Jump to content

Tunnel rundt propell


EspenH

Recommended Posts

....Jeg sliter nemlig med at båten praktisk talt er umulig å bakke til styrbord med, ettersom propellen drar båten andre veien. Kan dette være løsningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Espen!

Du er nok ikke alene om dette - noen drar til styrbord mens andre dra til babord - avhenhgig av propellrotasjon. Har du fast propell eller vribar?

 

Med fast propell - du skal bakke til styrbord:

 

Roret helt i borde. Sett i bakover-gir og gi på litt mere gass enn vanlig - for så å sette giret i midlertidig FRI. På denne måten vil båten bakke lettere til styrbord, fordi rotasjonskreftene fra propellen plutselig blir borte (i fri), mens det plutselige siget i båten vil gjøre at RORET vil få bedre virkning. Du må prøve deg frem litt. Er det for lite, gjentar du samme prosedyren. Gi på akterover - og sett gearet i fri, o.s.v.

Mulig du må "justere" litt med korte støt forover og roret andre veien for å "dreie" båten langs lengdeaksen.

 

Med vribar propell - du skal bakke til styrbord:

 

Bruk samme fremgangsmåten. Men, istenden for "gearet i fri" - så setter du bare vingene i "neutral" samtidig som du slakker ned på gassen, etter at båten har fått sig akterover. Hemmeligheten er å kontre propellrotasjonskreftene med siget i båten / rorflate-effekten.

 

:seeya: Lykke til! Dette er billigere enn å bygge om til tunell-ror....... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg har kjørt en del MOB-båt med sånt ror.

Det blir hverken fugl eller fisk. Riktignok får du en viss rorvirkning akterover, men ulempen er at når du går forover opphører så godt som all rorvirkning med en gang du setter i fri.

Du mister også noe fart.

Gjør som Walter sier. Få sig på båten akterover og styr. Eventuellt kan du rette opp med et "spark" forover med motsatt ror.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Dette er nok noe du må leve med, tunnelroret hjelper lit, men gir også andre løsninger. Alle snekker, til alle tider har vært befengt med dette, så du må bare lære deg å leve med det.

 

En ting du kan gjøre er å legge oop manøvreringen din etter hvordan din båt oppfører seg, og om du er helt nødt til å svinge den "gale" veien når du bakker, hjelp deg selv med noen propellrotasoner med full sving forrover for å korrigere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Kan baugpropell være en løsning :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, på samme måte som å late vannet i buksa hjelper deg til å holde varmen. :lol:

 

For hva gjør du, hvis fegispropellen svikter, og du ikke evner å styre båten med de egenskaper den har???

 

Det er bare en ting som hjelper når det gjelder å styre akterover: Øvelse. Mye av det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ja, på samme måte som å late vannet i buksa hjelper deg til å holde varmen.  :lol:

 

For hva gjør du, hvis fegispropellen svikter, og du ikke evner å styre båten med de egenskaper den har???

 

Det er bare en ting som hjelper når det gjelder å styre akterover:  Øvelse.  Mye av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i det, skipper!

Vi har alle begynt med øvelse. Spesielt når man henter en ny båt er man spent på hvordan den oppfører seg under manøverering. Jeg pleier å legge meg utpå og prøve meg fram. Vekk fra brygger og den slags.

Da får man en peil på hvordan skuta skal betjenes. Så er det bare å holde tunga i rett munn og la det stå til når det gjelder som best.

 

Øvelse og atter øvelse. Se på strømmen og hvordan vinden blåser og ta hensyn til det. Klart det er greit med en fegispropellen. Men som du skriver, en dag så svikter denne og man må bruke båtens egenskaper på godt og vondt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Øvelse og atter øvelse. Se på strømmen og hvordan vinden blåser og ta hensyn til det. Klart det er greit med en fegispropellen. Men som du skriver, en dag så svikter denne og man må bruke båtens egenskaper på godt og vondt.

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønner ikke helt uttrykket fegispropell, er det den vi har i stedenfor årer, eller kanskje helst seil! :confused:

Alle tekniske ting feiler jo før eller siden, så det kan ikke være noe argument for å ikke ha dem

ombord.

