Framtia Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Fast vindrute er veldig praktisk. Båter som har dette originalt er jo i hovedsak Najad og Hallberg Rassy, så da blir det noe mindre å velge i. Et alternativ er å få en spesiallaget, noe jeg gjorde på min forrige båt (koster ikke all verdens (25000?), men krever gjerne ny sprayhood og tilpasning av evt cockpittelt). Jeg ser veldig få fordeler i å velge rullestorseil. Det er ikke enklere å betjene enn et klassisk seil, man får mere vekt høyt opp og det er en relativt følsom mekanisme som kan medføre at ting kiler seg på feil tidspunkt. Man får også et mindre storseil som er vanskeligere å trimme. Søk i tråder her på BP, så vil du se at dette er en gjennomgående oppfatning. Siden du søker brukt båt, kan det jo være at drømmebåten har rullestor, og i så tilfelle blir det jo noe annet. Man kan få sydd gode seil også til rullemast. Den eneste klare fordelen jeg ser er at man slipper å lagre seilet på bommen. Båtkjøp handler om kompromisser... Annenhåndsverdi er vanskelig å spå. Kjøper man en båt det finnes svært mange av i bruktmarkedet blir det naturlig nok mer prispress enn om man har noe unikt. Men "nybegynnere" har en tendens til å velge det mange andre har, fordi det gir en viss trygghet. Skulle antallet som begynner med seiling gå kraftig ned vil jeg tro at det kan være en viss fare for at volumbåtmarkedet blir kjøpers marked. Najad og HR er båter som typisk kjøpes av seilere som har hatt flere båter fra før. Verditapet i kroner øker selvfølgelig med båtens verdi, jo dyrere båt, mer kan du tape. Større og tyngre båt gir også mer kostnader enn en mindre. Holder med deg at 3 kabiner er en fordel, om ikke alle brukes til sengeplass så fungere en seng fint til å lagre seil, puter og annet en skal ha med seg på tur. Båten blir også mer attraktiv i bruktmarkedet siden barnefamilier ser glede i å ha flere lugarer. For å få 3 romslige lugarer må man vel opp i minst 35 fot. Som tidligere motorbåtmann vil du uansett oppleve å få mye for pengene når man begynner å se på seilbåter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Jeg er usikker på hvor mye vekt jeg skal legge på fart, mener vel at sjødyktighet er viktigere. Viktig å skille mellom å seile godt i mye vind og bølger,det å være komfortabel i mye vind og bølger og det å tåle julingen. En skarpseiler kan seile godt fordi den har lavt tyngdepunkt og høy ballastprosent, mens en eldre sedat båt med semi-lang eller lang kjøl og dyp V-bunn vil seile komfortabelt OG tåle julingen, HVIS vedlikeholdet har vært godt. Det heter seg at mannskapet må gi selg lenge før båten uansett, og det er nok riktig, men mannskapet holder nok ut lengre i en båt som er mer komfortabel med langsommere bevegelser. Viktig å velge utfra "normalsituasjonen" og ikke "ekstremsituasjonen". Den *viktige* sikkerheten man trenger når det er ekstremt, får man fra godt vedlikeholdt utstyr som tåler julingen, og det mener jeg de fleste båter egentlig gjør i utgangspunktet. Kjøper man f.eks. en 20 år grammel svenske og samtidig setter sjødyktighet i høysetet så MÅ f.eks. riggen inspiseres av fagfolk og kanskje stående rigg byttes, hvis det ikke er gjort tidligere, dieseltank MÅ renskes for eventuelt bunngraps som kan tette filtere når det begynner å røre på seg osv, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Jeg ville tatt en titt på den Najad 37'en som ligger ute på Finn til 1mill. Den er rett nok seilt i middelhavet, men kan være godt vedlikeholdt for det. Prisen er veldig lav i forhold til hva den koster som ny, og selv om det er vanskelig å spå så burde den til den prisen holde seg godt i verdi og være kurant å selge om du skulle angre deg og vil bytte båt igjen om noen år. Najad er solid, myk i bevegelsene og tåler vind godt. Den har bare to doble lugarer, så du må ta ibruk køyene i salongen om dere er flere, så da spørs det hvor mange dere vanligvis er på tur. Eget dusjavlukke er praktisk for tur. Redigert 17.Mars.