er de beste, men jeg er i villrede om hvorvidt det er verdt å legge så mye ekstra i en slik båt eller betale halvparten for en fransk eller tysk båt. Jeg har ingen seilerfaring, ønsker en trygg og god båt, jeg er veldig takknemlig for råd og anbefalinger. Mvh. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Byttet ut motorbåten med en Bavaria 42 for 6 år siden og har ikke angret et sekund. God plass, trygg og god båt. Masse båt for pengene ! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Svensk er best, vanskelig å være uenig i det :-) Har du en prisrange, så er det lettere å komme med tips. Seilbåt er forøvrig mye mer gøy enn motorbåt, så du har en fin tid i vente... ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
nimbus67 Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Vedrørende pris tenkte jeg max 1 mill. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Det ligger en Dehler 39 på finn, den ville jeg vurdert fremfor nyere masseprodusert båt. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fabricius Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 For en million er det jo også Najader å få - i spekteret 34-37 fot, 15-25 år gamle. Sabla fine båter, høy kvalitet. Det var egentlig det jeg skulle ha, men jeg endte opp med et fransk badekar. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Få med en takstmann/seilbåtkyndig om du ikke er veldlig båtkyndig. Det lønner seg garantert. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Framtia Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) Som førstegangskjøper er det vanskelig å vite hva det er av egenskaper som bør prioriteres, simpelten fordi en vet alt lite om hva slags seiler en blir. Selv har jeg gått gradene, startet med en 35 fots Jeanneau Sun Odyssey som jeg var helt sikker på ville passe mitt behov (hadde aldri vært i en seilbåt før jeg kjøpte denne). 3 doble lugarer, masse plass og praktisk båt. Men allerede etter en sesong så fikk jeg lyst på to ratt og litt større cockpit, så jeg kjøpte en Dufour 385. Denne var jeg veldig godt fornøyd med og hadde den i 3 sesonger. På mange måter en perfekt båt, men det var to ting som gjorde at jeg begynte å se meg om på nytt. For det første hadde jeg virkelig fått sansen for å seile, så jeg ville ha noe som var morsomt å seile med, også på kryss. Har man vinden i mot (det har man ofte), så er det alt for lett å ty til motoren om man ikke har fartøy som tar god høyde. Det andre var at jeg som godt over middels interessert i båt ville ha noe som var mer forseggjort og som gir mer eierstolthet enn en masseprodusert båt. Vakre linjer og dønn solid blir heller aldri feil. Den jeg har nå har jeg brukt aktivt i to sesonger, og seilt mye regatta. Det er ikke en ting som har gått i stykker, og båten er lettere å seile enn "begynnerbåtene". Forøvrig er jeg nå tilbake til ett ratt, og setter stor pris på den følelsen det gir (og det er jo ikke så viktig å kunne gå fritt ut akterover som man kanskje skulle tro, det er slik motorbåtfolket prioriterer det :-) Vil foreslå at du tar kontakt med Trondheim seilforening, du kan sikkert få deltatt som mannskap på en klubbregatta, Da kan du sikkert få masse tips fra folk med erfaring, Redigert 16.Mars.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Skal man kjøpe en 20 år gammal båt istedenfor en 5 år gammal, så bør man ha rimelig klart for seg hvorfor man velger å gjøre akkurat dét. En Najad eller HR er ikke fritatt fra slitasje, plastikken holder nok uansett om den er tysk, fransk eller svensk, rigg motor og seil slites like fort. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) feilpost Redigert 16.Mars.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) ... Redigert 16.Mars.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fabricius Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 , rigg motor og seil slites like fort. Det er selvfølgelig et meget godt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Jeg tror du bør se på hva som er i markedet og om hvilke båter som det er flest av. Noen er opptatt av at båten må seile ekstremt godt og deltar i regatta. Veldig mange prioriterer plass og komfort samt brukbare seilegenskaper. Ønsker du å delta i regatta må du velge båt etter det. Vil du prioritere plass og komfort blir valget ett annet. Det er vel det siste valget det er flest seilbåter av. Til å begynne med er det vel bedre å kjøpe en seilbåt av ett volummerke for så å finne ut om dette er det du virkelig vil. Det må jo være bedre å bruke halvparten så mye penger på en volumbåt enn dobbelt så mye på en "Svenske" hvis du angrer deg. Skulle jeg velge mellom en eldre "Svenske" eller en nyere volumbåt blir valget lett. Velg volumbåten. Nå lager både Franske og Tyske båtverft også volumbåter til bruk på regatta. Kanskje det kunne bli ett godt førstekjøp. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Kan jo også ta et søk i dette forumet.. Er vel skrevet en god del om dette. Her er en tråd om de av oss som har konvertert fra motor til seil! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Ville kanskje vurdert denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40380526 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 Ønsker du å delta i regatta må du velge båt etter det. Vil du prioritere plass og komfort blir valget ett annet. I de fleste regatter seiler man i entype-klasser eller på lys eller annet handicap. Så man kan seile regatta med nesten hva som helst av treige baljer, og omvendt, man kan seile på tur med en "racing"-båt også, mange performancebåter har full turinnredning og komfort. Jeg ville vel heller sagt at man må velge mellom en komfortabel cruiser med mye plass under dekk og kanskje storseil på rull, og en litt mer velseilende båttype med noe trangere forpigg og kanskje dårligere ståhøyde, uten rullestorseil. De fleste nyere båter er ganske gode kompromisser mellom ytelse og komfort, så forskjellene er ikke veldig store. Og hvorfor ikke gå ennå litt opp i størrelse? Det ligger mange fine båter ute til under 1 mill på 39-40 fot også. Hva med en First 40.7 f.eks.? (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23378611) Veilseilende båt i en av de mest populære entypeklassene, også godt egnet til tur. Det at dette er en veldig populær regattabåt betyr ikke at den er uegnet å lære å seile i, tvert imot, samtidig er den lett å omsette igjen, og åpenbart en vellykket konstruksjon pga. populariteten. (Dog skal det sies at jeg tror dette eksemplaret har "ukurant" rigg og derfor kanskje ikke vil være like lett å selge.) Dette er en trygg båt også, men i forhold til en båt som er underrigget må man reve seil litt tidligere om det blåser mye. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Trenden er at båtkjøperne vil ha raskere båter. En 40 fots Jeanneau fra 10 år tilbake (40.3) hadde vel lystall på 1,21 eller noe sånt, mens den nyeste modellen nå har lys rundt 1,31. Det utgjør stor forskjell i seilglede. Poenget mitt er at man ikke skal tro at alternativet er enten å kjøpe en turbåt eller så må kjøpe en regattamaskin. Det er kombinasjonen av disse to ytterpunktene som er nøkkelen til å gi en båt egenskaper som markedet vil ha. Den Dehler 39 som jeg refererte til har LYS 1,31, og dette er en båt fra 2000. Så den bør sammenlignes med en helt ny Jeanneau 40. Om du så tar deg en titt under benker og andre steder så kan det godt være at man ser hvorfor noen båter koster mer enn andre. First 40.7 er også en veldig bra båt, men jeg oppfatter denne som å ha større prioritet av seilegenskaper fremfor "bomiljø" og "WAF" (Wife Acceptance Factor). Typisk har en ikke teakdekk i cockpit, og det er lite pynt under dekk. Dette er båter hvor man gjerne forsøker å holde vekten så lav som mulig. Mange er også brukt tøft med stort mannskap i regatta. Hadde en typisk "volumbåt" blitt brukt på den måten ville den vært nedkjørt i løpet av noen få sesonger. Najaden som ble tipset om her, er etter mitt syn beste valg for båtkjøperne som setter stor glede på å ha en båt med suveren byggekvalitet og utsøkt interiør. Det er ikke den båten som gir størst volum for pengene, men den er dønn solid og tåler mye påkjenning uten å gå istykker. Med en slik båt vil en alltid høste lovord på brygga. Det er ikke en båt som gir stor seilglede type fart og høyde, men på den annen side kan du legge ut i storm uten å være redd for at båten har noen sære fakter eller at noe går i stykker. Havnene bugner over av nye båter med høy volum/pris ratio. Masseproduksjon gjør at en får mye for pengene, og dette er nok det riktige valget for det store flertallet av båtkjøperne (been there done that). Men ikke vær redd for å også vurdere noe som ikke er helt nytt for å derved kunne oppnå en båt som er litt mer forseggjort. De verftene som etter mitt syn har klart å kombinere seilegenskaper, bokomfort og kvalitet best er etter mitt syn disse 3: http://www.luffe.com, http://www.x-yachts.com og http://www.arconayachts.se (men dessverre matcher ikke dette helt din prisrange om du ikke kan leve med en båt med noen år på baken. Redigert 17.Mars.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Ja, så feil kan man ta Framtia.... Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Hvis du kjøper gammel seil båt, må du ut med mye arbeid etter hvert, men hvis du liker og har tid er dette bare en fryd. For en mill, kan du kjøpe en nesten ny og stor bavaria som har gode moderne løsninger, med eldre båter kan du finne gode kvalitetsbåter som du kan oppgradere etter dine personlige ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Trenden er at båtkjøperne vil ha raskere båter. Veldig enig i (nesten) alt du skriver her, pointet er at desto nyere båt, desto bedre kompromiss mellom seilegenskaper og bo-komfort. First 40.7'en jeg viste til har muligens ikke vært regattabåt pga. ukurant rigg, og den er for gammel til å ha fått med seg trenden med strykejernform og medfølgende plass under dekk. En båt brukt til regatta vil ha vært utsatt for mye slitasje, men også mye vedlikehold, båten vil være bygget for å tåle bruk, det vil følge med bra seil, men kanskje fler enn man ønsker å betale for, og de må da enten være reserve på loftet eller selges unna til andre i samme klasse. Forskjellen på oss to er at du prioriterer en båt som er forseggjort. Du ville nok le deg ihjel av hva de bayerske skogsmatrosene har snekret sammen av innredning i min båt, men desto letter er det for meg å kjøpe redningsflåte, nye seil, foreta løpende vedlikehold osv. Det er jo også en vurdering man må ta, eie båt er dyrt, og hvor mye er man egentlig villig til å betale for det lille ekstra? Luffe, X og Arcona er absolutt vellykkete kombinasjoner av seilegenskaper og komfort, men de ligger som du sier et partre hakk over snittet i pris. Balja mi hører til i bånnskiktet sånn sett, men er ikke noe dårligere kompromiss, og du har mange alternativer i mellomskiktet, f.eks. Elan og de nye First'ene. Redigert 17.Mars.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 I Søgne er det en pensjonist som har en Bavaria 38 cr fra 2008. Denne båten er meget vellholt med alt ekstrautstyr en normalt tenker på... Samt 40hk motor,oppgraderte seil, genaker og spinnaker for å vokse med. Han må ikke selge båten men kona har helseproblemer nå og den ligger på salg på finn. Jeg får ikke linket til den pga feil på Finn. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Poenget mitt var egentlig ikke å argumentere for at forseggjorte båter burde foretrekkes fremfor masseproduksjon, det må være et valg den enkelte gjør ut fra hvor mye penger man ønsker å legge i hobbyen. Det viktige er å få "nybegynnere" til også å se poenget i å vurdere båtens seilegenskaper, og ikke bare volum og moderne løsninger. Tror de aller færreste som skal kjøpe seg seilbåt for første gang legger vekt på så mye annet enn plass, hvor trivelig det ser ut ombord, og at selgeren sier at båten er lettseilt for en begynner. Hvor mange foretar en prøveseiling på en dag med frisk bris som grunnlag for valg av båt (analogt, hvordan tester folk en bil om man skal kjøpe ny?. Bare en tur på parkeringplassen, eller også på svingete veier med kurver og høy fart?). Jeg husker Sun Flyer prøvde å argumentere til meg på samme måte da jeg byttet fra Odyssey 35. Jeg tok ikke poenget hans, og var redd for at en veilseilende båt ville være vanskeligere å håndtere for meg som seiler nesten bare alene, at løygangen ville være i veien i cockpit osv.... Ser i ettertid at jeg burde tenkt meg om en gang til den gangen. Hanse, Elan 40, Dufour 40 er også båter som seiler godt og har utmerket bokomfort. I fjor ble det vel også solgt en relativt ny X-37 for omlag 1,2 mill. Sistnevnte mener jeg var et veldig godt kjøp. Et tips til trådstarter er at seilbåter med fokk er mye enklere å seile enn båter som krever genoa. Noen har også selvslående fokk, og da kan man krysse uten å røre skjøter ved hvert slag. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ut på tur Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Har du noen must ift bokomfort? Hva er du vant til av luksus fra før, kontra hva kan du klare deg uten? Antall soveplasser ønsket? Det er mange fine båter til 1 mill, men kanskje litt enklere å diskutere ut fra en ønskeliste over egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
nimbus67 Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Hei igjen, takker for mange fine innspill. Som nevnt har jeg hatt motorbåt i 30 år, pr. dato har jeg en Nimbus 28 som har gitt oss mange gleder de siste 6 år. Jeg har ikke krav til noe spesiell luksus, hadde vært ønskelig med 3 lugarer, men tenker at kvalitet, og at båten er relativt lett å håndtere for en nybegynner, samt annenhåndsverdi er viktige momenter som er prioritert. Tror jeg vil ha rullestorseil og gjerne yanmar, men er ikke bastant. Jeg er usikker på hvor mye vekt jeg skal legge på fart, mener vel at sjødyktighet er viktigere. Båten vil bli brukt på helgeturer samt ferie. Må innrømme at jeg liker de svenske båtene, ser bl.a at de har vindskjerm i glass og virker solid i innredning. Dilemaet er ønske om best båt til rimeligst pris, ser at det blir eldre båt om valget blir svensk. Vil helst ha minst mulig rep. og bytting av slitte deler/seil, så da kanskje jeg burde se etter nyere båter? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Angående motor blir det ikke feil å velge Yanmar og velger du en seilbåt uten seildrev vil vedlikeholdet dessuten bli billigere. Du vil vel som meg sannsynlig bruke motoren ganske mye i perioder. Undersøk derfor støynivået samt vibrasjoner i seilbåten ved motordrift. Og velg selvfølgelig en båt med foldepropell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.