Link to post

Ja, på samme måte som å late vannet i buksa hjelper deg til å holde varmen.  :lol:

 

For hva gjør du, hvis fegispropellen svikter, og du ikke evner å styre båten med de egenskaper den har???

 

Det er bare en ting som hjelper når det gjelder å styre akterover:  Øvelse.  Mye av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvor mange propellere har du ?

 

kk :flag:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post

Ja, på samme måte som å late vannet i buksa hjelper deg til å holde varmen.  :lol:

 

For hva gjør du, hvis fegispropellen svikter, og du ikke evner å styre båten med de egenskaper den har???

Alt kan svikte. Hva er så galt med å ha hjelpemidler som gjør båtlivet enklere?

Er det for å imponere naboen man kaller baugpropell for fegispropell.

Det er like fegis å seile med GPS og kartplotter.

 

Ben

Link to post

Og hvor mange propellere har du ?

 

kk :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tre, når vi teller med himmelpropellen! :lol::lol:

 

Derav to til fremdrift og finmanøvrering. Som det må øves på. Øves, øves og øves inntil manøvreringen blir like instinktiv som å holde balansen når du sykler. Og når det en gang i fremtiden sitter godt med de to propellene, så er det å øve på manøvrering med en av dem. Gamle Worse er ikke kjent for å styre unna utfordringer, ser De. Men med en blanding av flaks og dyktighet er det høyst sjelden at noen utfordring leder Worse ut i tap. Nemlig!! Forberedelse og øvelse er ALT. For da kommer resten av seg selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Har en uskrevet regel på tyttene mine. Så sant det lar seg gjøre går jeg alltid inntil med babord side. Er jo litt kjekt når propellen trekker deg nærmest sidelengs inntil. :lol: Har et problem i båthavna jeg ligger nå. Er ca. 1,5 båtlengder mellom flytbryggene og båsen min er på babord side. I dette tilfelle er jeg "tvunget" til å bakke inn i båsen. Har ingen mulighet i det trange hullet å få roret til å lystre. Bare litt planlegging. :cheers:

 

Johnny

Link to post

For meg som skal på langtur, er det langt viktigere å ha muligheten til å gå fra havn i tilfelle dårlig vær, så jeg kløner heller litt når jeg legger til, for å kunne bruke propellens kraft mot babord når jeg går fra kai.

 

Vil nødig ligge klistra til en stor grov betongkai med kuling i sida, og i tillegg måtte kløne med å berge båten!

 

Espen H.

Link to post

For hva gjør du, hvis fegispropellen svikter, og du ikke evner å styre båten med de egenskaper den har???

 

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er en ganske pussig argumentasjons teknikk, og som gjerne dukker opp i forbindelse med diskusjoner rundt ekstra/komfort utstyr. Sjekk litt i andre tråder, så finner man det samme; "Hva gjør du den dagen kartplotteren slutter å fungere??"

 

Det er vel ingen automatikk i at installasjon av baugpropell resulterer i at man mister en hver evne til å manøvrere uten dette hjelpemiddel? Det er vel heller ikke slik at båtens standard-utstyr er ufeilbarlig?

 

Et relevant spørsmål er; Hva gjør man den dagen roret låser seg / faller av?? Jeg, med min baugpropell, kan ihvertfall komme meg til kaia bedre enn han som ingen har.

 

Vel, for deg var problemstillingen kanskje ikke helt relevant. Du har på en eplekjekk måte informert alle om unødvendigheten av "fegispropellen", i kraft av å være kaptein på en skute med dobbel motor-installasjon. Det var dette med glasshuset da!

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Det var da svært. Var mine innlegg noe å ta på vei for??

 

Det med "argumentasjonsteknikk" kunne du godt ha spart deg for. Hvis du kan bruke kartplotter men IKKE kan bruke kart, så er vi nemlig mer på den kurs det var tale om i denne tråden. For hva gjør du da hvis plotteren svikter og du ikke vet hvor du er eller hvordan du skal navigere deg frem til der du skal?