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Da jeg hentet en av mine tidligere seilbåter fikk jeg liten kuling i mot. Var for uerfaren til å ville heise seil, så jeg gikk for motor rett mot sjøen. Det var da krappe bølger på en meter eller to. Siden moderne seilbåter er flate i bunnen foran kjølen ble det en del slag før jeg kom meg i havn. Ble litt overrasket når jeg oppdaget at sengen i forkabinen hadde kollapset pga av påkjenningene. Det viste seg at denne var montert kun vha noen små limfuger mot innerliner.... Omtrent alle seilbåter i denne størrelsen vil klare de påkjenninger man normalt opplever. Problemer skyldes i all hovedsak feil eller mangler, og man har ingen garanti for at slike feil ikke oppstår på nesten helt nye båter. Det skal f.eks ikke mer til enn at en låsesplint i riggen faller ut før man kan få et rigghavari. Kvaliteten på komponentene som er brukt har også mye å si, men uansett må man hvert år sjekke rigg og annet utstyr for mulige skader. Gjør man det kan svært gamle båter være helt trygge å ferdes med. Hovedproblemet med eldre båter (20 år +...) er at mye har skjedd rent byggeteknisk. Men de siste 10-15 årene er det mest båtfart og design som har blitt utviklet. Redigert 17.Mars.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
kdtran Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 (redigert) Jeg er usikker på hvor mye vekt jeg skal legge på fart, mener vel at sjødyktighet er viktigere. Båten vil bli brukt på helgeturer samt ferie. Må innrømme at jeg liker de svenske båtene, ser bl.a at de har vindskjerm i glass og virker solid i innredning. Dilemaet er ønske om best båt til rimeligst pris, ser at det blir eldre båt om valget blir svensk. Vil helst ha minst mulig rep. og bytting av slitte deler/seil, så da kanskje jeg burde se etter nyere båter? Interressant tråd dette her, da du ser ut til å gjøre deg mange av de samme tankene og betraktningene som jeg gjorde selv for 1 år siden da jeg fikk muligheten til å gå til anskaffelse av (for meg) ny båt innen de samme budsjett rammene som du skisserer. Jeg var i utgangspunktet bestemt på at jeg skulle ha en båt som ikke var mer en 5 år gammel, samt med 3 kabiner slik at vi kunne ha fast køyeplass for 3 barn og 2 voksne. Bavaria 38 føltes således som ett passende valg, helt til jeg fikk tips av erfarne seilervenner om å vurdere (betydelig) eldre Najad eller HR. En vesentlig forskjell jeg la merke til i min søken etter båt, var at Najad og Halberg Rassey båtene jeg så på, på tross av sine høye aldre, generelt var betydelig bedre holdt en de Bavariaene jeg så på. Båten jeg endte opp med, en 1986 modell Najad 360, har fått ny stående rig, blitt kalklblåst og epoxy behandlet under vannlinjen, delvis ny seilgarderobe, i tillegg til at majoriteten av det tekniske utstyret så som kjølesbokskompressor, batterier, autopilot, varmeapparat etc etc har blitt byttet ut i løpet av de siste 5 årene. Det fulgte også med båten flere permer med komplett historikk og dokumentasjon. Ettersom jeg nå har bestemt meg for å bytte ut originalmotoren med en ny VP D2-40 i løpet av den neste mnd, samtidig som alle sjøvannsgjennomføringer blir byttet, vil båten etter min mening ikke kreve mer vedlikehold enn det som vil være normalt for en 5 år gammel masseprodusert båt. Alt i alt har jeg nå en båt som jeg er stolt av å reise rundt i, som er svært komfortabel og som føles skikkelig solid og trygg. Jeg har 3 små barn som skal læres opp til å ha respekt for, men samtidig trives på sjøen, og da er totalpakken som Najaden tilbyr, på tross av sin høye alder, perfekt for oss. Redigert 17.Mars.2013 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Sikker på du skal ha en D2? Har en kompis som satte en sånn i sin aphrodite 36 i fjor. Nå må den ut pga problemer med oljetrykket. Det er en typesvakhet. Send meg en im hvis du vil ha tlfnr og ta en prat med han. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 (redigert) En vesentlig forskjell jeg la merke til i min søken etter båt, var at Najad og Halberg Rassey båtene jeg så på, på tross av sine høye aldre, generelt var betydelig bedre holdt en de Bavariaene jeg så på. ... Ettersom jeg nå har bestemt meg for å bytte ut originalmotoren med en ny VP D2-40 i løpet av den neste mnd, samtidig som alle sjøvannsgjennomføringer blir byttet, vil båten etter min mening ikke kreve mer vedlikehold enn det som vil være normalt for en 5 år gammel masseprodusert båt. Du har byttet omtrent alt, kalkblåst båten og ny motor står for tur ... mao. er vel din båt det beste beviset (eventuelt unntaket som bekrefter regelen :-) på at Najad og HR er utsatt for akkurat den samme slitasjen som alle andre båter, trenger akkurat det samme vedlikehold og utskiftinger, og blir akkurat like neglisjert av tidligere eiere som alle andre båter. Utvilsomt en flott båt i god stand nå, men du kunne ha kjøpt en 5 år gammel bav og sluppet unna med litt polering ;-) Redigert 18.Mars.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Jeg har gått fra motor til seil for omtrent et år siden, og hadde sikkert noen av de samme spørsmål som deg. Jeg skal ikke kommentere seilegenskaper, til det har jeg for liten erfaring. Men det vi har satt mye pris på, og som jeg ikke kanskje ikke tenkte så alt mye på er: dypgående, størrelsen, blykjøl og vindskjerm. Det at båten ikke stikker 2,3m er jeg veldig glad for. Det at vi ikke har en jernkjøl er deilig, ingen rust og dritt. Det at vi ikke kjøpte for liten båt er vi også veldig glade for, vi kikket på båter helt ned til 33 fot, og endte opp med 40. Fast vindskjerm er praktisk og pent på en seilbåt. Det vi hadde tenkt på, og som er vi glade for at vi tenkte på er: Strøken motor, proff El-anlegg, solid autopilot, 1 skikkelig soverom, 2 ankervinsjer, skikkelig varmer, store vann og drivstoff tanker. Du som skal bruke den mest i ferien drar neppe ut i orkan, så orkanegenskapene er vel lite relevant i forhold til bo komfort i denne diskusjonen. Hvilken som helst seilbåt er vel mer sikker enn den motorbåt du har hatt (den påstand kan ikke dokumenteres), men lytt på værmelding. God tur! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
kdtran Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 (redigert) Re Quantumduck: Hehe, ser den. :-) Nå er det heldigvis de tre tidligere eierne som har tatt seg av majoriteten av oppgraderingene. Det sagt så reflekterte prisen at oppgraderingene var gjort og at båten er i god stand. Jeg innbiller meg selv at det kun blir boning som skal til de neste årene. (LITT naiv må en få lov til å være :-D ). Kom forresten på en båttype som trådstarter bør vurdere dersom han finner en: Bavaria Ocean modellene. Disse har senter cockpit og høy kvalitet på materialene som er brukt i interiøret. Ble fortalt av en eier jeg snakket med at Bavaria bygget disse kun i en kort periode rundt slutten av 90 tallet for å konkurrere med Najad og HR. Dette ble visstnok så dyrt at det ble med forsøket. Aner ikke om dette stemmer, men båten hans var i hvert fall skikkelig fin og med noen smartere løsninger enn det jeg har på min båt. Redigert 18.Mars.2013 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 (redigert) Hva med en mellomting Bvararia 38 Ocean. https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6161/4306_2orig.jpg Ops, der kom du meg i forkjøpet kdtran! Problemet blir vel å få tak i en her i Norge... Det ligger en 40 og en 42 på Blocket, ellers spredt rundt i Europa. Jeg hadde tidligere en Bav 42 C, har nå vært og sett på en Najad 360 og den omtalte 370'en. Men jeg vurderer sterkt en tur til utlandet for å se på en 38 Ocean.... Redigert 18.Mars.2013 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
quantumduck Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Sentercockpit gir formidabel plass under dekk, ofte en diger "rederlugar" akter. Ofte er cockpit litt trang, og man kommer opp og vekk fra sjøen, noe som sikkert er fint på lange og strabasiøse hav-etapper, men samtidig blir det litt mindre egnet for mer aktiv segling, som man kanskje ønsker seg på helger og ferieturer av mer normal lengde. Syns cockpit-telt koster mer enn det smaker selv, men det kan være et bra kompromiss sammen med en stor cockpit, er det f.eks. like mange spiseplasser ute som det er køyeplasser under dekk på f.eks. en Bavaria Ocean? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Hvorfor blir det mindre egnet for aktiv segling med senter cockpit? Har aldri prøvd å seile en, men klarer ikke helt å se det? Hos oss er det slik at det er stort sett jeg som tar meg av selve seglingen, mens fruen ligger og soler seg.. .Med tradisjonell cockpit førte dette til at jeg hele tiden måtte fly fra rattet og frem til vinsjene for å trimme. Med senter cockpit ser jeg for meg at jeg kan ha full kontroll på både for- og storseil fra styreposisjon. Dette kunne selvfølgelig vært forbedret noe med f.eks tyskerskjøte, men man har allikevel forseil og løygang å ta hånd om. For oss var cockpit telt den beste investeringen vi gjorde (sammen med ordentlige skreddersydde puter i cockpit), selv om det koster litt. Litt komfort fra motorbåtverden må det være lov å ta med seg Er kanskje enig i at nytteverdien øker med størrelsen på cockpit (vi hadde som sagt en 42 foter), men er ikke i tvil om at jeg vil ha det på neste båt også, som antakelig blir i samme størrelse som trådstarter ønsker. Det er der ute vi sitter i 90% av våken tilstand uansett vær. Nå er det vel 4 faste sengeplasser + 2 i salongen i en 38 ocean, og plass til 4 rundt bordet ute, men ser ikke helt sammenhengen? Som sagt har jeg aldri seilet senter cocpit, så mine synspunkter og tanker er kun ut ifra ren nyskjerrighet Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Framtia Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Du har byttet omtrent alt, kalkblåst båten og ny motor står for tur ... mao. er vel din båt det beste beviset (eventuelt unntaket som bekrefter regelen :-) på at Najad og HR er utsatt for akkurat den samme slitasjen som alle andre båter, trenger akkurat det samme vedlikehold og utskiftinger, og blir akkurat like neglisjert av tidligere eiere som alle andre båter. Utvilsomt en flott båt i god stand nå, men du kunne ha kjøpt en 5 år gammel bav og sluppet unna med litt polering ;-) Jeg ser dette litt annerledes. En seilbåt kan vare omtrent evig om den er godt i varetatt og gis ettersyn. Så når grunnprisen på en ny 35 fots Najad i dag er 2,6 mill, så betyr det at man kan koste på en bruktbåt mye før det lønner seg å kjøpe ny. Sett av 300k til vedlikehold og oppgradering, så vil man fortsatt ikke ha brukt mer en halvparten av hva nybåt koster. Om man føler at en Najad er verdt det den koster er selvfølgelig en helt annen sak, men om man først begynner å vurdere i den retning så bør man i hvertfall sette seg grundig inn i årsakene til at Najaden koster mer enn andre, kvaliteten på utstyret som er brukt ombord osv. Vedr Cockpittelt: dette er