 

Slik jeg leste innlegget det ble svart på, var det vansker med å manøvrere mot styrbord i akterover. Så var det snakk om at svaret kunne være baugpropell. Klart at en baugpropell kan hjelpe på det problemet, men ikke fullt ut, for da må du ha akterthruster. Mitt poeng var ikke mer eller mindre enn at selv om baugpropell er greit å ha, så MÅ du kunne styre skuta uten. Ellers er risikoen stor for at det går hakkande gale hvis baugpropellen svikter. For ikke å snakke om at tilfredsstillelsen ved å få det til, er verd mer enn innsatsen som skal til for å lære seg det.

 

Mht. mine to maskiner (og tre propeller :lol: ) går jeg ut fra at du ikke forsto det humoristiske og selvironiske i mitt siste innlegg. Les det en gang til så kan det hende du forstår. Om ikke, så skal du få det i klartekst: Selv velsignet med to maskiner må det øves, øves, øves og øves for å få manøvreringen til, dvs. for å nå det riktige ferdighetsnivå for å manøvrere båten trygt og sikkert. Og ikke minst for å innarbeide de rette instinktive handlinger når (ikke hvis!) en vanskelig situasjon oppstår. For da er det jo for sent å lære/øve. (Det har jeg allerede for mange år siden lært på den vanskelige måten. Det holdt å lære det en gang. Trenger ikke flere leksjoner) :nonod: .

 

Jeg har allerede "kjørt meg vekk" flere ganger, men jeg installerer ikke thrustere av den grunn, selv om det garantert ville ha eliminert problemstillingen for mitt vedkommende. Derimot øver jeg på finmanøvrering og forsøker å lære meg hvordan båten reagerer på forskjellig gasspådrag, gir etc. Og før eller siden skal jeg mestre det. Det er det eneste jeg er sikker på, med unntak for at det vil ta tid. :smash:

 

Altså er Gamle Worse så grenseløst inarrogant at det villig vekk innrømmes at egen medfødt og tillært utilstrekkelighet og evneløshet motarbeides, motvirkes og søkes eliminert med øvelse, trening og læring.

 

OK? :flag:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Et relevant spørsmål er; Hva gjør man den dagen roret låser seg / faller av?? Jeg, med min baugpropell, kan ihvertfall komme meg til kaia bedre enn han som ingen har.

 

Vil ikke si noe fra eller til på baugpropell.

Men, dette problemet som ble beskrevet her har jeg vært borti. Mistet roret. Dette vil jeg ikke diskutere, kun opplyse om. Jeg bant en taustump på 4 - 5 meter i en bøtte, eller det heter vel pøs nå :smiley: hiver denne ut bak og brukte denne til å svinge med. Fører den fra side til side for å svinge. Svingradiusen ble "LITT" :yesnod: større, men jeg kom meg inn for egen maskin

Kun en opplysning.

 

Johnny

Link to post

Siden jeg har vindror, og dermed to ror, trenger jeg vel egentlig bare en baupropell for å være i havn, i tillegg til en motor til....

 

neida, jeg holder meg til det jeg har. Poenget med en evt. tunnell rundt propellen var jo bare for å minke "draget" til babord. Men, jeg forstår at det ikke egentlig er noe poeng, jmf argumentene rundt det over.

 

At ekstra hjelpemidler kan ende opp som mer last enn hjelp bør jo alle være klar over. Det viktige er vel at man aldri gjør seg avhengig av et hjelpemiddel som kan gå i stykker, spesielt ikke elektoniske som er vanskelige å reparere "in the heat".

 

F.eks er det veldig dumt å dra på langtur uten å kunne bruke en sekstant, for elektronikk ombord på langtur funker som regel ikke helt feilfritt...

 

Et motto som mange bruker er jo KISS, Keep It Simple Stupid. Det er billigere, lettere, og gir antakelig ikke noe særlig mindre glede over livet på sjøen!

 

Espen H.

Link to post

Det var da svært.  Var mine innlegg noe å ta på vei for??