gull verdt om båten brukes som hytte på sjøen. Anbefaler trådstarter å sette opp en liste over ønsket ekstrautstyr (med prisestimat for ettermontering), slik at slike momenter kommer med når du sammenligner prisen på ulike båter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Barbaria Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Sentercockpit gir formidabel plass under dekk, ofte en diger "rederlugar" akter. Ofte er cockpit litt trang, og man kommer opp og vekk fra sjøen, noe som sikkert er fint på lange og strabasiøse hav-etapper, men samtidig blir det litt mindre egnet for mer aktiv segling, som man kanskje ønsker seg på helger og ferieturer av mer normal lengde. Syns cockpit-telt koster mer enn det smaker selv, men det kan være et bra kompromiss sammen med en stor cockpit, er det f.eks. like mange spiseplasser ute som det er køyeplasser under dekk på f.eks. en Bavaria Ocean? Det er mye mindre plass i en sentercockpit. Men, det er fint plass til 4 stk. rundt bordet, og noen flere som ikke helt får satt fra seg suppetallerken foran nesen. Jeg har enkelt tilgang til løygangen til storseilet som er bak rorman, samt begge genua vinsjer selvsagt. Storseilvinsjene ligger forran rormann og rekkes ikke når du står til rors selv om de bare er en armlengde borte (autopilot er tingen). Med avlaster på genuan så kunne jeg sikkert hatt storseilfallet på en av de vinsjene, men da må jeg forlenge det rundtgående tauet på rulleseilet slik at det rekker bort. Som sagt jeg har ikke all verdens peil, jeg bare tenker høyt. Det er for øvrig plass til flere vinsjer ved rormann uten at jeg har montert det, men det er nok tingen. Fordelene med mindre cockpit er at det er kort vei til benkene og man får bra med «beintak» overalt når det krenger. Det er trygt for guttungen føler jeg, men det er det sikkert i andre båter også. Man sitter høyt, så man merker krengningen godt., men man er i hvert fall tørr fra sjøsprøyt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
nimbus67 Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Har sett litt på annonser i utlandet, må innrømme at Bavaria Ocean ser ut i fra mitt øye spennende ut. Har hørt noen som sier at sjøegenskapene på Bavaria ikke er så komfortable ved motsjø, slag pga flatere bunn, men jeg har som nevnt ingen erfaring. Glimrende med dette forum med mange kyndige båtfolk, setter pris på at folk tar seg bryet med å dele erfaringer og synspunkter på båt. Er foreløpig i startgropa med henhold på kjøp, tenkte å bestemme meg for noen båter å titte på etter påske. Håper på å unngå nybegynnerfeil så jeg vil nok ha med meg seilkyndige for inspeksjon og besiktning på aktuelle objekter. Tenner litt på tanken om en eldre najad e.l. seilbåt eks kdtran sitt kjøp av båt som er rehabilitert med nytt utstyr. Ser at det selges mye båter fra holland,tyskland og england, vet ikke om det er å anbefale å vurdere kjøp derfra? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 tror ikke bavaria er noe flatere enn andre båter, vår båt er utrolig flat og det gjelder vel egentlig de fleste nyere båter. Gamle langsmale båter er nok veldig fine i motsjø, men man får ikke noe plass under dekk. Vi har en X-båt, den har tidligere vært brukt mye til regatta som har både sine fordeler og ulemper. Fordeler: Masse seil og utstyr, godt vedlikeholdt og oppgradert, karbon-rigg, veldig lett. Ulemper: slitt innredning, mangler mye "tur" utstyr. Båten stikker 2,50 og det begrenser mye naturhavner, den har heller ikke ankervinsj så det blir ganske uaktuelt pga. det også. Det som kjennetegner X som, merke er at båtene har gode seilegenskaper, de er gjerne raske, vår har 1.38 i lys som er blant de raskeste båten i denne størrelsen som fortsatt kan brukes på tur. Båter av denne typen faller også mer i pris vår kostet 2,6 ny i 2001 og ble solgt i 2010-11 for 800k Vi kjøpte båten i fjor og gikk opp fra 26 fot til 40, det var ikke helt planlagt og hvis jeg skulle velge en annen båt nå ville jeg sett etter en båt med åpen hekk og 2 ratt, vi syntes det er best å ligge med hekken inn og 2 ratt gjør det enkelt å komme seg ombord. Det å kjøpe en båt fra 70-80 tallet ville jeg ikke gjort, selv om båten var godt vedlikeholdt, eldre båter er trange under dekk, de har utdaterte løsninger og selv om det ser greit ut er det fortsatt gammelt. Mitt inntrykk av HR og Najad er at båten har høy standard på de fleste løsninger men at de er ganske trange under dekk, tunge og ikke like morsomme å seile som nyere raskere båter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Så når grunnprisen på en ny 35 fots Najad i dag er 2,6 mill, så betyr det at man kan koste på en bruktbåt mye før det lønner seg å kjøpe ny. Sett av 300k til vedlikehold og oppgradering, så vil man fortsatt ikke ha brukt mer en halvparten av hva nybåt koster. Sant nok dét, samtidig er alt du selv må legge i oppgraderinger som tidligere eiere har droppa investeringer du kun får en brøkdel igjen for. Og; får du egentlig en dobbelt så bra båt bare fordi du betaler godt over dobbelt pris? Ihvertfall, det er bedre å investere i oppgraderinger av et gammelt svensk møbel enn en tilsvarende gammel plastbalje fra Bayern f.eks. Men at det er så mye smartere enn å kjøpe en nyere plastbalje er jeg litt usikker på. Det koker ned til hva man har lyst på, og det skal man absolutt ta hensyn til :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Hvorfor blir det mindre egnet for aktiv segling med senter cockpit? Hvis cockpit er liten blir det jo ikke plass til alle som skal gjøre en jobb, men det kan være en fordel om du seiler short, da trenger du ikke så lange armer. Jeg liker å sitte på rekka og styre, det syns jeg gir bedre kontroll på båten, men det ar klart du kan seile aktivt som bare det i en sentercockpit også. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Skjønner, nei så aktivt blir det nok ikke hos oss:-) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
nimbus67 Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Vurderer nå meget seriøst å kjøpe en Jeanneau 40 DS. Etter å ha sett hvor trivelig det er med dekksalong blir overgangen mindre fra motorbåten. Sikkert mange ulemper med forhøyet dekk og vinduer rundt, men tror trivselen blir bedre med denne løsningen. Innspill og meninger rundt denne type båt er jeg glad for å få. :-) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Da bør du ta steget helt ut, så slipper du bare måke-utsikt: http://reginayachts.se/used-boats/regina-40/ Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Jeanneau 40 ds er en av de beste båtene fra dette verftet. Det er de nyere DS'ene som har måkeutsikt. Anbefaler jeanneau 40 DS. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lano2 Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Dette er det jeg kaller måkeutsikt: http://www.yachting-greece.com/Sailing-Yachts/Jeanneau_Yachts/Sun_Odyssey_40_DS.html Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 I forhold til dagens jeanneau ds-modeller er det veldig god utsikt. Men hvordan er tilsvarende bilder på regina 40, da? Selv har jeg jo lagoon og syns at de søte, småvinduene i regina virker veldig begrensende på utsikten.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lano2 Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Du får ta deg en virtuell tur da ! http://www.yachtingmonthly.com/virtual-tours/southampton-2007/381974/regina-40-full-interior Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.