 

Det med "argumentasjonsteknikk" kunne du godt ha spart deg for.  Hvis du kan bruke kartplotter men IKKE kan bruke kart, så er vi nemlig mer på den kurs det var tale om i denne tråden.  For hva gjør du da hvis plotteren svikter og du ikke vet hvor du er eller hvordan du skal navigere deg frem til der du skal?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Vi er tydeligvis uenige om ordet "argumentasjonsteknikk". Mitt poeng er at det legges inn forutsettinger som ikke nødvendigvis er generelt relevante. Eller sagt på en annen måte; Man allmengjør untakene og lar dette i stor grad styre konklusjonen.

 

Utgangspunktet er spørsmålet om baugpropell øker manøvreringsevnen. Mitt resonement er at;

 

1. JA, en "normal båtfører" vil kunne manøvrere bedre med slikt installert.

2. Baugpropellen kan svikte, båtføreren er dermed tilbake til utgangspunktet, som NORMAL båtfører

3. Standardutstyret kan svikte. Båtføreren er da bedre rustet enn om baugpropellen ikke var installert

4. Konklusjon; Baugpropell er et hjelpemiddel som generelt øker manøvreringsevnen

 

 

Ditt resonement er (slik JEG har forstått det)

 

1. Tja, hjelper en del

2. Baugpropellen kan svikte. Når kapteinen ikke kan manøvrere skuta uten et baugpropellen, blir resultatet fatalt. Sitat "For hva gjør du, hvis fegispropellen svikter, og du ikke evner å styre båten med de egenskaper den har???"

3. Standardutstyret kan svikte. Belyses ikke

4. Konklusjon; (sitat) "Det er bare en ting som hjelper når det gjelder å styre akterover: Øvelse. Mye av det".

 

Håper dette klargjør hva jeg mente med ordet "argumentasjonsteknikk". Å bruke negativt ladede omskrivninger som "fegispropellen", er også et velkjent retorisk knep.

 

La meg avslutningsvis si at jeg ikke er uenig i at alle bør trene seg opp på et høyest mulig nivå, og også om noe av utstyret skulle svikte. (derfor prøver jeg i det lengste å legge til kai uten bruk av min baugpropell).

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg ser tydlig poenget ditt, hjelpemidler som gjør livet ombord enklere, om det gjelder baupropell eller andre ting bør ikke bannlyses. Men det som kanskje etterlyses er en fornuftig holdning til sjøen og båt der man forbereder seg på andre situasjoner enn de "vanlige" med godt vær og lett vind.

 

Ser man i mange havner hver eneste sommer kommer store motorbåter med to motorer og baupropell som manøvrerer som om de hadde verken. Når folk ikke engang kan legge til kai med det utstyret, er det noe galt. Hva gjør man i en situasjon der utstyret går i stykker, det er dårlig vær og ingen til å hjelpe.

 

Med dette i bakhodet er det kanskje lurt å tenke seg om to ganger før man installerer et hjelpemiddel fordi man ikke gidder å lære seg faget uten. Baupropell er en super innrettning som revolusjonerer måten å manøvrer i havn, men man bør lære seg å krabbe før man lærer å gå...

 

Espen H.

Link to post

........., men man bør lære seg å krabbe før man lærer å gå...

<{POST_SNAPBACK}>

Enig.... Hebbesen har hatt en Sjømann 22 det siste året (solgt nå) Det første jeg gjorde med den var å ta den i rom skjø så jeg lærte hva den hadde å by på. Nå har jeg en Saga 27 som jeg ikke kjenner og det første jeg gjør er å ta den utpå for å kjenne hva den har å by på.... Det gjelder å lære seg følelsen til båten og holde fast til den...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Uansett hva du har av utstyr, kan du ikke bruke dette er du hjelpeløs. Har set båter med hekk og baugtruster som parkerer perfekt, men også de som roter det skikkelig til. Båter med kun buagtruster som ikke klarer noe, båter uten truster er som regel de som klarer seg best, hvorfor... :confused::confused::confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...